Pune Uniunea Europeană bețe în roate bicicletelor de pe traseele cicloturistice ale Caraș-Severinului?

active woman cycling on forest road. female riding bicycle off road route on summer vacation day. woman wearing bicycle helmet and gloves
casinoherculane by sungarden

Cerința Uniunii Europene de a extinde aria parcurilor naționale în România a ridicat semne de întrebare în Caraș-Severin cu privire la posibilitatea de a implementa proiectul de peste 50 de milioane de euro prin care să fie amenajate aproape 700 de kilometri de trasee cicloturistice în județ.

Directiva europeană prin care se cere extinderea parcurilor naționale în care intervențiile de orice fel să fie interzise a ridicat semne de întrebare cu privire la proiectul inițiat de județele Arad, Hunedoara, Caraș-Severin și Timiș. Recent, la Consiliul Județean Caraș-Severin a fost prezentat proiectul de trasee cicloturistice. 56,6 milioane de euro ar ajunge în județ, potrivit planului de finanțare prezentat de Ministerul Dezvoltării pe Componente 11 – Turism și cultură din PNRR. Banii vor fi folosiți pentru amenajarea a 686 de kilometri de trasee de cicloturism.

CITEȘTE ȘI: Peste 50 de milioane de euro pentru Caraș-Severin! Proiectul care pune județul pe harta europeană de cicloturism

Fiind vorba despre o suprafață atât de mare, este inevitabil ca aceste trasee să nu se suprapună cu zone protejate din județ, cu atât mai mult cu cât directiva europeană impune extinderea parcurilor naționale extrem de mult. Este, de altfel, o condiție și pentru ca țara noastră să primească finanțare pentru PNRR. Legătura între cele două aspecte a făcut-o șeful Casei de Asigurări de Sănătate Caraș-Severin, Ionuț Popovici, în cadrul celei mai recente ședințe a Colegiului Prefectural. Întrebarea pe acest subiect i-a fost adresată directorului Direcției Silvice, Ion Tabugan, care tocmai prezentase un material referitor la impactul negativ pe care îl are extinderea ariilor protejate asupra dezvoltării județului.

„Ținând cont de modificările care urmează și de măsurile de protecție specială a acestor zone, am vrea să știm dacă acest proiect este pus în pericol. Pentru că evident aceste piste de biciclete vor trece și prin parcurile naționale, iar aceste piste de biciclete trebuie construite și nu merg făcute la lopată. Vor interveni cu camioane, autogredere, piatră. Și asta înseamnă intervenție brutală în astfel de zone protejate. Și mă întreb cum s-ar putea face?”, a întrebat Ionuț Popovici.

„Este un subiect foarte delicat. Dacă (și acest «dacă» este certitudine) vom ajunge la 75% zone integral protejate, aici nu se poate interveni cu absolut nimic. Nu ai voie nici să ridici un lemn de jos. Doar să admiri. În aceste condiții, nu avem niciun drept, conform legii, să intervenim nici măcar cu piatră concasată. Este de-a dreptul imposibil. Tot prin lege sunt reglementate strict condițiile de zonare. Noi avem câteva proiecte cărora le-am dat aviz cu respectarea Codului Silvic. Am dat Primăriei Reșița tot pentru niște piste de biciclete. Mai sunt și alte primării, unele chiar nu au tangență cu parcurile naționale. Dar probabil anul viitor se va modifica OUG 57 și nu vom avea posibilitatea în zona integrală, ci doar în zona de dezvoltare durabilă care va fi mult mai mică. Pe de-o parte ne dau bani, pe de alta ne restricționează. Nu știm exact traseul acestor piste de biciclete. Dacă a fost făcut un proiect trebuie să fie avize de la fiecare parc, de la Consiliul Științific. Acolo se dezbate cu mari oameni de știință pe care îi are țara asta, doctori, profesori…”, a venit explicația lui Ion Tabugan.

publicitate ziar expresb 1000x100 pizzeria Dimitrios 1000x100

CITEȘTE ȘI: Ion Tabugan: Extinderea ariilor protejate restricționează dezvoltarea județului Caraș-Severin

Se pare însă că proiectul traseelor de cicloturism nu ar fi pus în pericol, fiind deja luate toate măsurile de precauție în acest sens. Există, de altfel, un studiu postat pe Ministerul Dezvoltării, la Componenta 11 din PNRR – Studiu privind stabilirea, identificarea și distribuția teritorială a traseelor cicloturistice la nivel național – septembrie 2022. În acest studiu apar următoarele mențiuni:

„La nivel național sunt identificate 2.000 de hectare de păduri-parc, în care, pe baza unui scenariu scurt de timp, se pot trasa traseele cicloturistice prin aceste zone. Infrastructura pentru cicloturism va fi implementată astfel încât să respecte reglementările din această zona, respectiv să se realizeze ca strat final de finisaj din pietriș sau amenajarea potecii/drumului de pământ. Amenajarea traseelor cicloturistice în ariile naturale protejate și în fondul forestier național, precum și accesul public cu bicicleta se fac cu respectarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, și a prevederilor Legii nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Pentru traseele cicloturistice stabilite pe suprafețe de rulare amenajate în zona de protecție aferentă drumurilor deschise circulației publice, pe drumuri forestiere, poteci și trasee amenajate în fondul forestier, cu acordul administratorului sau proprietarului și în condițiile stabilite de acesta, pe digurile și zonele de protecție la inundație ale cursurilor de apă care pot fi amenajate ca trasee cicloturistice, dar numai cu menținerea rolului de apărare împotriva inundațiilor și asigurarea intervenției rapide pe poteci și pe eventuale alte tipuri de căi de comunicație deschise circulației bicicletelor, suprafața poate fi nemodernizată, dar de rugozitate redusă.”

Așadar, în ariile protejate intervențiile nu vor presupune asfaltări sau ridicarea unor construcții, ci doar semnalizarea traseelor de cicloturism, fiind obținute în prealabil avizele din partea administratorului de drum/teren.

1000x100 untitled design set 970x90 px
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/