Pandemia de COVID-19, inamicul micilor antreprenori! Mai multe spații comerciale din Timișoara au lacătul pe ușă încă din starea de urgență

Mai multe spații comerciale din Timișoara au rămas fără chiriași, mai ales în perioada stării de urgență. Asta după ce antreprenorii s-au trezit cu activitatea suspendată, dar cu aproximativ aceleași cheltuieli. În vreme ce afacerile desfășurate în spațiile deținute de instituțiile publice au supraviețuit datorită unor facilități fiscale, proprietarii clădirilor private nu au avut niciun motiv să suspende plata chiriei, să o amâne sau să o înjumătățească. Astfel, mici magazine de haine, de exemplu, sunt acum o amintire.

În Piața Dacia din Timișoara există câteva clădiri care au acum lacătul pe ușă. Vorbim de foste magazine în care erau vândute diferite articole de îmbrăcăminte, atât noi, cât și second-hand. Până la instituirea stării de urgență, în locurile acum părăsite intrau zeci de oameni pe zi. „Există destul de multe spații private care au rămas goale încă din timpul stării de urgență. A fost perioada în care mulți antreprenori nu au reușit probabil să facă față cheltuielilor pentru că oamenii stăteau acasă, iar facturile, evident trebuiau plătite.”, ne-a explicat, în anonimat, unul dintre reprezentanții care se ocupă cu închirierea unui astfel de imobil.

Planurile de business, bugetele de venituri și cheltuieli și cash-flow-ul firmelor sunt într-o continuă schimbare din cauza pandemiei de COVID-19. Dentiști, artiști, patroni de magazine, de patiserii sau restaurante s-au trezit într-un coșmar. Dacă în cazul restaurantelor a existat varianta „reinventării” prin organizarea programelor de livrări la domiciliu, alți antreprenori nu prea au avut ce să facă. Un exemplu este Salina din Oraș, aflată nu departe de centrul Timișoarei. Bogdan Holocan spune că businessul a fost închis în perioada stării de urgență, dar tot el și-a pus „colacul de salvare”.

„Noi am avut un plan financiar de backup, ca să spun așa. Am găsit și înțelegere din partea proprietarului. Dacă vorbim de afaceri mici, probabil că foarte mulți au investit în partea de dezvoltare și nu și-au asigurat un plan de backup, mai ales dacă afacerea era pe val. Când ai o afacere mică vrei să investești, să te dezvolți, nu să rămâi la același stadiu pentru că, cel mai probabil, nu vei supraviețui. Un antreprenor bun vrea să crească. În ceea ce privește spațiile private oferite spre închiriere, există două variante. Dacă chiriașii sunt conectacți cu proprietarii, situația este înțeleasă de obicei, dar dacă nu se cunosc și nu mențin legătura, șansele de negociere sunt mici, spre inexistente. Dacă vorbim de chirii în general, studiile arată că în jur de 20-30% dintre proprietari au înțeles gravitatea situației, iar ceilalți nu.”, a explicat Bogdan Holocan, antreprenor.

Mai norocoși au fost antreprenorii care își desfășoară activitatea în spații deținute de instituții publice. Un bun exemplu este Primăria Timișoara, care deține zeci de clădiri date spre închiriere. Printr-o Hotărâre de Consiliu Local plata chiriei a fost amânată în perioada stării de urgență.

„Până în momentul de față, nu au existat solicitări de renunțare a agenților economici la spațiile închiriate. Consiliul Local Timișoara a venit în ajutorul agenților economici prin aprobarea unor facilități fiscale, respectiv: HCL nr. 133/ 31.03.2020 privind amânarea la plată a chiriei pentru imobile destinație de sediu social/sedii secundare atribuite prin contracte de închiriere și/sau concesiune, încheiate între Municipiul Timișoara și operatorii economici a căror activități economice au fost suspendate conform prevederilor art. 1 din Ordonanța Militară nr. 1/ 17.03.2020, art. 1, art. 2 din Ordonanța Militară nr. 2/ 21.03.2020 și HCL 206/ 04.06.2020 privind acordarea pentru durata stării de urgență decretate în anul 2020 a unor facilități la plata impozitului anual pe clădiri sau a texei lunare pe clădiri, în Municipiul Timișoara.”, au transmis reprezentanții Primăriei Timișoara.

O soluție a fost găsită și de echipa Consiliului Județean Timiș. Șase firme au fost scutite de la plata chiriei în perioada stării de urgență, dar au existat și situații în care nu a fost cerută suspendarea. În cazul celor șase societăți comerciale, lucrurile au revenit la normal din 15 mai, când România a intrat în stare de alertă.