Zâmbetele candidaților la alegerile locale au împânzit Timișoara. Cine are cea mai opulentă campanie de promovare, în opinia specialiștilor?

1000x100 (2) untitled design set 970x90 px

Principalii aspiranți la fotoliul de primar al Timișoarei zâmbesc amabil și prietenos de pe afișele de promovare răspândite în oraș în etapa care precedă campania electorală. Fiecare dintre aceștia încearcă să atragă atenția prin mesaje care au la bază punctele tari pe care le dețin. Așa se face că primarul în funcție iese în față cu lucrările de infrastructură făcute în mandatele de până acum, candidații PSD și Pro România mizează pe profesia de medic, iar candidatul USR-PLUS vorbește despre schimbarea care ar trebui să aibă loc la nivel local.

O simplă plimbare prin Timișoara dezvăluie un spectacol al afișelor de promovare preelectorală care îi înfățișează pe principalii candidați în cursa pentru fotoliul de primar. Avantajat de organizarea alegerilor într-un singur tur de scrutin, primarul Nicolae Robu, aflat în funcție de 8 ani, a ales să se promoveze printr-o serie de bannere de mari dimensiuni, susținute de fotografii cu Piața Unirii, Pasajul Jiul sau Aleea Îndrăgostiților, însoțite de mesajul electoral: ”Fapte, nu vorbe!”. În încercarea de a-și bifa realizările, pe bannerele candidatului PNL stă scris: ”Pasaje. Poduri. Spitale. Școli. Creșe. Parcuri. Centrul istoric etc.”

”Nicolae Robu își concentrează discursul pe realizările pe care le-a avut până în prezent în funcția de primar, faptele sunt cuvântul de ordine, iar infrastructura este tema centrală. La nivelul orașului Timișoara, pe lângă infrastructură, locuri de parcare, clădiri istorice, starea drumurilor, există o serie de teme de interes la nivelul populației: Timișoara capitală culturală, poluarea, calitatea vieții pentru persoanele cu venituri medii sau chiar mai reduse. În ultimii 4 ani, Departamentul de Sociologie din cadrul UVT, sub coordonarea mea, a realizat anual o cercetare sociologică intitulată «Barometrul calității vieții în Timișoara». Rezultatele acestor cercetări evidențiază foarte clar care sunt problemele cu care se confruntă timișorenii, dar și care sunt cele mai mari avantaje ale locuirii în Timișoara. Prin intermediul unei astfel de cercetări sunt evidențiate categoriile sociale pentru care viața în Timișoara nu este una tocmai ușoară, iar aceste categorii ar merita mai multă atenție din partea autorităților”, spune sociologul Marius Matichescu, prodecan al Facultății de Sociologie și Psihologie din cadrul Universității de Vest din Timișoara.

Pe de altă parte, Radu Nicosevici, președintele Academiei de Advocacy, este de părere că modalitatea prin care Nicolae Robu a ales să se promoveze în precampanie intră în contradicție cu principiile pe care le enunță public în intervențiile sale. ”În locul lui Nicolae Robu aș încerca să fiu mai decent. În condițiile în care clamezi ultracinstea, banii puțini pentru dezvoltarea acestui oraș, nu știi cum să împarți banii între CET și nu știu ce subvenție de la tramvaie pentru pensionari, nu ai plătite facturile că ai declanșat o sută de lucrări, tu desfășori cea mai opulentă campanie electorală, dacă discutăm numai de panotaj. Mi se pare extrem de neconvingător. Alegerile nu le câștigi prin panotaj. E indecent ca număr, ca dimensiune, ca expunere ș.a”, spune Radu Nicosevici.

