Zeci de trenuri oprite din cauza protestelor de la CFR. Sorin Grindeanu: „Nu vreau să fac promisiuni. Realitatea economică este neplăcută”

Tren CFR în Gara Caransebeș

Peste 30 de trenuri sunt afectate de protestul spontan al ceferiștilor, declanșat în această dimineață. Angajații sunt nemulțumiți în principal din cauza salariilor mici.

Angajații au inițiat o grevă spontană, nemulțumiți de faptul că legea statutului personalului feroviar nu se aplică și de faptul că salariile sunt mici. Greva CFR a fost declanșată de Societatea Comercială de Reparații Locomotive CFR – SCRL Brașov SA, filială a CFR Călători, care este în procedură de insolvență, peste 30 de trenuri fiind afectate, anunță CFR Călători. Compania transmite că protestul este o acțiune a angajaților de la SCRL Brașov SA și a CFR SA, ca urmare a prorogării până la data de 1 ianuarie 2023 a Legii 195/2020, privind Statutul Personalului Feroviar, legiferată prin OUG 130/17.12.2021.

Trenurile afectate până la momentul prezent ca urmare a protestului spontan al personalului CFR SA de pe raza regionalelor Iași, București, Craiova, Galați, Cluj, Constanța, Galați sunt: 6002, 6461, 5603, 5401, 1541, 5402, 5461, 5415, 1858, 5411, 1752, 8080, 8202, 8201,1884, 1660 , 1572, 1573, 1541 ,1655, 5014, 5106, 7571, 3085, 4103, 3074, 1734, 1832, 4020, 4451, 4703, 3073, 1831.

În Gara de Nord din București sunt anunțate întârzieri ale trenurilor ce trebuie să sosească ce ajung și la 130 de minute.

În zona de vest a țării nu există deocamdată probleme. „Pe raza sucursalei regiunii noastre nu sunt afectate trenuri. Nu am informații că sunt angajați care ar dori să organizeze acțiuni de protest. Nu sunt probleme pe regiunea noastră deocamdată”, a declarat, pentru Express de Banat, Ion Stoichescu, directorul Regionalei Timișoara a CFR.

Ce spune ministrul Transporturilor?

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat, după discuțiile cu sindicaliștii CFR care au oprit lucrul, că realitatea economică este neplăcută în sistemul feroviar și nu vrea să facă promisiuni care să nu fie sustenabile. Sorin Grindeanu a spus că totul a fost pe bază de promisiuni, iar guvernarea trecută spunea că infrastructura feroviară „trebuie să dispară sau să fie tratată la «și altele»”.

„Să știți că în discuțiile pe care le-am avut cu managerii din zona feroviară le-am spus o realitate și nu vreau să fiu acuzat de cei care vor veni după mine că am făcut promisiuni pe care să nu le țin, de care să nu țin cont și anume realitatea care stă în picioare în acest moment. Pe zona feroviară este o realitate economică neplăcută sau nesustenabilă economic de orice tip de CFR; Infrastructură, Marfă, Călători… unde vreți să discutăm este nesustenabilă din punct de vedere economic”, a spus Sorin Grindeanu.

Ministrul Transporturilor a mai spus că statul român s-a angajat prin PNDL ca în anul 2022 să eficientizeze aceste companii.

„Sunt angajamente pe care le-am luat noi ca stat și pe care trebuie să le să le îndeplinim pe parcursul anului 2022. Să știți că sunt dispus la dialog. Voi sta de vorbă cu toată lumea, dar voi avea ca și coordonate de bază două lucruri: pe de o parte, sustenabilitatea economică și pe de altă parte, jaloanele pe care trebuie să le îndeplinim pe parcursul anului 2022. Sunt două lucruri de care la care n-am cum să abdic și împreună și cu managerii și cu liderii de sindicat să găsim soluții, astfel încât veniturile să crească, dar soluții care să fie susținute economic”, a mai spus ministrul.

Dialogul va continua și după ședința de guvern.

Grindeanu a mai spus că a avut discuții și cu ceilalți colegi din guvern și caută soluții să vadă dacă în ianuarie se va putea discuta despre o anumită plafonare a prețurilor la energie către beneficiari de tipul CFR, care este tot o companie de stat.

„Aceste lucruri urmează să le detaliem în pe parcursul lunii ianuarie februarie, astfel încât să putem să mai acoperim din anumite pierderi. Repet, e doar o discuție în acest moment”, a mai spus Grindeanu.

1.500 de angajați de la CFR au oprit lucrul astăzi din cauza salariilor mici și a crizei de personal.

Sursă foto: Arhivă

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/