ISTORIE: Cine a folosit “trenul de poveste”

Pe când unii plătesc bani grei ca să se poată bucura de o experiență legendară, reșițenii vor avea ocazia să observe de aproape o garnitură mai mult decât valoroasă, cum puține mai sunt în Europa: Trenul Regal.

Comandat de regele Ferdinand pentru confortul călătoriilor sale oficiale, nu a ajuns să fie folosit de cel care l-a solicitat, însă a ajuns la Reșița și va plimba invitații de onoare la festivitatea de duminică.

Povestea Trenului Regal nu este mai puțin lipsită de intrigi. Cu scopul de a servi oficialităților regale, acesta a ajuns pe mâna lui Ceaușescu, moment în care s-a transformat din tren regal în tren comunist, devenind limuzina personală ceaușistă, ce nu de puține ori l-a transportat în diverse deplasări prin țară. „În 1975, Ceaușescu a făcut o deplasare de la București până la Sinaia alături de preşedintele Statelor Unite, Gerard Ford, și de secretarul de stat Henry Kisinger, moment în care s-a hotărât acordarea Clauzei Națiunii Celei Mai Favorizate pentru România”, povestește specialistul în Istorie Industrială, Dan Perian.

Trenul Regal nu este singura garnitură realizată special pentru oficialitățile regale din România. Istoricul Dan Perian povestește despre o drezină folosită la vânătoare: „A existat și o drezină regală pe care a folosit-o Carol al II-lea în excursiile lui de vânătoare. Vagonul era în așa fel construit încât se putea vâna din mers”. Nu se mai știe însă exact unde a ajuns aceasta și dacă mai există.

Ca o ironie a sorții, vagonul-salon al Trenul Regal a fost locul unde regele Mihai I și-a servit prânzul pentru ultima dată, în ianuarie 1948, înainte să fie obligat să abdice și să părăsească teritoriul României.

Restaurat în 2004, Trenul Regal păstrează încă o umbră a vremurilor ce au apus. Căptușit în totalitate cu lemn de nuc, mahon și trandafir, trenul este dotat cu scaune și fotolii tapisate cu piele de Cordoba, corpurile de iluminat sunt realizate pe insula Murano, cu sticlă autentică, iar vazele și scrumierele sunt din alabastru.

Potrivit adevarul.ro, printre cei care au plătit sume uriaşe pentru a închiria Trenul Regal se numără şi regizorul Francis Ford Coppola. Una dintre ocaziile cu care acesta a scos garnitura la plimbare a fost o filmare de noapte la Gara Obor. Trenul a fost scos din depou şi de reprezentanţii companiei Louis Vuitton pentru o reclamă la celebrele genţi.

Trenul Regal va fi tractat de o locomotivă din 1926, fabricată în uzinele din Reșița. După multă vreme, locomotiva se reîntoarce în orașul natal pe șine și face o plimbare din Gara de Nord până în spatele Muzeului de Locomotive cu Abur, locul unde staționează surorile mai mari.

Comments

  1. LuxPhotoFuchs says:

    Il propun pe dl. ing. DAN PERIANU ca director al Muzeului de locomotive cu aburi!! Nimeni ca dansul nu cunoaste istoria proiectarii, fabricatiei si exploatarii acestor locomotive, fala Resitei, muzeu tinut in anonimat pana acum. Oare cine, inafara de dansul, stie mai multe despre aceste locomotive, existand si o carte scrisa de cetateanul de onoare a Resitei intitulata „Istoria locomotivei cu aburi şi a căilor ferate din Banatul Montan“!