Smart city de Banat! Lugojul vrea să devină oraș inteligent, deși e plin de gropi și gunoaie

Municipiul Lugoj are probleme evidente pe partea de infrastructură, curățenie sau ordine publică, multe dintre acestea create, din păcate, chiar de către lugojeni. Cum fiecare își dorește un oraș mai bun, municipalitatea vrea să creeze un sistem inteligent de raportare a problemelor, totul pentru ca Lugojul să devină un smart city. Condițiile care trebuie îndeplinite sunt mai multe, dar peste toate vin cele legate de bunul simț al fiecăruia, în privința curățeniei sau ordinii publice și de modul în care firmele care lucrează în oraș remediază ceea ce distrug.

Primii pași spre un municipiu mai modern și mai civilizat au fost deja făcuți, iar peste câteva luni, lugojenii vor putea semnala în timp real problemele pe care le întâmpină în oraș, fie că este vorba de o groapă în asfalt, o avarie la rețeaua de apă, lipsa iluminatului public sau orice altă problemă a cărei rezolvare ţine de administraţia locală. În prezent, Primăria Municipiului Lugoj lucrează alături de o firmă din Sibiu la o aplicație pentru telefonul mobil cu ajutorul căreia cetățenii pot raporta incidentele și problemele cu care se confruntă.

„Ne-am propus în următorii trei ani de zile ca Lugojul să se transforme într-un smart-city, iar pentru aceasta trebuie să îndeplinim mai multe condiții. Lucrăm la un proiect privind semafoarele inteligente și la o aplicație informațională. Aplicația o vom face printr-o achiziție publică. Până atunci însă vom face o dezbatere la nivel local privind modul în care va lucra această aplicație. O să îi dăm niște opțiuni. De exemplu, despre gropile din oraș, despre salubrizare, despre alte elemente din trafic etc. Cetățeanul face o poză, o descrie în 2-3 cuvinte, se crează apoi un email care ajunge la noi, la dispecer, acesta îi comunică celui care a trimis că a primit acea sesizare, apoi o transmite la diverși directori sau șefi de servicii”, explică Francisc Boldea, primarul Lugojului.

În vederea implementării aplicației, edilul-șef spune că s-a inspirat din modelul Sibiului, unde există deja o astfel de metodă de sesizare a problemelor. „Noi am luat Sibiul ca model pentru că totul se potrivește din acest punct de vedere, aplicația funcționează și am dori și noi să o facem în municipiul Lugoj în perioada următoare, adică începând cu 1 ianuarie 2019. Până atunci trebuie să facem achiziția și celelalte. Ce se plătește, se plătește de către Primărie o mentenanță a aplicației lunare, care nu este o sumă foarte mare pentru municipiu, în jur de 2.000 – 3.000 de lei maxim pe lună”, adaugă Francisc Boldea.

În paralel cu aplicația mobilă, cetățenii care nu au acces la un computer sau la internet, vor putea apela și actualele modalități de semnalare a unei probleme, precum telefonul verde de la Poliția Locală, sesizările scrise sau audiențele la primărie.