Primăriile din Timișoara și Reșița, dar și consiliile județene din Timiș și Caraș-Severin au semnat în această săptămână cu Metroul SA contractul pentru realizarea documentației căii ferate de mare viteză dintre Timișoara și Reșița. În această etapă, câștigătorul licitației va analiza inclusiv variante de traseu. Autoritățile partenere urmează să clarifice și cine, și cum se va ocupa de administrarea și operarea noii linii.
Metroul SA se va ocupa, în această etapă, de realizarea unui studiu de prefezabilitate și fezabilitate, precum și de întocmirea documentației tehnice pentru achiziția proiectului tehnic și execuție ulterioară, dar și de întocmirea documentației în vederea obținerii unei finanțări pe PNRR, Programul Operațional Transport sau prin alte surse.
„Avem un câștigător al licitației și am semnat chiar săptămâna aceasta cu Metroul SA, o firmă puternică cu sediul în București care are experiență atât în proiectarea, cât și în executarea liniilor de metrou și a unor stații supraterane aferente. Valoarea de pornire a licitației a fost de peste 16 milioane plus TVA și contractul s-a adjudecat cu aproximativ 10.700.000 lei plus TVA, așadar am făcut prin această procedură de achiziție o economie substanțială. Durata contractului este de 18 luni. Subliniez că cele 4 etape care sunt cuprinse în proiect prevăd ordine de începere diferite în funcție de anumite condiționalități și de aceea s-ar putea să avem ceva mai mult de 18 luni.”, a declarat Marian Vasile, administratorul public al județului Timiș.
Va fi o provocare pentru prestator, a mai spus Marian Vasile, pentru că este vorba despre o investiție ulterioară foarte complexă. Este motivul pentru care în această fază trebuie făcute studii de teren, expertize tehnice, prestatorul va prezenta inclusiv diverse variante de traseu, cu analize cost – beneficiu. Totodată, se va calcula valoarea imobilelor care ar trebui să fie expropriate, iar în final chiar și un plan de întreținere și operare a noii linii.
„Când este vorba de studii de prefezabilitate sau de fezabilitate se iau în calcul mai multe variante. Având în vedere că vorbim despre un tren pe bază de hidrogen care va fi de viteză, vom vedea până la ce limită, vor trebui amenajate niște linii speciale care să compenseze, să elimine limitările de viteză actuale și de aceea s-ar putea să avem nevoie de alte curbe mai largi, astfel încât trenul să poată circula cu viteză mai mare. De aceea e firesc ca prestatorul să ne prezinte astfel de variante și să analizeze și costurile implicate pentru că sunt și vor fi necesare anumite exproprieri. Rămâne să clarificăm aceste aspecte și să ne asumăm fiecare parte ceea ce vom face în privința administrării și operării noii linii. este vorba despre o linie neinteroperabilă, deci care nu face parte din rețeaua TMT europeană, de aceea noi vom putea să contractăm sau CFR să contracteze, de fapt, un operator privat. Dar lucrurile acestea urmează să fie stabilite în decursul următoarelor luni.”, a explicat administratorul public al județului Timiș.
Contractul cu Metroul SA va intra în vigoare din 12 ianuarie 2022, când și societatea va semna documentele în urma câștigării licitației. Practic acela va fi momentul de la care va demara prestarea serviciilor.
„Este esențial pentru noi să găsim pentru execuție sursele de finanțare pretabile. Deja s-au făcut eforturi în acest sens și mai multe părți ale proiectului sunt prinse în PNRR, altele sunt în lista de investiție a CFR-ului și bineînțeles că noi vom căuta în continuare și alte variante de finanțare. Mai rămâne în decursul următoarelor 3 luni în care se va elabora studiul de prefezabilitate să încheiem cu CFR Infrastructură un nou acord de parteneriat care să prevadă foarte clar care sunt obligațiile și responsabilitățile din partea tuturor părților implicate.”, a concluzionat Marian Vasile.