Puncte noi de trecere a frontierei

Distanța care ne leagă de vecinii sârbi se scurtează, grație proiectelor europene. Astfel că, la cea mai recentă ședință de Guvern, mai marii de la centru au aprobat un memorandum privind deschiderea unor noi puncte de trecere a frontierei.

Documentul aprobat de reprezentanții executivului propune deschiderea punctelor de trecere a frontierei între România şi Republica Serbia, între localităţile Moldova Nouă şi Veliko Gradişte, prin traversarea cu bacul, precum şi între Socol şi Vracev Gaj, segment în care legătura se va face prin ridicarea unui pod peste râul Nera. Demersurile pentru aprobarea memorandumului au fost inițiate și susținute de președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Sorin Frunzăverde, potrivit unui comunicat de presă transmis în urmă cu doar câteva momente de reprezentanții CJ.

Reprezentanții administrației locale din Clisura Dunării au așteptat de multă vreme această decizie, întrucât, potrivit acestora, pe lângă scurtarea distanței la autostrada care leagă Nis de Belgrad, decizia de deschidere a frontierelor va stimula economic întreaga zonă, de ambele părți ale Dunării. Potențialul turistic al Clisurii va fi mai bine exploatat și, în plus, firmele care au dezvoltat afaceri locale întreabă destul de des de demersurile care se fac pe această linie.

CITEȘTE ȘI: Hobby-ul dezvoltă turismul în Clisura Dunării!

„Proiectul cu bacul ne aparține. Așteptam să îl semnăm și, probabil, acest lucru se va întâmpla în viitorul apropiat. Este unul transfrontalier, care vizează colaborarea cu ambele localități, scris împreună cu Consiliul Județean Caraș-Severin. Datoria noastră este să reabilităm drumul și să amenajăm pontonul, iar cea a executivului de la județ este să cumpere bacul. Sârbii vor trebui să facă același lucru”, a declarat Matei Lupu pentru Express de Banat.

Ce urmări are decizia de la centru
Odată cu scurtarea distanței dintre Moldova Nouă și Veliko Gradiște, șeful administrației locale din Moldova Nouă speră ca și turismul să prindă avânt. Asta mai ales că, la capitolul infrastructură, sârbii ne dau lecții serioase. Partea pozitivă este că modelul vecinilor poate fi adoptat la nivel local, pe insula Ostrov, dar la un nivel mai mic, întrucât zona este protejată prin Lege, făcând parte din Parcul Național Porțile de Fier.

CITEȘTE ȘI: Clisura, vizitată de campionul european la pescuit!

gif card de energie dacus 1000x100 Brantner 1000x100px

„Modelul de acolo ni-l dorim și noi pe insula Ostrov, cu sporturi acvatice și tot tacâmul. Ne gândim inclusiv la crearea unor locuri de cazare. În principal, însă, mă gândesc la dezvoltarea economică. Din ce am discutat cu firmele din Serbia, acolo sunt mari producători de fructe și legume. Vor fi avantajați de legătura mai scurtă cu România. Practic, cel mai important aspect e că vom avea de parcurs 50 de kilometri până la autostrada care face legătura cu Italia și Grecia”, subliniază edilul-șef.

Proiecte de 4 milioane de euro
Au fost depuse de Consiliul Județean Caraș-Severin spre a obține finanțare prin Programul IPA de Cooperare Transfrontalieră România – Republica Serbia și au o valoare totală ce se apropie de 4 milioane euro. În cadrul proiectului ,,Punct de traversare a Dunării cu bacul între localităţile Moldova Nouă şi Golubac”, partenerii Consiliului Județean sunt Primăria orașului Moldova Nouă și municipalitățile Golubac și Veliko Gradişte, din Republica Serbia.

Cel de-al doilea proiect își propune realizarea podului peste râul Nera, pod care face legătura între localitățile Socol și Vračev Gaj, în vederea dezvoltării schimburilor economice și turistice în zona de frontieră. Partenerul Consiliului Județean în acest proiect este municipalitatea Biserica Albă din Republica Serbia. „Scopul proiectului  îl reprezintă dezvoltarea infrastructurii de transport în vestul județului Caraș-Severin, în vederea dinamizării schimburilor economice și turistice de o parte și de alta a zonei de frontieră România – Serbia”, a declarat Camelia Șușco pentru Express de Banat.

Factorul politic, un rol important
Memorandumul pe care guvernanții l-au aprobat nu este deloc unul formal. Practic, a fost nevoie de urgentarea unui acord între state pentru bunul mers al proiectelor transfrontaliere, astfel încât câștigarea banilor europeni să nu fie periclitată.

„Grație și demersurilor făcute de deputatul PSD, Ion Mocioalcă, vicepreședinte al PSD, se deschid căi de comunicare și se întrevăd perspective de bun augur pentru Caraș-Severin, dar și pentru zona de vest și sud-vest”, se arată într-un comunicat de presă transmis de Biroul de Presă al PSD Caraș-Severin.

CITEȘTE ȘI: Austriecii vor să ne pună Dunărea în valoare

1000x100 (4) publicitate si promovare online banner maxagro STPT job 1000x200
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/