PSD trage semnalul de alarmă al trenului SF și în Timiș. Acordul cu CFR rămâne mărul discordiei

Consilierii judeţeni PSD s-au abținut, astăzi, într-o ședință de plen extraordinară, în privința extinderii acordului de asociere între autorităţile din Timiş şi Caraş-Severin pentru viitorul train-tram care ar urma să lege Timişoara de Reşiţa. Cei de la PSD reclamă faptul că nu au văzut acordul proprietarului infrastructurii care ar urma să fie modernizată, respectiv CFR, necesar pentru demararea investiţiei.

Aleşii Timişului au aprobat ca în această etapă a proiectului să achiziţioneze nu doar serviciile de realizare a studiilor de prefezabilitate şi de fezabilitate, ci şi documentaţia tehnică pentru achiziţia proiectului tehnic şi execuție. Proiectul iniţiat de Executiv şi supus votului consilierilor judeţeni a stârnit nemulţumirea opoziţiei. Una dintre probleme: acordul proprietarului infrastructurii care ar urma să beneficieze de investiţie.

„În primul rând, pentru aprobarea demersurilor pentru un astfel de proiect major regional, e important să pornim cu primul pas. Iar primul pas, conform legislaţiei, e că trebuie să faci un studiu de oportunitate, necesitate şi teme de proiectare. Acest studiu de oportunitate poate să arate importanţa proiectului pentru judeţul Timiş. Deocamdată nu avem această justificare. Comisia Europeană a a respins PNRR-ul tocmai în ideea că nu este acord cu introducerea unor proiecte privind infrastructura. Ceea ce noi tot batem pe ideea, în continuare, că pe PNRR vom obţine finanţarea pe acest proiect major.

Susţinem implementarea unui astfel de proiect, ba mai mult, ar fi interesantă conectarea cu Serbia a unui astfel de proiect feroviar, dar considerăm că în primul rând trebuie respectată legalitatea, iar după aceea pusă în practică oportunitatea. Pentru că linia ferată este în domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Transporturilor prin CFR Infrastructură. E important să avem din partea administratorului şi din partea statului acordul oficial pentru demararea unor documentaţii pe proprietatea lor pentru ca în viitor aceste documentaţii să prindă şi contur. Dar în momentul ăsta nu avem absolut nimic, avem numai nişte declaraţii pompieristice şi nefondate care, din păcate, astăzi, cu votul unora dintre consilierii judeţeni va duce şi la cheltuirea ilegală a banului public.”, a declarat consilierul judeţean PSD, Călin Dobra.

Președintele Consiliului Județean Timiș, Alin Nica, i-a asigurat pe consilierii PSD că acest acord există. Mai mult, spune Alin Nica, Ministerul Transporturilor a răspuns oficial CJT că se angajează să cuprindă acest proiect în portofoliul de proiecte ce va fi trimis la Bruxelles.

„Mulţi oameni nu ne dau nicio şansă cu acest proiect pe care îl consideră fantasmagoric. Ori eu asta vreau să vă spun, un proiect de o astfel de magnitudine necesită pregătire temeinică, mai ales că suntem contratimp pentru că trebuie să îl maturizăm până la sfârşitul anului viitor şi, tocmai de aceea, în spatele acestui proiect este o muncă foarte importantă din partea tuturor partenerilor. (…) Avem acordul Consiliului de Administraţie al SNCFR Infrastructură, prin care sunt de acord cu această investiţie în ce priveşte infrastructura pe care ei o au în proprietate şi în operare. (…) Dacă doriţi să îl vedeţi efectiv, faceţi o solicitare  la colegii din aparatul de specialitate şi îl veţi vedea. Mi-a fost trimis şi mie de cei de la Reşiţa. Vreţi să vi-l citesc acum?, dar nu are sens! Pierdem vremea aiurea, pentru că noi pe ordinea de zi avem modificarea unor articole din acordul de parteneriat care deja este aprobat de consiliul judeţean. Acordul efectiv al proprietarului ne trebuie atunci când depunem cererea pentru autorizaţia de construire. Până atunci ne trebuie acord de principiu, ne trebuie toată documentaţia SF, PT, să fie realizată şi abia apoi trecem la partea de execuţie. Dar noi acum discutăm abia de chestiuni incipiente. Discutăm de acordul de parteneriat ca să facem ceva şi modificăm acolo un articol. Şi dumneavoastră duceţi discuţia până la ultima etapă, când vom fi obţinut şi finanţarea. Atunci când va fi cazul să discutăm despre realizarea în teren a investiţiei, sigur că cei din aparatul de specialitate trebuie să obţină toate documentele necesare, că altfel nu se obţin toate avizele necesare.”, a spus Alin Nica.

La rândul său, consilierul județean PSD Dan Idolu a cerut explicaţii conducerii CJ Timiş cu privire, spre exemplu, la pasagerii ţintă ai acestei investiţii.

„Am fost puşi în faţa unei urgenţe care, nu zic că nu trebuie făcută lucrarea făcută repede, dar trebuia adusă la cunoştinţa noastră. Eu cred că trebuie lucrat în faţă, nu în spate, pentru importanţa acestui proiect.”, a declarat Dan Idolu.

„Au fost foarte multe discuţii pentru că a trebuit să aliniem mai mulţi parteneri care sunt locali, din regiune şi care sunt la Bucureşti. Acel grup de lucru format din 8 persoane, câte două din fiecare UAT, a lucrat cu întâlniri aproape săptămânale pentru documentaţia de atribuire care conţine fişa de date, contractul draft, caietul de sarcini şi trebuie să fim atenţi la toate detaliile. Au studiat diverse speţe şi cazuri de la nivel naţional. De exemplu, cum s-a realizat centura Piteştiului, aspecte care ţin de ANAP, au fost analizate şi s-a creat o documentaţie bună de atribuire care urmează să fie semnată zilele viitoare.”, a intervenit administratorul public al județului Timiș, Marian Vasile.

Proiectul de extindere a acordului semnat de partenerii acestui proiect a trecut cu 27 de voturi favorabile, unul împotrivă și 6 abțineri. Investiția presupune reabilitarea/modernizarea infrastructurii feroviare Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – frontieră.

Foto: Pixabay.com

CITEȘTE ȘI: Trenul rapid Timișoara-Reșița, „deraiat” încă din stadiul de proiect. CFR întârzie și de data asta

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/