Controlul Curții de Conturi Timiș la Primăria Municipiului Lugoj s-a încheiat la începutul acestei săptămâni.
Deși controlul este unul obișnuit, cu caracter anual, cel din 2023 a atras atenția prin durata sa. A fost cel mai lung control al Curții de Conturi efectuat vreodată la Primăria Lugoj, cu o durată de două luni și jumătate.
Controlul a durat atât de mult timp din două motive. În primul rând, a apărut o schimbare a procedurilor după care au loc aceste verificări anuale și, în al doilea rând, este vorba despre numărul mare de reclamații, câteva zeci la număr, referitoare la sute de operațiuni financiare ale PML, care au trebuit analizate fiecare în parte.
Un alt motiv este numărul mare de instituții care au fost verificate de reprezentanții fiscului: ordonatorul principal de credite (Primăria municipiului Lugoj), ordonatorul secundar (Direcția de Asistență Socială Comunitară) și ordonatorii terțiari – cele patru licee, șase școli gimnaziale, trei grădinițe, creșa Lugoj, Școala de Arte, Casa de Cultură „Traian GrOzăvescu”, Clubul SpoRtiv Municipal, Serviciul public de salubrizare al municipiului și Spitalul Municipal „Dr. Teodor Andrei”.
ReclamaȚii cu nemiluita
Controlul s-a desfășurat pe două paliere: unul de fond și altul privind reclamațiile.
„La controlul de fond, cu excepția a șase aspecte, situațiile financiare ale entității prezintă, sub toate aspectele semnificative, o imagine reală și fidelă, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil. Aceasta este concluzia”, spune Claudiu Buciu, consilier al primarului interimar Bogdan Ștefan Blidariu.
Din cele șase aspecte, patru au fost deja corectate. La celelalte două, constatate cu un deceniu în urmă, s-a recuperat cu mult din terenul pierdut în ultimii doi ani, însă volumul de muncă este foarte mare raportat la personalul redus ca număr și care, în condițiile noii ordonanțe guvernamentale, nu poate fi suplimentat.
Este vorba despre faptul că nu s-a actualizat baza de impozitare pentru impozitul pe clădiri datorat bugetului local de către contribuabil (nu s-a făcut verificarea pe teren pentru stabilirea corectă a situației contribuabililor) și despre abateri cu privire la evaluarea / reevaluarea elementelor patrimoniale. Acest proces este în desfășurare, la ora actuală fiind intabulate toate clădirile publice din oraș, începând cu sediul administrativ al Primăriei, instituții de învățământ, spitalul, teatrul, muzeul, parcurile, podurile, precum și 80% din străzi.
A fost sesizat faptul că la Școala nr. 4 au fost achiziționate două centrale termice, ambele fiind înregistrate cu valoarea totală pe o singură fișă a mijlocului fix, fapt care a condus la calcularea eronată a cheltuielilor cu amortizarea. „Noi am cumpărat două centrale termice noi pentru a asigura capacitatea necesară. Sunt două corpuri de centrală care îndeplinesc funcțiile unei singure centrale și atunci colegii au trecut în contabilitate o centrală cu două corpuri, în loc de două centrale. Aspectul sesizat a fost corectat și acum apar două poziții în evidența contabilă”, precizează Buciu.
Greșeli la procesele verbale
Altă concluzie a fost că UAT Lugoj a înregistrat eronat în contul „Cheltuieli cu activele fixe nerambursabile” proiectele tehnice și studiile de fezabilitate efectuate pentru investițiile în curs de execuție. Cheltuielile trebuiau înregistrate de fapt ca investiții. Este o diferență de încadrare în conturile contabile, care deja s-a rezolvat.
Altă sesizare a Curții a fost legată de faptul că Procesele verbale de constatare a contravențiilor întocmite de Direcția de Urbanism – Patrimoniu nu au respectat prevederile legale, fapt ce a dus la anularea lor de către instanțele de judecată. „Noi am dat amenzi celor care au construit fără respectarea autorizațiilor de construire, dar unele din procesele verbale au fost întocmite eronat, s-a pierdut în instanță și instanța a început recuperarea cheltuielilor de la cei care au constatat. Noi facem o procedură pentru a recupera banii de la funcționarii care au întocmit greșit aceste procese verbale. Procedura este în curs de implementare”, arată consilierul primarului.
În fine, la capitolul de fond, ultima observație a fost că UATM Lugoj a acordat sprijin financiar nerambursabil din bugetul local pentru activități cultural educative în anul 2022, fiind decontate sume pentru care (în unele cazuri) au fost prezentate documente justificative întocmite cu date incomplete.
14.000 de lei de recuperat
Partea a doua a fost cea rezervată reclamațiilor. Dintre zecile de reclamații care au privit sute de operațiuni financiare ale Primăriei, în urma examinărilor, a fost reținută o singură eroare, la un proiect pe fonduri europene.
„În pandemie, a apărut posibilitatea de accesare a fondurilor pentru construirea de spitale modulare, pentru a trata separat pacienții cu COVID. Noi, având în vedere că avem Compartiment de Urgență, am considerat că suntem eligibili și am angajat un consultant care să întocmească și să depună acest proiect. La depunerea proiectului, am plătit 14.000 de lei consultantului. Dar finanțarea ne-a fost refuzată, în mod corect, pentru că la finanțări se încadrau doar Spitalele de Urgență, nu și cele care au doar Compartiment de Urgență. Urmează să îi comunicăm raportul și va plăti sumele înapoi”, a precizat consilierul primarului.
Dincolo de aceste controale externe, trebuie amintit faptul că Primăria Municipiului Lugoj și-a constituit propriul sistem de control intern. Astfel, s-au înființat comisia de monitorizare și cea de audit public intern, având angajați doi auditori publici interni. Controlul intern este important, pentru că permite întocmirea unor situații financiare lipsite de denaturări semnificative, cauzate fie de fraudă, fie de eroare.