Zboară, puiule, zboară! Primarul Lugojului vrea să construiască un aeroport… utilitar

La început de an, primarul Francisc Boldea a ținut morțiș să dea o știre-bombă care a suscitat deja numeroase reacții, mai ales în mediul online.

Pe scurt, primarul ține capul de afiș al știrilor prin anunțarea intenției de a construi un aeroport la Lugoj. Banii ar fi cuprinși în bugetul pe anul 2020, care totalizează circa 200 de milioane de lei. Chiar dacă este unul utilitar, rămâne întrebarea în ce măsură aeroportul este și util lugojenilor, în condițiile în care orașul are destule probleme stringente, mai aproape de pământ decât de cer.

Presat de reacțiile negative ale lugojenilor, primarul Francisc Boldea a făcut următoarele precizări despre realizarea unui aeroport utilitar la Lugoj: „În urma prezentării către mass-media a intenției noastre de a construi un aeroport utilitar la Lugoj, au apărut în mediul online câteva reacții care mă obligă să vin cu unele precizări necesare.

Celor ce nu înțeleg sau nu vor sa înțeleagă, precizez din nou că aeroportul ce se va construi pe Câmpia Libertății din Lugoj nu va fi destinat transportului de persoane în sistem intern sau internațional, ci doar folosirii de către avioanele utilitare de mici dimensiuni. Din rațiuni legate de utilitatea sa pentru comunitatea lugojeană construcția unui aeroport utilitar la Lugoj este obligatorie.

Referitor la aeroportul utilitar: acesta va cuprinde o pistă cu lungimea de 500 de metri și lățimea de 25 metri, numai pentru activități de zbor; construcții destinate activităților sportive și utilitare, inclusiv magazii pentru insecticide și ierbicide; va avea asigurată alimentarea cu apă în vederea preparării soluțiilor de dezinsecție și deratizare aeriană. Pista va fi situată lângă Monumentul Aviației de pe Câmpia Libertății. Parcarea avioanelor utilitare se va face în hangarul vechi cu o suprafață de 1800 m2 ce va fi reabilitat. Operarea se va face numai pe timp de zi”.

O „preocupare majoră” a Primăriei

Boldea dorește să mai precizeze și următoarele aspecte: „În această toamnă a fost terminată stația antigrindină de la Lugoj, pentru protejarea culturilor împotriva grindinei. Au fost instalate 2 baterii de rachete antigrindină cu 32 de rachete lansate de pe cele 2 baterii. A fost finalizată amenajarea celor 2 hale în care se păstrează rachetele. Suprafața de teren necesară (2565 m2), a fost pusă la dispoziție de Primăria Municipiului Lugoj, protecția culturilor este de 80-90%, pe un areal de 15-20 kmp. Centrul de măsurare a calității aerului Lugoj, instalat în zona Cotu Mic reprezintă o stație de monitorizare a aerului denumită TM-7 Lugoj. Calitatea aerului se referă la cât de poluat este sau nu aerul înconjurător. Poluarea aerului are multe efecte dăunătoare asupra sănătății populației Lugojului, dar și asupra florei și faunei. Ea este influențată în principal de emisiile nocive ale unor utilaje sau instalații industriale, emisiile generate de traficul rutier precum și din alte surse de poluare. Stația de monitorizare este deosebit de importantă pentru sănătatea populației”.

Rachete și avioane

La final, primarul are un mesaj pentru cei care nu văd utilitatea unui aeroport la Lugoj: „celor care nu pot să înțeleagă le răspund că și construcția acestui aeroport care este unul utilitar, este în directă legătură cu creșterea calității vieții populației de pe raza orașului nostru. Nu este nicidecum vorba de cheltuieli inutile și extravagante ci de construcția unui obiectiv de mare utilitate pentru comunitate”.

Cum recuperăm banii, ce clienți avem, unde e necesitatea publică?

Este cert că aeroportul va fi unul utilitar, însă toată lumea se întreabă dacă este el și… util? Printre cei care nu înțeleg utilitatea aeroportului se numără și Claudiu Buciu, președintele PNL Lugoj, care a argumentat: „La orice investiție din bani publici, trebuie gândite două aspecte. Dacă este o investiție utilă pentru nevoile directe ale cetățenilor, cum ar fi școlile și spitalul, nu te gândești la recuperarea banilor. În condițiile aeroportului utilitar, ne întrebăm ce clienți ar avea acesta, din moment ce la Lugoj avioanele care fac dezinsecția aterizează și decolează de pe Câmpia Libertății, fără a avea nevoie de o pistă special amenajată. Așadar: nu e de necesitate publică, nu ai clienți, nu poți recupera banii”.

Liderul liberalilor lugojeni spune că terenul Câmpiei Aviației, de peste 700 hectare, poate fi folosit mult mai bine pentru o nouă zonă industrială sau alte obiective de dezvoltare. Un aeroport ar bloca întreaga zonă, având în vedere și zonele de protecție laterală și alte setări de siguranță pe care le implică un asemenea obiectiv.