Valeria Schelean: „Educația copiilor nu reprezintă un domeniu de interes pentru guvernanți“

Deputatul liberal de Caraş-Severin Valeria Schelean semnalează încă „o realitate care doare: în «Monitorul educaţiei şi formării», ediția 2018, publicat de Comisia Europeană, România ocupă ultimele locuri la majoritatea indicatorilor urmăriți în raport și se vede limpede că suntem departe de a atinge țintele asumate pentru 2020“.

Raportul la care face trimitere Valeria Schelean analizează mai mulți indicatori și punctează, printre altele, că România are a treia cea mai mare rată a abandonului şcolar timpuriu din UE (cu mult peste media UE, -10,6%, și obiectivul național pentru 2020, -11,3%) și este singura țară unde nu se poate vedea nici o schimbare de-a lungul anilor! De asemenea, România este pe ultimul loc în UE la ponderea absolvenţilor de studii superioare.

Totodată, în acelaşi raport publicat de Comisia Europeană se arată că, în cazul României, cheltuielile publice pentru educație au ajuns la 3,7% din PIB (+0,6 puncte procentuale), dar acest procentaj continuă să fie cu mult sub media UE (media UE: 4,7%).

În ciuda eforturilor recente, spune parlamentarul de Caraş-Severin, asigurarea calității în educația școlară rămâne, în mare parte, axată pe respectarea și nu pe creșterea standardelor. Astfel, doar 52% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 16-19 ani, arată raportul european, au abilități digitale de bază sau superioare (UE: 83%). Participarea și accesul la învățarea în rândul adulților rămân foarte scăzute, în ciuda necesității de a îmbunătăți calificarea și recalificarea forței de muncă. Participarea la învățarea în rândul adulților a fost de 1,1% în 2017, sub media UE de 10,9%.

„Încă o dovadă a faptului că educația copiilor, pregătirea generației viitoare, nu reprezintă un domeniu de interes pentru guvernanți“ – deputat PNL Valeria Schelean