Dezastru în bugetul Primăriei Timișoara. Nu sunt bani pentru plata tuturor facturilor și au fost oprite mai multe licitații

Noul primar al Timișoarei vorbește despre o situație financiară „provocatoare” la nivelul administrației publice locale, în condițiile în care există facturi restante, unele chiar neînregistrate, iar primăria pierde pe bandă rulantă procese în instanță în urma cărora trebuie să achite despăgubiri. Dominic Fritz anunță și că a sistat mai multe licitații care erau în desfășurare.

Inițial, Fritz s-a declarat uimit de faptul că a primit o somație cu privire la întreruperea furnizării curentului electric în Primăria Timișoara pentru că nu au fost plătite facturile. „Sunt două milioane de lei facturi neplătite pentru curentul în Primăria Timișoara. Unele dintre ele încă nu sunt scadente. Am găsit facturi în valoare de 153.000 de lei care nici nu au fost înregistrate, din perioada aprilie-iunie. Și dacă nu le-aș fi găsit ni s-ar fi tăiat curentul câteva zile. Vom plăti aceste facturi.”, a declarat primarul Timișoarei.

Fritz spune și că primăria pe care o conduce are de plată despăgubiri pentru procesele pierdute în instanță în valoare de 3,8 milioane de lei. „Avem aproape 2.500 de litigii pe rol. O să fie una dintre cele multe sarcini de-ale noastre să analizăm foarte clar ce fel de litigii sunt astea și să reducem din numărul lor, pentru că ar trebui să avem altceva de făcut decât să fim doar în instanță. Și din păcate multe dintre ele le pierdem. Suntem într-o situație financiară provocatoare.”, a explicat edilul local.

Primele măsuri luate de administrația Fritz

În bugetul local al primăriei nu există prinse sumele necesare pentru cumpărarea clădirii STPT din strada Intrarea Doinei în care Nicolae Robu voia să mute Radioterapia Spitalului Municipal. În luna septembrie, consilierii locali au dat undă verde acestei achiziții. Fritz vrea să regândească această decizie.

CITEȘTE ȘI: Un milion de euro dă Primăria Timișoara pe clădirea STPT în care vrea să mute Radioterapia Municipalului. ”Ne încurcă tare mult că încă mai trebuie să ținem bolnavi acolo”

„În septembrie s-a adoptat un HCL că se va cumpăra clădirea din Intrarea Doinei pentru Spitalul Municipal și că jumătate din suma contractului a cărui valoare este de peste 4 milioane de lei ar trebui să fie plătită încă anul acesta. Nu există acești bani în buget, așa că va trebui să analizăm ce facem cu acest HCL, pentru că eu încă nu am găsit acești 2 milioane de lei cu care ar trebui să plătim prima rată anul acesta.”, a declarat Fritz.

Alte două licitații aflate în derulare au fost sistate tot din lipsă de bani. Prima se referă la externalizarea serviciilor de curățenie din primărie, pentru care ar fi prevăzute 18 milioane de lei, iar a doua, cu aceeași valoare, se referă la parcarea de la Multiplexity. „Momentan, serviciul de curățenie este asigurat de Colterm și Horticultura. Nici asta nu este o soluție bună pe termen mediu, dar aici va trebui să analizăm foarte bine care este soluția cea mai eficace pe care o putem și plăti. O altă licitație pe care trebuie să o oprim deocamdată este parcarea de la Multiplexity, de pe Take Ionescu. Acolo trebuie să lămurim niște lucruri. O să amânăm acest proiect până știm exact cum se poate finanța.”, a explicat edilul local.

CITEȘTE ȘI: Dominic Fritz în prima conferință după câștigarea Timișoarei: „Am dormit bine. Am vorbit astăzi cu Alin Nica; începem negocierile în curând”

„Ne vom asigura în viitor înainte de a demara un proiect că avem și resursele necesare pentru a susține acest proiect. Există o cultură de a rostogoli costurile proiectelor și cheltuielilor în viitor în speranța că în viitor se va găsi o soluție. Și această cultură se va opri. (…) Primăria trăiește… vedem câți bani avem astăzi, câteva sute de mii de lei și după aia se iau decizii, ce facturi se pot plăti. Nu există bani momentan în cont pentru a plăti toate facturile în toate domeniile primăriei deodată, din păcate. Ăsta a fost sistemul că tot s-a rostogolit.”, a concluzionat Dominic Fritz.

Imediat după pierderea alegerilor, Nicolae Robu declara că îi lasă moștenire lui Dominic Fritz  cea mai bună situație financiară din ultimii trei ani. Fostul primar al Timișoarei nu a putut fi contactat pentru a-și exprima un punct de vedere cu privire la afirmațiile lui Dominic Fritz. A postat însă un mesaj amplu pe Facebook în care spune că „îi mai las dlui primar Fritz timp să înțeleagă ce înseamnă să fii primar al Timișoarei.” Robu spune că este o mare eroare faptul că se anulează licitația pentru parcarea multinivel de la Multiplexity, pentru că „acei bani nu trebuie plătiți imediat, ci eșalonat în timp.”

 „(…) Dacă devine incorect la adresa mea, acreditând ideea că eu am lăsat dezastru în urmă, când de fapt situația financiară a primăriei este mai bună ca în orice an pe vremea asta, nu voi rămâne fără replică.  (…) Desigur că este regretabil să existe facturi neînregistrate, indiferent de valoarea lor, dar asta nu are legătură cu primarul, ci cu o eroare a unui funcționar. Dar să te plângi, să faci știre națională, că ai de plătit 153.000 lei când tu încasezi zilnic mai mult de-atât (…) e chiar ridicol. Și are la origini cunoașterea personală limitată a d-lui Fritz în domeniu, limitată la gestionarea bugetului personal, de persoană fizică. Deocamdată atât!”, a scris Robu pe Facebook.