Domnule Nelu Popa, chiar se poate negocia orice?! Cât costă viața locuitorilor din Triaj?! Cât costă istoria și simbolurile Reșiței?!

Nelu Popa s-a convins: benzinăria Lukoil din Triaj e binevenită! Rușii acoperă două cămine, mobilează câteva camere și fac și-un parc! ONG-urile de mediu au fost învinse în instanță de rușii de la Lukoil, astfel că, în scurt timp, în apropierea Muzeului de locomotive din Reșița se va ridica o stație peco. Primarul Nelu Popa vede numai lucruri bune în această investiție, mai ales că rușii vor plăti pentru acoperiș nou la două cămine și vor mobila câteva camere!

Primarul Reșiței nu vede nicio problemă în realizarea investiției din Triaj, ba dimpotrivă, a identificat numai avantaje. Totuși, pentru a nu-și pune în cap ONG-urile care luptă pentru protecția mediului înconjurător, a încercat să-i convingă pe ruși să accepte o altă locație. „Cunosc ce s-a întâmplat acolo, cunosc inițiativa ONG-urilor care au încercat să stopeze acest demers. Nu știam la vremea respectivă, dar am aflat acum, de când au venit dânșii înapoi, că ei aveau și au autorizație de construcție. Deci noi nu discutăm de un PUZ în care se propune ceva, noi nu discutăm de un certificat de urbanism în care se propune ceva, noi discutăm de o autorizație de construcție în cinci dosare mari și late, semnate de primarul Mihai Stepanescu, de Urbanism, de Comisie, de absolut toată lumea! S-au oprit cu lucrările pentru că au fost acționați în instanță de un grup de ONG-uri. Lukoil a câștigat procesul, în consecință oamenii au venit înapoi să își pună în aplicare planul. Am încercat inițial să le propun alte locații, deși nu prea avem locații în oraș ca să mai putem face stații peco. Le-am propus, de exemplu, la ieșire spre Timișoara, între zona Kaufland și Mol, pe partea stângă, unde mai avem noi niște terenuri, dar nu le convine că nu e pe ieșire, e pe intrare și e o chestie de logică. Alte locații nu am avut”, a explicat Popa.

benzinaria lukoil triaj resita

N-a avut încotro!

Edilul-șef susține că, și în cazul în care și-ar fi dorit să împiedice investiția din Triaj, nu ar fi avut vreo șansă. Popa a discutat cu juriștii lui și a concluzionat că nu poate anula o decizie dată de predecesorul său, Mihai Stepanescu. „Nu poți să anulezi o decizie dată de tine practic. Este ilegal și pot fi pus sub acuzație. E o chestiune penală. În consecință, am încercat să negociez cu ei cel puțin o implicare financiară, să recuperăm această suprafață de parc ca metri pătrați sau să facă alte investiții în oraș, să compenseze, să zic așa, daunele făcute. Dânșii s-au arătat dispuși la orice sprijin. Am fost cu ei la «Traian Vuia». Avem un cămin în care plouă. Au zis: «Îl acoperim!» Avem camere goale, au zis: «Le mobilăm!». Mai avem un cămin care nu stă foarte bine, îl acoperim și pe ăla. Oamenii sunt foarte deschiși să vină și să susțină anumite activități pentru a sprijini învățământul în oraș. Am fost și pe teren. Avem o parcare la Muzeu, în care intră vreo 7 mașini, și-au asumat să o modifice și să facă o parcare de 25 de mașini acolo. Dacă cineva găsește soluții să oprească acest fenomen, eu îi stau alături, nu am nicio problemă. Și eu doresc să salvăm terenuri și spații verzi, dar vă spun sincer că, din punct de vedere juridic, din ce am fost până acum informat, nu e problemă. Nu e vorba de înțelegeri. Este o situație tristă, eu înțeleg, dar nu am ce să fac”, a afirmat primarul Popa.

