Dunca nu știe prea multe despre trenul SF Timișoara – Reșița, dar e convins că va fi profitabil!

Președintele Consiliului Județean Caraș-Severin a oferit în premieră detalii despre proiectul de sute de milioane de euro ce constă în construirea unui noi linii ferate între cele două reședințe de județ, pe care să circule un tren-tramvai cu propulsie pe hidrogen, ocazie cu care a demonstrat că între vis și realitate sunt mult mai mult de 100 de km, distanța de la Timișoara la Reșița.

Romeo Dunca i-a convins pe liberalii din Consiliul Județean să plătească unul din cele patru milioane de euro estimate să coste studiul de fezabilitate (SF) pentru trenul-tramvai. Nimeni altcineva nu crede în reușita acestei inițiative, iar președintele CJ le dă destule motive în acest sens, nefiind în stare să ofere amănunte esențiale despre „trenul bogaților”.

Romeo Dunca a încercat să convingă în redacția Express de Banat că trenul-tramvai nu e un proiect de domeniul SF, ci e cât se poate de realist și binevenit. „Să ne gândim la posibilitatea ca un turist care și-a luat salariul la finalul lunii, de 1.500 de euro în mână, pentru că în Timișoara sunt zeci de mii de astfel de salarii, să urce în gară cu bicicleta și să vină până la Reșița într-o oră și 20 de minute, civilizat. Nu visăm 600 km/h, noi visăm să mergem cu 120 km/h, viteză cu care se mergea și pe vremea lui Ceaușescu. Pe o linie ferată nouă, de la zero, făcută pe fonduri europene. Județul Caraș-Severin cheltuie două milioane de euro, unul Consiliul Județean, și unul Primăria Reșița, pe care îi primim înapoi, pentru că banii ăștia probabil se vor întoarce înapoi”, a dezvăluit Dunca.

leader board 728 x 90 px

Până aici, totul clar. Mai departe însă, șeful CJ nu prea are idee dacă se va înființa o societate de transport feroviar de către cei patru parteneri, Consiliul Județean Caraș-Severin, Primăria Reșița, Consiliul Județean Timiș și Primăria Timișoara, dacă se vor construi alte gări sau ce costuri cu întreținerea presupune acest tren-tramvai. „O să vedem cine va opera, nu ne-am gândit deocamdată la asta, un operator de transport, vedem. Două – trei garnituri de tren, zece oameni, când faci totul nou. Întreținerea nu poate să fie în următorii 30 de ani atât de complicată și de costisitoare raportat la veniturile pe care le are acest județ dacă noi aducem în fiecare săptămână 2.000 de oameni în județ cu trenul. Probabil că va fi totul nou, adică fie gările vor fi pe aceleași locații și vor fi reabilitate, fie se vor pune alte stații, asta SF-ul o va spune. O să fie și câteva stații intermediare, câte nu știm, dar interesul e pentru Timișoara – Reșița. Noi de acolo vrem să aducem turiștii. Dacă îl plătește comunitatea europeană, cu siguranță e profitabil. Dacă vin 1.000 de oameni pe săptămână, județul poate plăti. Să zicem că-l facem gratuit, îl plătește județul. Dacă 1.000 de oameni lasă într-un weekend 200 de euro în Caraș-Severin e ok. Îl putem suporta. Nu știm, intrarea de bani ar fi 200.000 de euro pe weekend, din care jumătate din bani rămân în Caraș-Severin. De aici putem să plătim și trenul și cei 10 sau 20 de angajați”, a explicat Romeo Dunca.

Practic, acesta ia în calcul varianta subvenționării de la bugetul public a viitorului tren-tramvai dacă nu cumva își va acoperi cheltuielile din biletele plătite de timișorenii cu venituri mari. Cât despre concurența la actualul tren privat Reșița – Timișoara, o adevărată epavă pe șine, Romeo Dunca e cât se poate de liniștit: „Ce concurență?! Nu mai merge nimeni cu trenul ăla. Foarte puțină lume, cine mai stă trei ore în tren, cam cine ar mai putea să meargă cu trenul ăla?! 1.000 de cetățeni pe an?! Nu cred că sunt”.