STPT, din nou în impas financiar; salariile angajaților nu au putut fi plătite integral. Bitea: „Nu am avut bani suficienți”

Sunt din nou probleme cu banii la Societatea de Transport Public din Timișoara, iar conducerea a plătit doar 75% din salarii în luna decembrie. Directorul instituției spune că are de încasat o datorie de peste 3 milioane de lei de la Societatea Metropolitană de Transport și speră ca primăria să rezolve problema la începutul acestui an. 

Nicolae Bitea, directorul STPT, a declarat pentru expressdebanat.ro că instituția pe care o conduce are de primit 3,4 milioane de lei de la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară, iar banii ar fi fost utili pentru plata salariilor angajaților.

„Nu am avut bani suficienți să plătim salariile, avansurile în luna decembrie. N-am încasat de la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară, de la SMTP (n.r, Societatea Metropolitană de Transport Timișoara). Nu am avut bani să plătesc integral salariile, decât în proporție de 75%. Am primit de la primărie tot ce s-a putut primi, dar, din păcate, am o creanță foarte mare de încasat de la acest ADI, undeva la 3,4 milioane de lei. Ei au plătit 80, 100 de mii, 20 de mii, 30 de mii… banii ăștia pe mine nu mă ajută. E ca și cum nu aș avea.”, a declarat Nicu Bitea.

Bitea mai spune și că a discutat cu primarul Dominic Fritz, în speranța că se va găsi o soluție pentru ieșirea societății din impas. „Am avut o discuție cu domnul primar, nu divulg ce discuție am avut cu dânsul. I-am spus părerea mea și de aici încolo aștept să văd ce se întâmplă. Dânsul știe situația exactă. Noi avem un contract în vigoare cu acest ADI, votat de consiliul local în data de 22 iulie și vom vedea ce o să fie. Ideea este că eu nu am bani în acest moment. Eu îmi doresc transparență, colaborare, comunicare și cadru legal. Totodată, îmi doresc să existe o relație din punct de vedere profesional între aceste două instituții (n.r, STPT și SMTP) așa cum trebuie pentru binele orașului Timișoara și al transportului public din Timișoara. Din partea mea există toată deschiderea. Aștept și din partea colegilor de la SMTP aceeași deschidere.”, a explicat Bitea.

Pe de altă parte, liderul de sindicat din cadrul STPT spune că nu doar plata salariilor angajaților este pusă în pericol în acest moment.

„Asociația e un fel de asociație căpușă, cum ar veni, este un aranjament de pe vremea domnului Robu, o asociație metropolitană – mai există în țară, într-adevăr, dar nu în stilul ăsta de a avea comisioane. Noi facem munca și ei fac ce vor. O ducem rău cu banii în ultimul timp. Și din discuțiile cu cei din conducere, cam ăsta este motivul. Cu cei 3 milioane, ne-am descurca într-un fel sau altul. Treaba este că nu e vorba numai de bani de salarii, ci de bani de motorină, de benzină, de curent, alte utilități care trebuie plătite de societate. Suntem într-un punct destul de nasol.”, a declarat Vasile Pașca, cu precizarea că situația dificilă a început în toamna anului trecut.

Sindicaliștii speră ca situația să se rezolve rapid pentru că „nu e bine să ajungem, să începem un anumit lucru, fiindcă la sindicate nu se știe niciodată. Se începe azi și de mâine nu se știe ce se întâmplă”, a spus Pașca.

Societatea de Transport Public din Timișoara are aproximativ 1.100 de angajați. Directorul SMTP, Ioan Goia, nu a putut fi contactat pentru exprimarea unui punct de vedere.

Legătura STPT cu SMTP

În 22 iulie, consilierii locali ai Timișoarei au aprobat o hotărâre prin care au transferat către STPT sarcina de a asigura transportul public local în zona metropolitană. Anterior, aleșii au decis și că 10% din vânzările de bilete și abonamente STPT merg spre această societate metropolitană. La asta se adaugă și o redevență de 3% pe care STPT, ca operator de transport, trebuie să o achite asociației. Contractul încheiat între STPT și SMTP se întinde pe 10 ani, iar valoarea totală estimată, pentru această perioadă de timp, este de aproape 850 de milioane de lei, la care se adaugă TVA.

STPT gestionează transportul public în comun din Ghiroda, Remetea Mare, Moșnița Nouă, Sânmihaiu Român, Dumbrăvița, Dudeștii Noi, Săcălaz, Becicherecu Mic, Sînandrei, Șag, Satchinez, Orțișoara, Giarmata, Pădureni și Biled.

Societatea Metropolitană de Transport Timișoara a fost constituită în 2009 și este responsabilă de managementul transportului public local în aria metropolitană.