Semmeringul bănățean trebuie să fie al cărășenilor! „Nu putem permite ca oameni cu funcții vremelnice să distrugă ceea ce străbunicii noștri au construit cu mâinile goale”

Cel de-al treilea punct din programul „10+” propus de președintele PMP Caraș-Severin, Ionuț Popovici, și totodată candidat la funcția de președinte al CJ, se referă la revitalizarea și punerea în valoare a zonelor Oravița și Anina prin preluarea de către Consiliul Județean a liniei ferate care leagă cele două orașe. 

Semmeringul bănăţean este una dintre cele mai spectaculoase căi ferate din România, fiind și cea mai veche linie din sud-estul Europei. Traseul are 14 tuneluri, 10 viaducte, muntele fiind „tăiat” pe o lungime de 21 de kilometri, respectiv peste două treimi din întregul traseu, pentru a asigura traversarea de către calea ferată. Construcția a fost realizată pe vremea Imperiului Austriac. Segmentul de cale ferată Oravița-Anina a fost construit în perioada 1860-1863, fiind realizat ca o nevoie a exploatărilor miniere din Banatul de Sud.

Din cauza terenului dificil, vagoanele şi locomotiva sunt special construite pentru a putea circula pe acest traseu. Locomotiva actuală este în continuare diesel, deoarece linia nu a fost niciodată electrificată. Calea ferată Oravița-Anina a fost dată în funcțiune în data de 15 decembrie 1863 pentru transportul de mărfuri și în 4 aprilie 1869 pentru cel de persoane.

Interesant este faptul că cele 14 tuneluri ale liniei au fost săpate cu dalta și cu târnăcopul, pentru că dinamita nu era inventată în urmă cu 150 de ani. Cel mai înalt viaduct al căii ferate este Jitin, de 37 de metri, considerat o adevărată operă de artă, iar cel mai lung tunel de pe traseu este Gârliște – 660 de metri.

„În toți acești patru ani am participat de fiecare dată la acțiunile de punere în valoare a acestei minunății turistice. Am participat inclusiv la un protest pașnic pentru salvarea acestei linii de o importanță fundamentală pentru Caraș-Severin, dar și pentru întreaga țară. Nu putem permite ca, pentru anumite interese mârșave, oameni cu funcții vremelnice să distrugă ceea ce străbunicii noștri au construit cu mâinile goale. Tocmai de aceea, în memoria trecutului, în mandatul următor îmi propun repunerea în funcțiune a locomotivei cu aburi 50.065, locomotivă cunoscută și sub denumirea de Neagra. Exemplul l-am putea lua de la Vișeu de Sus unde funcționează o mocăniță pe Valea Vaserului și turiștii iau cu asalt în perioada de vară zona Borșei. Prin preluarea acestui tronson de cale ferată de către Consiliul Județean de la CFR putem dezvolta o zonă de atracție de mare interes pentru turiștii din țară și străinătate. De asemenea, trecerea în proprietatea forului județean poate deschide demersurile pentru includerea acesteia în Patrimoniul UNESCO. Asta așa, că să fim toți pentru Caraș-Severin!”, este mesajul lui Ionuț Popovici.

(E)