Școli profesionale pentru parcul industrial. „Nu se poate să fie toți cu mapa și nimeni cu sapa”

Firmele se plâng de lipsa oamenilor specializați, care să cunoască o meserie, iar tinerii se orientează spre profilul uman și spre munca de birou, astfel că tot mai puțini angajatori găsesc oamenii de care au nevoie, chiar dacă unii sunt dispuși să plătească salarii consistente pentru meseriași. Autoritățile caută soluții.

Reșița are parc industrial, are învățământ tehnic, duce doar lipsă de investitori. De multe ori s-a pus problema personalului calificat, care să știe o meserie, acesta fiind considerat unul dintre motivele pentru care companiile nu sunt interesate să deschidă punct de lucru în Valea Țerovei. Și totuși, se poate! O demonstrează autoritățile dintr-un alt județ, care deține în prezent 3 parcuri industriale și care dorește să pregătească și mâna de lucru, specializată pentru domeniile solicitate de piața muncii.

CITEȘTE ȘI: Burse pentru elevii din școlile profesionale și tehnice! La Reșița se inventează învățământul dual!

Consiliul Județean Bihor va înființa școli profesionale pe lângă parcurile industriale din județ, întrucât firmele au nevoie de muncitori calificaţi. Vicepreședintele CJ Bihor, Traian Bodea, susţine că „în România nu se poate să fie toți cu mapa și nimeni cu sapa”. Acesta a declarat, pentru Mediafax, că nu este suficient să fie deschise parcuri industriale, ci trebuie făcută și formare profesională, ținând cont de faptul că, în ultimii 25 de ani, școlile de meserii au dispărut și nimeni nu mai formează specialiști.

„CJ Bihor şi Clubul Economic German din Braşov au semnat un protocol de colaborare în baza căruia, pe lângă parcurile industriale din judeţ gestionate de Consiliu – de la Tileagd, Săcueni și Beiuș – vor funcționa școli profesionale. Considerăm că nu este suficient să facem parcuri industriale, trebuie să facem și formare profesională, ținând cont de faptul că, în ultimii 25 de ani, școlile profesionale, cele de meserii, au dispărut și nimeni nu mai formează specialiști, meseriași, în meserii precum electromecanici, sudori, frezori. Părinții și-au dorit copiii cu studii superioare, neluând în calcul dacă aceștia, după terminarea studiilor, ar putea fi și angajați într-un loc de muncă. Este, din păcate, un cult al fugii de anumite meserii, iar această gândire trebuie să dispară. Cei care nu promovează bacalaureatul ar putea deveni clienții acestor școli profesionale, pentru că nu se poate ca, în România, să fie toți cu mapa și nimeni cu sapa”, a spus Bodea.

La Reșița s-au făcut anul trecut primii pași spre posibilitatea de a „crea” meseriași. Dar pentru asta este nevoie de clase speciale, cadre didactice speciale și, în special, de copii care să își dorească să învețe o meserie. Totul este însă doar în stadiul de proiect, în condițiile în care orașul duce lipsă și de cadre didactice calificate pentru învățământul profesional… „Acolo unde au nevoie de clase, ca să dau un exemplu, au nevoie de sudori, trebuie văzut dacă şcolile au profesori ce pot să facă acest lucru sau vor trebui să facă o recalificare pentru a putea preda specializările respective. Agenţii economici sunt neîncrezători, sunt speriaţi că îşi caută oameni, dar nu găsesc. Important este că sunt pro-activi şi îşi doresc să participe la astfel de acţiuni care, cred eu, vor avea succes”, spunea, în septembrie anul trecut, primarul Ioan Popa.

CITEȘTE ȘI: [FOTO/VIDEO] Primii pași spre învățământul dual, blocați de proasta organizare