Trenul rapid Timișoara-Reșița, „deraiat” încă din stadiul de proiect. CFR întârzie și de data asta

Proiectul prin care autoritățile din județele Timiș și Caraș-Severin s-au angajat să acceseze fonduri europene pentru un „train-tram” Timișoara-Reșița este în impas. Consiliul Județean Timiș așteaptă acordul CFR Infrastructură ca să înainteze în proiect, altminteri nu poate semna documentația care stă la baza procedurii de achiziție a studiilor de pre, respectiv fezabilitate. 

În baza acordului semnat de Consiliul Județean Timiș, Consiliul Județean Caraș-Severin, Primăria Timișoara și Primăria Reșița la 1 decembrie 2020, anul acesta fiecare administrație alocă bani din buget pentru realizarea studiului de prefezabilitate și a celui de fezabilitate aferente proiectului.

Consiliul Județean Timiș a prevăzut 2 milioane de lei din bugetul județului pentru achiziția celor două studii. Grupul de lucru format la nivelul celor patru administrații, la care iau parte câte două persoane desemnate de fiecare autoritate a stabilit însă faptul că în această etapă trebuie alocate fonduri și pentru „întocmire a documentației tehnice pentru achiziție proiect tehnic și execuție, întocmire a documentației în vederea obținerii finanțării proiectului în cadrul PNRR sau prin orice alt program de finanțare din ciclul financiar 2021-2027”. CJ Timiș se opune.

„Noi avem un acord de asociere pe care l-am votat în cele patru consilii județene, respectiv locale și care trebuie urmat întocmai. Acel acord de asociere privește elaborarea studiului de prefezabilitate și de fezabilitate. Noi săptămâna trecută ar fi trebuit să semnăm documentația care stă la baza procedurii de achiziție a SPF și a SF-ului, dar ne-am dat seama că în documentația respectivă se solicita mai mult decât acest acord de asociere votat în cele patru plenuri. (…) A existat un grup de lucru format din câte două persoane puse la dispoziție de către fiecare autoritate executivă și, din păcate, acest grup de lucru a deviat puțin de la acel acord de asociere pe care l-am menționat. Noi ne-am trezit efectiv cu extinderea scopului grupului de lucru.”, a declarat administratorul public al județului Timiș, Marian Vasile.

Acordul CFR, condiție sine qua non

În plus, mai spune Vasile, un alt aspect important este faptul că deocamdată lipsește acordul CFR Infrastructură cu privire la acest proiect, așadar nu se poate înainta. CFR Infrastructură, explică administratorul public, este atât beneficiarul, cât și proprietarul infrastructurii, iar CJT poate interveni, conform legii, doar pentru obiectivele unde are un partener „real și oficial”.

„Așteptăm după acest acord să fie semnat de CFR și bineînțeles trebuie să clarificăm ce să facem în privința documentației de atribuire. Practic, noi, la momentul de față, dacă ar fi să urmăm ceea ce ne propune grupul de lucru, ar trebui să vizăm atât o documentație tehnică pentru proiectul tehnic, cât și pentru execuție, iar noi, după cum vă spuneam, suntem într-o fază în care așteptăm și după acel acord de la CFR. Noi țintim prea departe, nu înseamnă că nu ne dorim cu tot sufletul acel proiect, de aceea am prevăzut și două milioane de lei în bugetul CJT, chiar mai mult decât alte consilii, dar pașii trebuie realizați conform cu legea și cu acordul de asociere.”, a explicat Marian Vasile.

CFR nu avea un termen până la care să semneze acest acord, însă termenele de realizare ale proiectului sunt foarte strânse. Până la finalul anului viitor, proiectul tehnic ar trebui deja predat către cele patru entități. „Ne așteptam ca Ministerul Transporturilor să intervină și să ne ajute în obținerea acordului cu CFR-ul.”, a completat administratorul public.

Cine a extins scopul grupului de lucru? 

Întrebat care instituție a stabilit, în cadrul grupului de lucru, extinderea scopului acordului, după cum spune Marian Vasile, administratorul județului Timiș a răspuns: „Sigur nu a venit din partea CJT, pentru că aici colegii știu că lucrurile trebuie respectate întocmai, conform legii și acordului de asociere. Probabil unul dintre ceilalți 3 parteneri a propus, colegii nu au fost foarte atenți, ca atare s-a extins obiectivul pe care l-am avut acum prin această achiziție. Încercăm să găsim soluții, dar există unii pași fără de care noi nu putem să mergem înainte. În primul rând, mă refer la acordul cu CFR. Am înțeles că există un acord de principiu, dar nu am văzut o hârtie semnată în acest sens. Cei de la CFR au făcut o verificare a documentație de atribuire, deci și-au asumat această implicare în această fază, dar e o doar o implicare consultativă, dar un acord semnat cu CFR, noi nu am văzut deși am solicitat. E un principiu foarte simplu: nu putem investi într-o infrastructură care nu este a noastră, dacă nu avem acordul proprietarului, al administratorului sau al beneficiarului. E ca și cum noi ar trebui să intervenim într-un parc național, deși nu avem atribuții. Însă dacă am încheia un acord de parteneriat cu proprietarul sau beneficiarul acelei investiții atunci ar fi în regulă. Deocamdată nu avem un asemenea acord. Căutăm soluții. Nu e un impas, noi așteptăm în primul rând de la București acel acord. Ține de București, noi am prevăzut bani în programele de investiții, am făcut demersurile și așteptăm semnalul de la București.”

Consiliul Județean Timiș consideră în continuare proiectul fezabil, chiar dacă există o întârziere.

„Noi credem în acest proiect și trebuie să primim confirmarea oficială prin rezultatul/rezultatele studiului de prefezabilitate. Dacă avem rezultate favorabile și mă refer aici la analiza de oportunitate în urma realizării studiului de prefezabilitate, vom merge înainte în etapa a doua și anume la elaborarea studiului de fezabilitate. Studiul de fezabilitate este condiționat de rezultatele pozitive ale studiului de prefezabilitate. Acolo ne vom da seama dacă această inițiativă are sens sau nu, dacă este sustenabilă pe termen lung din punct de vedere social, economic, ecologic ș.a., dar noi cei din conducerea CJT credem cu tărie în acest proiect care ar scoate Carașul dintr-un con de umbră și ne-ar ajuta și pe noi în relațiile economice și sociale și putem vorbi de orice alt domeniu, inclusiv turismul.”, a spus Vasile.

CITEȘTE ȘI: De la Timișoara la Reșița în mai puțin de o oră! Introducerea unui train-tram, promisiune pentru interconectarea celor două orașe din vestul țării

Potrivit acordului de parteneriat semnat între cele două județe, în proiect, alături de „train-tram”, este prevăzută și modernizarea pe ruta Berzovia-Oravița-Anina, construirea unui drum expres între Berzovia, Buziaș, Topolovățu Mare și A1, extinderea la patru benzi a DJ592 Moșnița Nouă-Buziaș și modernizarea DJ684, pe traseul DN 68A (Coșava) –Tomești – Luncanii de Sus – limită de județ CS – DN 68 (Voislova).