Noul arhitect-șef al Timișoarei vrea să readucă atmosfera „romantică” în Direcția de Urbanism. Cum va recompartimenta biroul?

Gabriel Almăjan vrea ca Direcția de Urbanism din Primăria Timișoara, pe care o va conduce începând de luni, să fie reorganizată. În primul rând, în direcție ar trebui să se regăsească arhitecți și urbaniști, astfel încât direcția să nu fie doar operațională, ci să aibă și o dimensiune strategică și de planificare spațială. 

Noul arhitect-șef al Timișoarei, născut în Arad și școlit la Timișoara, a învățat meserie de la fostul arhitect-șef al orașului din administrația Ciuhandu, Radu Radoslav. Atmosfera de la acea vreme din Direcția de Urbanism a Primăriei Timișoara vrea să o readucă în administrație.

„Astăzi nu mai sunt hărți pe pereții de la Direcția de Urbanism din primărie, astăzi arată altfel, nu mai arată a atelier de urbanism, era o atmosferă mai romantică pe vremea aia, era Radu Radoslav arhitect-șef în acel moment. Eu fac parte din generația care am fost formați în primii trei ani de el, fiindu-ne decan de an. După aceea, prin faptul că era la facultate și noi eram tineri absolvenți, ne-a chemat în primărie să vedem ce înseamnă primăria și urbanismul pentru că la ora aia lucrurile erau la început în ce privește planificarea urbană, se creau direcțiile, se făceau strategiile.”, a povestit Gabriel Almăjan.

Direcția de Urbanism, cel puțin două compartimente. Neapărat cu arhitecți 

Almăjan vrea o modificare în structura actualei Direcții de Urbanism: un compartiment care să coordoneze reabilitarea patrimoniului arhitectural și un altul care să se ocupe de concursuri de arhitectură și colaborare cu instituțiile din domeniu.

„Gândiți-vă așa: pentru a conserva o zonă istorică ai nevoie în primul rând de un PUZ pentru zonă construită, protejată. Cele trei mari zone – Iosefin, Traian și Elisabetin – trebuie să aibă asemenea PUZ-uri. Ca primărie, legal, ești inițiatorul acestor lucrări. Ele sunt de fapt niște lucrări de urbanism care conțin reglementări de intervenții în zonele respective, ca să evităm ceea ce s-a întâmplat până acum. Tu ca primărie trebuie să ai niște specialiști care îți coordonează asemenea lucrări care trebuie să fie urbaniști sau arhitecți. De asemenea, specialiști în reabilitare istorică, a ambientelor urbane. O altă echipă ar trebui să se ocupe de tot ce înseamnă concursuri de arhitectură și colaborare cu instituțiile de care am amintit, temele de proiectare pentru concursuri, tot la fel – arhitecți, urbaniști.”, a explicat arhitectul-șef.

Potrivit lui Almăjan, în acest moment, direcția are un singur arhitect: „Restul sunt ingineri, constructori, absolvenți ai Facultății de Hidrotehnică, care se ocupă de partea operațională. Odată cu mine și cu alte două persoane care se vor transfera din altă direcție a primăriei, vom mai aduce alți specialiști care trebuie să existe pentru că nu putem doar noi face față la toate temele pe care le avem de rezolvat.”

Almăjan: „Mi-am dat seama că nu se înțelege rolul arhitectului-șef”

În ceea ce privește misiunea arhitectului-șef, Gabriel Almăjan spune că vrea să faciliteze comunicarea și colaborarea între instituția primăriei și specialiștii care sunt la facultate, la OAR, la Registrul Urbaniștilor și comunitate.

„Eu trebuie să fiu omul care să facilitez lucrurile astea și să creăm eficiență operațională. Direcția de Urbanism nu a avut până acum dimensiunea asta strategică. A avut o dimensiune operațională care nu a funcționat. Nu a fost eficientă. Întrebați unul din trei cetățeni care sigur știe despre vreo documentație care a stat în primărie prea mult. Aia este partea operațională care trebuie prin PUG, prin GIS, prin proceduri foarte eficiente, așa cum e în privat, să se eficientizeze. Dar există și o dimensiune strategică și de planificare spațială care presupune ca spațiul public (…) să redevină un bun pe care noi toți cetățenii să îl folosim cu plăcere.”, a explicat Almăjan.

CITEȘTE ȘI: Trotuarele șotron de la Timișoara au zilele numărate în administrația Fritz. Creează un deranj optic major