Trenul-tramvai visat de Romeo Dunca deraiază grav de la realitate?! Jumătate de miliard de euro, aruncați pe ruta Reșița – Timișoara?!

Domnule Dunca, ne facem CFR-ul nostru, la Consiliul Județean?! Dăm jumătate din banii pentru drumuri pe un studiu SF?! Sunt două dintre întrebările esențiale la care, deocamdată, șeful județului dă răspunsuri evazive.

Ioan Crina, consilier județean PSD, este doar unul dintre cei care consideră că Romeo Dunca visează prea mult. Mult și costisitor, deoarece doar studiul de fezabilitate pentru trenul-tramvai e estimat la vreo 4 milioane de euro, câte unul pentru fiecare dintre cei patru parteneri: Consiliul Județean Caraș-Severin, Consiliul Județean Timiș, Primăria Reșița și Primăria Timișoara. Lucrarea în sine și achiziția garniturilor de tren-tramvai s-ar ridica undeva la jumătate de miliard de euro, estimează Crina! De aici și o serie întreagă de întrebări și îndoieli. Chiar bancuri și miștouri!

„Noi, la Drumuri Județene, am avut repartizați anul trecut aproximativ 88 de miliarde vechi. Să dai acum jumătate ca și cotizație la o asociație ca să faci un studiu de fezabilitate mi se pare mult. Este o poveste frumoasă din punctul meu de vedere. Când s-a făcut asocierea m-am gândit că este o poveste cu iz electoral, la fel ca și Alianța Vestului. Cel mai serios a fost Boc, care și-a dat seama că e o aberație. Eu m-am uitat atent și am văzut că CFR-ul, pe masterplanul de transport al României, nu are linia asta prinsă la finanțare. Atunci au introdus-o în strategia noastră de dezvoltare a județului ca să fie eligibilă și să poată să fie finanțată pe bani europeni. Sigur că m-am opus. Am întrebat: ne facem CFR-ul nostru, la Consiliul Județean?!”, a comentat Ioan Crina pentru expressdebanat.ro.

Consilierul județean n-a primit niciun răspuns lămuritor și spune că nici nu ar fi avut cum, atât timp cât nimeni altcineva în afara celor patru semnatari ai asocierii nu crede într-un astfel de proiect. În oportunitatea lui. „Noi nu știm nimic încă, facem un studiu de 4 milioane de euro și nu știm altceva. Estimativ am avea un miliard de euro pe zona asta, Sorin Maxim, de la ADR Vest, a spus că ar fi 1,3 miliarde de euro. Plecând de la premisa că un studiu de fezabilitate e cam 1% din valoarea proiectului, lucrarea asta face cam 400 milioane de euro! Luăm un sfert din bani pentru calea ferată?! Mi-a spus un prieten din Salzburg că 4-5 trenuri costă 160 milioane de euro. La orice proiect se face o analiză cost-beneficiu, unde trebuie să arăți că, până se uzează echipamentele, tu recuperezi banii”, a mai spus Crina.

Social-democratul consideră că plata unui astfel de studiu de fezabilitate e echivalentă cu aruncarea a 4 milioane de euro pe ruta Reșița – Timișoara. De fapt, banii ar intra în contul unei firme care realizează studiul și totul se oprește aici. „Nu cred că bugetul Reșiței și al Consiliului Județean pot să suporte aceste investiții. Știu că erau și întrebări de la Curtea de Conturi despre studiile de fezabilitate care nu se implementează în următorii 2-3 ani, cât timp e valabil studiul”, a mai avertizat Crina.

Romeo Dunca a încercat să lămurească fiecare aspect chiar în redacția Express de Banat, unde a oferit amănunte despre trenul-tramvai. În primul rând a explicat că nu se aruncă bani pe Bârzava. „Sunt foarte puțini bani față de cât s-a furat aici, sunt foarte puțini, e o nimica toată. Până când vom cheltui banii cu trenul mai este, nu e anul acesta, acum începem, probabil că grosul sumei va fi anul viitor. Noi le pornim și o să găsim soluții, o să facem suficiente economii și o să mai presăm și noi la finalul anului. Noi vorbim acum de a risca două milioane de euro din bugetul județului pentru șansa de a veni în Caraș-Severin 250 de milioane de euro. Cam atâția bani ar trebui să coste tot proiectul. Care e problema?! Nu e nicio problemă. E bine că avem șansa asta. Atenția CFR am focusat-o. Oamenii știu, sunt interesați și modifică și ei masterplanul de transport feroviar. I-am convins că acest proiect se poate face. E o linie dreaptă, la câmpie, e ușor de făcut, nu e mare lucru. 250 de milioane de euro și gata!”, a dezvăluit președintele Consiliului Județean Caraș-Severin. Și da, la nivelul Primăriei Reșița ar urma să fie înființat un fel de CFR!