A negociat pe spațiul verde al Reșiței

La prima vedere, nici lui Nelu Popa nu i-a sunat prea bine proiectul celor de la Lukoil, dar după ce a studiat în detaliu documentația, s-a convins că benzinăria e binevenită: „Eu, după ce m-am dus și am văzut proiectul, am văzut zona, impactul nu mi se pare așa de mare. Problematica pe care o ridică ONG-urile e următoarea: că e în apropierea unui monument istoric, că este foarte aproape de liniile rețelei electrice a CFR, fără să ne mai gândim că MOL-ul de mai sus este fix acolo, practic trece trenul prin stație. Fiecare oraș din lumea civilizată încearcă să își mențină metrii pătrați de spațiu verde și poate ăsta e singurul lucru negativ, serios, de luat în seamă. Probabil afectează în jur de 1.000-1.500 de metri pătrați. Sunt gata însă să facă alte parcuri, dacă le punem la dispoziție terenuri care suportă regenerare urbană, care sunt distruse, să ne acopere două cămine de elevi și să ne mobileze camere în cuantumul acelui buget!”

Promisiunea primarului

Primarul Popa și-a luat cu această ocazie și un angajament în fața reșițenilor. și anume, că tot ce se va construi de acum încolo se va face doar în urma consultării cetățenilor: „Din momentul în care eu am ajuns aici, așa ceva nu se va mai întâmpla niciodată, vă promit! Orice situație care este de genul acesta, cu autorizații de construcție care sunt pentru lucruri ciudate, se supun dezbaterii publice! Înainte de a da autorizație de construcție, PUZ, urbanism, publicul poate să vină să spună stop cu argumente și nu se mai merge mai departe. Nu s-a făcut dezbatere publică pentru că anunțurile s-au făcut prin ziare din Botoșani!”.

ONG-urile de mediu nu se lasă!

Împreună pentru viață, parc și muzeu, împreună pentru simboluri și istorie, împreună pentru viitor și o moștenire-tezaur unică! Acesta este mesajul transmis imediat de coaliția de ONG-uri care s-a implicat pentru a salva parcul și Muzeul de locomotive. Andrei Szabo, președintele Euroland Banat Association, susține că Nelu Popa și Primăria Reșița ar fi putut împiedica ridicarea stației peco dacă s-ar fi dorit acest lucru. „Acțiunea noastră în instanță nu a fost un proces propriu-zis, ci doar o cerere (de ordonanță președințială). Aceasta reprezintă o cale specială, rapidă, cu efecte temporare ce a vizat doar stoparea lucrărilor și salvarea zonei, nu anularea actelor emise de Primărie și, obligatoriu, cererea de ordonanță trebuia să fie conexă unei acțiuni principale, cea în contencios administrativ, în acest caz. Acțiunea de anulare a unor acte administrative ar fi necesitat un proces propriu-zis, în contencios administrativ, de durată și care nu ar fi suspendat lucrările. Cea mai în măsură să inițieze acest proces, în contencios administrativ, ar fi fost însăși Primăria, instituția care a emis acele acte nelegale”, explică Szabo.

Nelu Popa provoacă îngrijorare!

Într-un comunicat al ONG-ului e criticată dur atitudinea noului primar al Reșiței. „Din păcate, vechea administrație nu a vrut să-și recunoască vina și, implicit, nu a inițiat acțiunea principală în instanță pentru a-și repara eroarea. Pentru că nu a existat acțiunea principală, cererea noastră de ordonanță a fost respinsă la mijlocul lunii ianuarie. În prezent, ne provoacă îngrijorare poziția noului primar și sfaturile pe care acesta le-ar primi de la consilierii săi. Investitorul a reapărut și face «curte» și promisiuni noii administrații. Se promite reabilitarea unor cămine de liceu din oraș în schimbul permisiunii de reîncepere a lucrărilor, adică a distrugerii parcului și al afectării profunde a Muzeului de locomotive. Primarul pare dispus la negociere cu investitorul. Chiar se poate negocia orice?! Cât costă viața locuitorilor din Triaj?! Cât costă istoria și simbolurile Reșiței?”, întreabă Andrei Szabo.

Mai multe ONG-uri au înaintat zilele trecute două petiții primarului Popa și prefectului Florența Albu, prin care se opun ferm construirii benzinăriei. Locatarii din Triaj au depus, la rândul lor, o petiție prin care se opun investiției.

CITEȘTE ȘI: 

Reşiţa a dispărut de pe harta Lukoil?! După ce excavatoarele au distrus spațiul verde din Triaj! (FOTO)

Un spațiu verde în minus, o benzinărie în plus!