Viitoarea autostradă Timișoara-Belgrad, desenată printre casele oamenilor: „Super! Trece chiar pe la mine prin living! Din casă, direct pe autostradă”

Traseul autostrăzii Timișoara-Belgrad, anunțat recent de ministrul Transporturilor, îi nemulțumește pe localnicii din localitățile timișene afectate de viitoarele lucrări. Principalul motiv: traseul se află la doar 100 de metri de intravilanul vechi al localității Moșnița Nouă și parcurge zone cu locuințe construite și chiar locuite. 

Vicepreședintele CJ Timiș Alexandru Proteasa susține că traseul autostrăzii Timișoara – Belgrad, cel anunțat de Cătălin Drulă, contravine punctului de vedere exprimat de administrația județeană și ignoră consultarea unităților administrativ-teritoriale afectate de viitoarele lucrări. Anunțul său a fost publicat pe Facebook, iar postarea a strâns rapid o serie de comentarii.

„Vezi că au făcut autostrada pe la tanti Lenuța prin curte. Domnul ministru a făcut campanie în județ… aparent cunoaște zona foarte bine.”, a comentat unul dintre localnici. „…Și mama care voia să planteze flori în fața casei… Trebuie să o anunț că o să aibă ceva mai frumos, răsare o autostradă… ciudate semințe.”,  a comentat altul.

„Super! O să am autostradă în fața porții!”, „Super! Trece chiar pe la mine prin living! Din casă direct pe autostradă!”,  au mai spus câțiva dintre cetățenii care locuiesc în zonă.

Un altul a scris: „Orice investiție în infrastructură e binevenită. Pentru a te dezvolta economic ai nevoie și de rețea de autostrăzi. Nu vreți să nu mai fiți atât de cârcotași și să vedeți partea bună în existența acestei autostrăzi pe relația A1 – Remetea – Jebel? Avem șansa să scoatem din amorțire investițiile rutiere în Timiș și pe voi vă deranjează? Fiți puțin mai constructivi, oameni buni. Stați fără grijă că nu o să vă bage nimeni autostrada prin curte.”

Dincolo de faptul că așa cum arată planurile, șoseaua ar urma să treacă printre casele oamenilor, Proteasa spune că traseul propus de minister pune în pericol finanțarea europeană prin POIM pentru construirea a peste 14 km de rețea de apă și a peste 9 km de rețea de canalizare.

„În calitate de vicepreședinte al Consiliului Județean Timiș voi relua punctul de vedere instituțional deja exprimat, în favoarea cetățenilor, și mă voi adresa Ministerului Transporturilor pentru clarificări. Proiectul în sine este unul bun și se bucură de susținerea Consiliului Județean și a primăriilor vizate însă traseul trebuie adaptat realității de pe teren, altfel acesta se va bloca. E important să pornim cu un start corect, nu după hărți neactualizate de 15 ani de zile, și să fie luate în considerare punctele de vedere ale comunităților locale.”, a anunțat Alexandru Proteasa.

Primarul comunei Moșnița Nouă: „Există un alt traseu care s-ar putea lua în considerare și care nu afectează pe nimeni”

„Varianta care s-a propus nu este cea mai bună variantă. Existau două variante pe Moșnița și poziția mea a fost foarte clară vizavi de varianta în extravilan, după Albina. Varianta 5, cea care a fost agreată, este o variantă care străbate efectiv localitatea noastră, prin mai multe PUZ, prin zone de locuire unde avem deja construcții și ar fi afectată întreaga comunitate de această autostradă și cei care locuiesc în acele zone. Vreau să trag un semnal de alarmă: noi am spus poziția, am transmis inclusiv toate PUZ aprobate, am dat toate datele vizavi de cele două trasee. Știm că este un plus pentru noi, dar să treacă pe acolo pe unde nu afectăm pe nimeni, adică undeva după Albina, în extravilanul comunei noastre. Nu înțeleg de ce până la urmă s-a agreat varianta care nu este una bună. Nu ne dorim să treacă autostrada printre case.”, a spus Florin Bucur, primarul comunei Moșnița Nouă.

Bucur spune că va face o adresă către CJT, Ministerul Transporturilor, chiar și către Guvern să ia în calcul că cei din Moșnița Nouă nu acceptă ca viitoarea autostradă să treacă prin mijlocul comunei.

Recent, ministrul Cătălin Drulă a anunțat că s-a încheiat analiza studiului de fezabilitate pentru Autostrada Timișoara-Moravița, în lungime de aproximativ 70 de kilometri, iar acum pot începe investigațiile de teren și proiectarea detaliată. Au fost comparate 11 variante de traseu, spune Drulă, iar cea care a îndeplinit punctajul maxim a fost cea cu nr. 5.

„Varianta nr. 5 de traseu propune o rută care se desprinde din A1 în zona Remetea Mare, continuă în paralel cu centura Timișoara Sud până în zona Giroc, unde va fi realizat un drum de legătură cu această centură. De acolo, traseul merge spre sud, pe ruta Jebel – Opatița – Stamora Germană – Moravița, până la granița cu Serbia. Astfel, dăm startul fazei a doua a studiului de fezabilitate care implică investigații detaliate de teren (studiile geotehnic, arheologic, topografic, mediu) și care va fi gata în primăvara anului viitor.”, a explicat Cătălin Drulă.