De ce sunt obligați pensionarii din Timișoara să stea la cozi, lună de lună, pentru validarea abonamentelor gratuite? Explicația primarului

Timișorenii care circulă gratuit cu mijloacele de transport în comun au format cozi la ghișeele STPT, după ce la începutul anului a fost reintrodusă obligativitatea validării lunare a abonamentului gratuit. Până acum, această validare se făcea o singură dată într-un an. Dominic Fritz spune că la baza haosului creat stau neînțelegerile dintre Societatea de Transport Public Timișoara și Societatea Metropolitană de Transport Timișoara. 

Din luna octombrie a anului trecut, Societatea Metropolitană de Transport Timișoara supraveghează și finanțează activitatea Societății de Transport Public din Timișoara. Primăria plătește către SMTT subvențiile pentru călătoriile gratuite ale timișorenilor, iar SMTT dă mai departe banii STPT. Ce s-a schimbat față de situația de până acum este că cei de la SMTT vor să treacă de la o subvenție generală la una pe călătorii. Cearta între cele două instituții vizează fix modul în care să se implementeze acest sistem.

„Aceste companii au conduceri plătite care trebuie să fie în stare să îndeplinească niște criterii de performanță, să fie responsabile. Acolo unde primarul nu are o funcție formală, nu cred că este rolul meu să rezolv tot felul de conflicte instituționale, cum este cel dintre SMTT și STPT. (…)

STPT ar vrea bineînțeles să nu treacă pe un sistem în care trebuie să-și justifice subvenția prin călătoriile efectuate, sistem prin care ar fi forțați să-și îmbunătățească calitatea serviciului, tocmai pentru a atrage mai mulți călători. Momentan, indiferent de calitatea transportului în comun, STPT își primește subvențiile și nu este profitabil, iar asta trebuie să se schimbe. (…) Subvențiile nu sunt plătite de mine, din marea mea bunătate, din buzunarul meu. Subvențiile sunt plătite de toți timișorenii, iar timișorenii au dreptul să afle ce se face cu banii lor. (…) Nu cred că viitorul transportului public e reprezentat de cozi, trebuie să găsim o soluție digitală, tehnică.”, a spus Fritz.

Primăria acordă, potrivit primarului, gratuitate pentru călătoriile cu mijloacele de transport în comun pentru aproximativ 70.000 de timișoreni, din care 55.000 sunt pensionari. Valoarea subvențiilor doar pentru pensionari se ridică la 61 de milioane de lei într-un an, spune Fritz. Pe lângă pensionari, pot circula gratuit cu mijloacele de transport în comun și elevii.

„Până acum, STPT a primit aceste subvenții fără legătură cu călătoriile efectuate. Ne-am uitat în cifre și în martie, aprilie, primăria a plătit 6 milioane de lei subvenții, ca în oricare altă lună, tocmai în luna de lockdown când nimeni nu a călătorit. (…) Cam 85% din banii pe care STPT îi încasează vin ca subvenții de la primărie. Asta nu este o situație sustenabilă și asta nu înseamnă ca anumite categorii să nu beneficieze de subvenții, dar vreau ca STPT să fie forțat să justifice pentru ce și pentru cine și pentru ce călătorii se plătesc aceste subvenții. Sunt sigur că se găsesc soluții. Poate o validare trimestrială. Nu e rolul primarului să facă temele managerilor de companii. Nu ne mai permitem să dăm subvenții fără să le legăm de calitatea serviciilor.”, a mai spus primarul.

Potrivit STPT, din 1 până în 10 ianuarie, aproximativ 4.000 de timișoreni care beneficiază de gratuități au trecut de la ghișeele societății. Dintre aceștia, 2.600 sunt pensionari.

Pe de altă parte, STPT a încheiat anul cu probleme financiare. A plătit doar 75% din salarii în luna decembrie, iar conducerea societății spune că are de încasat o datorie de peste 3 milioane de lei de la SMTT.

CITEȘTE ȘI: STPT, din nou în impas financiar; salariile angajaților nu au putut fi plătite integral. Bitea: „Nu am avut bani suficienți”

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/