Războiul stupid al liderului de la Moscova a creat mari probleme pentru combinatul-gigant Azovstal și, automat, șina pe care va circula tramvaiul turcesc a ajuns cu întârziere la Reșița! City managerul Claudiu Kiss a fost nevoit să schimbe planul de acțiune!
Disconfortul pe care îl resimt reșițenii din cauza lucrărilor care se fac pentru modernizarea transportului public electric e tot mai mare de câteva zile încoace și asta pentru că tronsonul Renk – Intim nu a fost finalizat și redat circulației, așa cum era prevăzut în graficul de lucrări agreat cu PORR, firma austriacă primind autorizație de spargere mai departe, pentru următoarele tronsoane. Inevitabil s-au ridicat și mai multe semne de întrebare. Se așteaptă după Aqucaraș, după lucrările la rețeaua de apă? Nu sunt bani suficienți? Se închide tot orașul și cât va dura asta?
Express de Banat a cerut și primit lămuriri de la administratorul public al orașului, Claudiu Kiss, și de la primarul Nelu Popa. „Termenul de finalizare al întregului proiect, conform contractului, este aprilie 2024. Dacă vrem să finalizăm mai repede lucrările, trebuie suprapuse anumite tronsoane. Și exact asta se întâmplă în acest moment. Am început lucrări atât de la Muncitoresc spre centru, cât și pe Calea Timișoarei. Ca termen, întrebarea este câte luni vom salva din 2023. Vom finaliza lucrările ori în noiembrie, ori în decembrie 2023. Nu e vorba de nimic altceva.”, a explicat city managerul.
„Întârzierile pe care le sesizează cetățenii în zona de Govândari se datorează unor disfuncționalități în lanțul de aprovizionare de șină de cale ferată. Din cauza crizei din Ucraina, cu Azovstal, oțelărie foarte mare care producea cale ferată, s-a creat o criză la nivel european. Acest lucru a dus la întârzieri de livrare către PORR, dar totuși șina a ajuns, se descarcă acum în Triaj. Se și transporta spre Govândari și cu asta se pornește. În săptămânile următoare avem promisiunea de la PORR că se începe montajul. Se toarnă betonul final, se începe montajul de șină, după care, din interiorul axului bulevardului spre blocuri, se începe sigilarea zonei. Dacă ne uităm în Govândari, în special de la Victoria în jos, bordurile deja au fost executate. A fost mai greu să pui la cotă bordurarea, de acum lucrările vor avansa mult mai repede. Turnarea asfaltului, pavelele, copacii, băncile, coșurile de gunoi se vor face ultra rapid.”, a adăugat edilul-șef.
Cei doi au avansat termene clare. Cel târziu la sfârșitul lui decembrie 2022, tronsonul Govândari – Triaj, până în dreptul muzeului de locomotive, inclusiv Pasajul Intim, vor fi finalizate și redate circulației. Kiss a explicat și de ce a fost modificat planul, graficul de lucrări. Pentru a nu afecta centrul orașului în perioada sărbătorilor de iarnă s-a ales să se sară peste acest segment de drum, iar lucrările să înceapă dinspre Muncitoresc spre KM 0. Astfel, ultimul tronson va rămâne centrul.
Ceva emoții cu Aquacaraș
În paralel cu proiectul Primăriei Reșiței privind modernizarea transportului public electric, Aquacaraș schimbă pe bani europeni toate țevile ruginite, pentru a rezolva într-un final și problema avariilor la apă în oraș. Pe primul tronson totul e în regulă, emoții sunt însă pentru Triaj – Muncitoresc. Și asta pentru că Aurel Filipescu tot așteaptă după cei din minister să semneze contractul. „Aquacaraș mai are de lucrat dinspre Kaufland către depoul de tramvaie. Nu ne afectează. Noi trebuie să schimbăm în proiectul de tramvai magistrala de apă de la Intim la Victoria, pe care o trecem pe fonta ductilă, care e garantată 100 de ani. Această lucrare o facem noi. Urmează de la o zi la alta să fie semnat contractul Aquacaraș. Am înțeles că Filipescu s-a deplasat la București și are promisiuni că se semnează zilele astea. În cel mai rău caz, în care nu se semnează acest contract, vom găsi soluții împreună cu Aquacaraș să achiziționăm conductă nouă și să o punem în regie proprie, urmând să își recupereze ei banii de la proiecte europene. Încă nu e o problemă gravă. Se poate agrava dacă în următoarele 2-3 luni nu se rezolvă. Mă refer la magistrala de apă de 400 care trebuie să vină din Muncitoresc până la Casa de Cultură și de la Hotelul Semenic până mai jos de Poliție. Noi avem și o redevență de la Aquacaraș de circa 300-400.000 de euro/an. Putem să compensăm.”, a liniștit apele primarul Popa.
Primăria nu plătește un leu în plus!
Dar altceva îl liniștește și mai tare pe edilul-șef și, la rândul său, îi liniștește acesta pe reșițeni. Actualizarea costurilor la proiectul tramvaiului, cumulat pentru cele trei faze ale sale, înseamnă circa 17 milioane de euro. Bani care nu se regăsesc în contractul de finanțare. „Avem confirmarea clară de la Ministerul Dezvoltării că acești 17 milioane de euro vor fi plătiți de Ministerul Dezvoltării ca și autoritate de management. Ieri mi s-a confirmat de către ministrul secretarul de stat Ovidiu Câmpeanu, de la MIPE, și de către cei de la Ministerul Dezvoltării. Pentru noi era o problemă asta pentru că era o sumă consistentă. Rămânem așadar cu cei 2%, iar noi avem un credit de la BCR asigurat de acum 2 ani, avem banii la dispoziție și putem să îi utilizăm.”, a dezvăluit Nelu Popa pentru expressdebanat.ro.
Mai mult verde ca niciodată!
Primarul Reșiței îi temperează chiar și pe cei care s-au temut că tot ce e verde în Govândari de taie. Temere apărută după ce mai mulți copaci de pe bulevard au fost scoși din rădăcină. „Tăiem circa 30 de tei în Govândari, în două zone, pentru că se face o bandă stânga și se deviază un pic spre dreapta. Trebuie să ieșim un pic în decor, dar vom planta cu acest proiect peste 1.000 de arbori. Colegii de la Întreținerea Patrimoniului zilele astea încearcă să-i extragă cu rădăcină și să-i mutăm.”, a conchis Popa.