Întâlnirile tainice ale WWF

Atunci când îți asumi rolul de mediator, de apărător al unor valori perene, trebuie să dai dovadă și de o anumită transparență și disciplină a dialogului.

Se anunța zilele trecute despre isprăvile de minune ale WWF cu diverși angajați ai Direcției Silvice. Motivul clar nu reiese de niciunde, decât faptul că aceștia au avut și un partener de discuție, un mare retailer din România. Este vorba despre Carrefour, cel mai probabil.

Numai că nici unii, nici ceilați nu au anunțat întrevederile cu silvicii de la Herculane, cum nu au anunțat nici o altă asemenea întâlnire „conspirativă” din urmă cu câteva luni, de la Reșița, sau o alta, la fel de „secretoasă”, de la Oțelu Roșu.

La prima vedere, astfel de întâlniri par a fi făcute doar ca să fie, să se scrie pe hârtie și să justifice o oarecare activitate. Cum altfel să caracterizăm, spre exemplu, o întâlnire cu primarii organizată la Reșița chiar în ziua în care prim-ministrul și ministrul Dezvoltării erau în vizită oficială în municipiu?! Unde credeți că s-au dus primarii? E la mintea cocoșului. Câți primari au fost prezenți la marea dezbatere „conspirativă” a WWF? Exact! Spre deloc.  Probabil de aceea nici nu s-a anunțat presa, să nu se afle penibilitatea acțiunii și să nu li se afle interesele, căci era clar că primarii vor fi la întâlnirea cu Grindeanu…

Dar vom reveni cu informații despre această întâlnire într-un alt articol, pentru că subiectul discutat, dar ținut secret și de această dată, este unul vital pentru zonele aflate în situl Natura 2000, Munții Țarcu.

Faptul că se organizează asemenea întâlniri și discuții nu poate fi decât benefic pentru protecția mediului, dar doar dacă ele sunt făcute transparent și asumat. Nu poți fi considerat de bună credință atunci când inviți doar pe cine vrei sau, mai exact, pe cei care sunt inofensivi și nu îți încurcă planurile și proiectele.

O discuție cu un ONG (WWF) care ar trebui să apere pădurea și să demaște defrișările și cu o societate comercială (RNP Romsilva) care raportează anual bugete uriașe tocmai din tăiatul pădurii trebuie făcută extrem de transparent și pe față, nu pe furiș, la Băile Herculane, fără ca presa să fie invitată să participe la discuții, fără să se dea măcar un comunicat de presă la final.

Înțelegem că s-ar fi discutat despre pădurile virgine și defrișări. Pe cine nu ar fi interesat un asemenea subiect, de ce să nu fi fost anunțat? Sau mediatizat. E ceva rușinos în tot acest demers al WWF sau de ce atâta secretomanie?

Oare marele retailer Carrefour nu are nevoie de imagine? Ce l-a mânat în acest parteneriat? Oare nu promovarea? Oare să nu aibă interes să dea cel puțin o notă de presă despre acest eveniment? Sunt întrebări retorice, e adevărat, tocmai pentru că nici noi nu găsim un răspuns pragmatic la ele.

De altfel, se pare că WWF a reușit un adevărat parteneriat cu Romsilva și se implică tot mai puțin, spre deloc, în subiectul defrișărilor, iar atunci când se implică, o face mult mai discret, aproape pe șest, cu oblonul tras. Au ajuns ONG-uri mici, care practic stau în câteva persoane, să fie mai active decât un ONG de talia lui WWF pe subiectul defrișărilor, în schimb nu putem spune același lucru despre alte subiecte unde WWF pare focusat. Dar și cu aceste informații vom reveni.

Concluzionăm că nu putem să nu ne punem întrebarea: „Ale cui interese s-au discutat la Herculane, cu ușa închisă? Câte astfel de întâlniri despre care încă nu am aflat au loc și de ce?”.

Am contactat, telefonic și prin e-mail, WWF pentru a ne lămuri cu privire la aceste sincope de comunicare, însă nu am primit, încă, un răspuns.

Am găsit însă câteva angajamente interesante pe site-ul WWF (http://www.wwf.ro/despre_wwf/wwf_in_romania/) în care se spune că „Lucrăm prin:

Proiecte Model: WWF utilizează abordări inovatoare în teren, pentru a produce rezultate palpabile, vizibile şi măsurabile.

Lobby şi advocacy: WWF convinge factorii de decizie locali, naţionali şi internaţionali să creeze strategii şi legislaţii care să sprijine conservarea naturii şi dezvoltarea durabilă.

Parteneriate: WWF acţionează, de multe ori, în parteneriat cu autorităţi locale şi naţionale, ONG-uri şi companii.

Conştientizare: Printr-o gamă largă de activităţi de comunicare, WWF determină sensibilizarea factorilor de interes, inclusiv a publicului larg, şi înţelegerea de către aceştia a problemelor de mediu existente”.

Or, presa este cel mai clar exponent al publicului larg, dar a fost ignorată total.