Culoarul ales al autostrăzii Timișoara-Belgrad, contestat încă o dată de CJT. Proteasa: „Noi vrem să ducem traseul pe varianta viabilă și sănătoasă”

Consiliul Județean Timiș a depus un memoriu la Ministerul Transporturilor în care solicită reluarea analizei variantelor de traseu pentru viitoarea autostradă Timișoara-Belgrad. 

Vicepreședintele CJT Alexandru Proteasa a declarat că administrația județeană a studiat caietul de sarcini și toate documentele care au stat la baza avizării acestui proiect și a găsit o serie de probleme în caietul de sarcini.

„Ceea ce ne dorim noi este să stabilim de la bun început un traseu care nu se va bloca. Noi ne dorim să corectăm această aberație și să mergem cu culoarul sănătos și viabil încă de la început. Vom depune un memoriu la minister prin care le solicităm să vină în teren la fața locului să vadă traseele propuse. (…) Este important ca accesabilitatea spre autostradă să se creeze prin drumuri de infrastructură majoră. În cazul nostru, avem un acces foarte important unde este drumul european. Un al doilea acces important se dorește a se realiza la sud de Giroc, unde această autostradă propusă A3 se apropie foarte mult de centură. Va fi creat acolo un drum de acces de 2 kilometri. Practic, acela va fi punctul în care timișorenii se vor conecta la autostrada A3.”, a declarat Alexandru Proteasa.

Proteasa susține că varianta de traseu aprobată de Ministerul Transporturilor intersectează două arii protejate în cadrul cărora se prevăd defrișări de aproximativ 2,9 hectare. „Coridorul variantei de traseu nu necesită demolări, ori ținând cont de constrângeri, de ceea ce trebuia proiectantul să clarifice, este un studiu superficial, nedocumentat, care afectează foarte multe construcții. Ei pot să întoarcă acest studiu înapoi pentru a se reface etapa I a analizei multicriteriale fără absolut niciun cost pentru beneficiar, totul pe cheltuiala proiectantului. Nu s a ținut cont nici de planul de amenajare teritorială a județului Timiș. Mai sunt PUG-ul comunei Bucovăț aprobat încă din 2009 și PUZ-ul caracter director al comunei Moșnița aprobat în ianuarie 2005.”, a mai spus Proteasa.

Potrivit ministrului Transporturilor Cătălin Drulă, „varianta nr. 5 de traseu propune o rută care se desprinde din A1 în zona Remetea Mare, continuă în paralel cu centura Timișoara Sud până în zona Giroc, unde va fi realizat un drum de legătură cu această centură. De acolo, traseul merge spre sud, pe ruta Jebel-Opatița-Stamora Germană-Moravița, până la granița cu Serbia. Astfel, dăm startul fazei a doua a studiului de fezabilitate care implică investigații detaliate de teren (studiile geotehnic, arheologic, topografic, mediu) și care va fi gata în primăvara anului viitor.”

„Traseul trece prin locuințele oamenilor”

Primarul comunei Moșnița Nouă susține că în varianta aceasta, viitoarea autostradă ar trece prin locuințele oamenilor.

„Traseul pe care noi acum îl urmărim este un traseu care trece prin locuințele oamenilor, un traseu care a creat foarte multă panică în comunitatea noastră. Sunt foarte multe PUZ-uri deja avizate pe acest traseu, sunt multe locuințe care sunt deja autorizate, construite, intabulate, discutăm de sute de astfel de unități locative și nu putem agrea acest traseu.”, a spus Florin Bucur.

La rândul său, primarul comunei Bucovăț susține că 5% dintre cetățenii localității au semnat un memoriu prin care arată că nu sunt de acord cu varianta de traseu propusă de Ministerul Transporturilor.

„Așa ceva nu este admisibil. Oamenii sunt foarte revoltați. Am depus un memoriu semnat de 100 de cetățeni. Această autostradă ar trebui să fie în beneficiul cetățenilor. Trece prin patru case pe teritoriul comunei noastre și pe lângă alte 70, afectându-le grav structura de rezistență. Această autostradă, pe lângă faptul că afectează structura locuinței, o să afecteze și din punct de vedere al liniștii și al noxelor autoturismelor care vor trece pe ea.”, a spus Gheorghe Pop.

CITEȘTE ȘI: Reacția lui Lațcău în scandalul legat de traseul viitoarei autostrăzi Timișoara-Moravița: „Sper că echipa tânără și nouă de la CJT nu are aceleași cutume de a alege traseele de infrastructură după posibilitățile de afaceri imobiliare ale prietenilor”