”La bannerele USR PLUS nu e nimic deosebit”  

„Un nou început pentru Timișoara” – transmite Dominic Fritz de pe bannerele arborate pe câteva dintre clădirile din oraș. Vizual, afișul candidatului USR PLUS la Primăria Timișoara dezvăluie un puzzle format din chipurile mai multor cetățeni. ”Fritz a adus un aer proaspăt. La bannerele USR PLUS nu e nimic deosebit. Se vede modestia bugetului. Discutăm de profesionalism aici, adică… se observă. Acest USR PLUS este un partid care este avantajat de social media foarte mult”, a comentat Radu Nicosevici, președintele Academiei de Advocacy.

”Dominic Fritz se focusează pe o categorie de persoane nemulțumite de modul în care au fost implementate proiectele de către administrația Robu și pe erodarea apărută după cei 8 ani de la primărie a actualului edil. În acest context, discursul lui este centrat pe ideea de a face lucrurile altfel, iar pentru asta propune un alt început”, explică și sociologul Marius Matichescu.

Doi medici pentru Primăria Timișoara

La fel ca în urmă cu patru ani, social-democrații au desemnat un medic să intre în cursa pentru Primăria Timișoara. În 2016, PSD a intrat în joc cu Florin Bârsășteanu care a obținut 22,69% din voturile timișorenilor. De această dată, PSD a făcut ”alegerea sănătoasă” în persoana Voichițăi Lăzureanu, medic primar de boli infecțioase, fostul manager al Spitalului ”Victor Babeș”. Afișul de promovare este unul simplu: pe un fundal alb stă înscrisă sigla PSD, iar cu roșu – mesajul și numele candidatului. Voichița Lăzureanu are, de asemenea, o ținută integral albă.

Banner Forta Dreptei tm 1000x100 1000x100 (4)

În februarie, Victor Ponta făcea anunțul potrivit căruia Marius Craina, fost membru PSD, se alătură Pro România și va candida, susținut de această formațiune politică, la Primăria Timișoara. Marius Craina este medic primar obstetrică-ginecologie, fost manager al Spitalului Județean din Timișoara.

Sociologul Marius Matichescu: ”Fiecare candidat are un mesaj bine targhetat și fundamentat pe punctele tari pe care le deține. (…) Voichița Lăzureanu și Marius Craina, doi doctori de profesie, pun accentul, prin mesajele lor de campanie, pe o temă de actualitate și anume sănătatea.”

Președintele Academiei de Advocacy salută alegerea PSD în privința candidatului, însă indică mai degrabă calcule politice pentru viitor. ”Voichița este un personaj relativ simpatizat în lumea medicală. Este o femeie drăguță, aspectuoasă. (…) Comportamentul ei depinde de echipă, pentru că ea nu are experiență politică. (…) Miza electorală este eventuala pregătire a unei imagini a PSD-ului pentru parlamentare”, a explicat Nicosevici.

”Timișoara merită un medic primar” este hashtagul folosit de Marius Craina, iar mesajul principal de pe materialele de promovare folosește un joc de cuvinte cu trimitere la profesiunea acestuia.

”Ne place nouă, ca profesioniști. Noi admirăm o chestie haioasă. Dar problema este că misiunea acestor bannere e ca bizonul votant să se oprească și să-i atragă atenția. Noi putem sta să discutăm despre o adâncime a domnului candidat Craina, care cunoaște în adâncuri Timișoara și are o dimensiune profesională, are o dimensiune academică, are, iată, și o dimensiune politică. Dar din punct de vedere a impactului electoral nu mi se pare interesant. Eu vorbesc de eficiență electorală. (…)  Am văzut bannerul din mersul mașinii și m-am bucurat că am prins un stop ca să mă uit cu atenție. După ce am văzut șmecheria, a rămas o chestie de amuzament”, a spus Radu Nicosevici.

Panourile prin care candidații își fac reclamă trebuie date jos în momentul începerii campaniei electorale, în 28 august. Toți cei care vor să candideze în cadrul alegerilor locale din toamnă trebuie să își depună documentele până în 18 august, birourile electorale de circumscripţie urmând să constate rămânerea definitivă a candidaturilor la data de 24 august. Campania electorală se încheie în preziua alegerilor, respectiv 26 septembrie, ora 7.00.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/