Un pericol iminent stă pe fundul apei la doar câteva sute de metri de Moldova Nouă. Autoritățile nu-i dau importanță, astfel că oricând putem asista la o catastrofă.
La mai bine de un an de la scufundarea barjei în fluviul Dunărea, la 300 de metri de Moldova Veche, situația este neschimbată. Sute de tone de îngrășământ chimic se află în continuare pe fundul apei, iar autoritățile ridică din umeri. Ministerul Transporturilor susține că nu poate interveni, pe motiv că nu este vorba despre un transport terestru, iar departamentul de Transporturi Navale pasează problema înapoi la Minister. Chiar și autoritățile din zonă, respectiv Garda de Mediu, Comisariatul Județean Caraș-Severin tratează cazul cu aceeași atitudine, pe motiv că legea nu îi permite intervenția. „Noi nu avem competențe în ceea ce privește transporturile navale, decât în a verifica apele de santină, faptul că fiecare navă are obligativitatea să evacueze apele menajere în instalațiile de santină aflate în porturile unde acestea acostează, dar în momentul în care nava a eșuat, armatorul și-a recunoscut vina, marfa a fost asigurată, nava a fost asigurată, el a dat asigurarea și de aici încolo toată lumea să-și ia partea de bani”, susține comisar-șef Gheorghe Muntean.
În condițiile date, singura speranță rămâne ca sacii în care se află îngrășământul chimic să reziste cât mai mult timp sub apă. Până acum, analizele efectuate nu arată niciun pericol, dar în cazul în care sacii încep să cedeze, am putea fi martorii celei mai mari catastrofe de până acum: o poluare de proporții nemaivăzute, care ar ucide fauna din Dunăre, afectând, implicit, și locuitorii de pe cursul său, în primul rând pe cei din Moldova Nouă. Gheorghe Muntean recunoaște pericolul „Bomba cu ceas din zona Moldova Nouă este acea barjă care conține niște îngrășăminte complexe. Cu cât trece mai mult timp, cu atât acei saci se pot deteriora și se pot sparge. Odată cu spargerea lor, se poate produce o poluare masivă care poate duce la o mortalitate piscicolă fără precedent în zona respectivă”.
Problema a fost deja întoarsă pe toate părțile, însă orice posibilă soluție implică și costuri pe care nimeni nu pare să și le permită. „Este foarte costisitor în primul rând extragerea acelei nave, trebuie niște instalații deosebite pe care, la ora actuală, zona portuară Moldova Nouă nu le are. Și atunci probabil se va apela la alte instalații existente: Tulcea, Brăila, Giurgiu”. Deși barja stă pe fundul apei din luna februarie a anului trecut, probabilitatea ca cineva să apeleze la alte instituții nu s-a concretizat până acum. Iar problema banilor s-a pus încă de la scufundare…
CITEȘTE ȘI:
UPDATE. Catastrofă la Moldova Nouă! 800 de tone de substanțe chimice au ajuns în Dunăre!
ABSURD. Peste 800 de tone de substanțe chimice stau în Dunăre din lipsă de bani!
Societatea Help Trans din Oravița angajează inginer în construcții civile. Se oferă salariu de 3000 de euro, net. Specialiștii în construcții și materiale, al producerii betonului și al exploatării...
Industria de cybersecurity a trecut de mult de granița unui simplu „lux” tehnologic, a devenit o necesitate absolută într-o lume interconectată, în care riscurile și atacurile cibernetice se multiplică...
Șeful PSD Caraș-Severin a fost învestit în funcția de președinte, într-un entuziasm general, care-l obligă să dezvolte, în sfârșit, Banatul de munte. Câștigător al alegerilor din 9 iunie, Silviu...
Help Trans angajează inginer construcții civile – 3000 euro net!
CYBER FORUM 2024 – Timișoara devine capitala securității cibernetice, pe 14-15 noiembrie, 2024
Tel./Fax: 0355.429.481
WhatsApp: 0723.101.061
contact@expressdebanat.ro
publicitate@expressdebanat.ro
Reșița, Str. Făgărașului Nr. 10
Toate drepturile rezervate. © 2024 Express de Banat. ISSN 2248 – 1281