Operatorul care asigură transportul public de persoane la Moldova Nouă le-a spus consilierilor locali că au de ales: aprobă dublarea prețului biletului de călătorie sau îi obligă pe cetățenii orașului să meargă pe jos!
Pavel Cioloca (foto), administratorul firmei care se ocupă cu transportul public în orașul de la Dunăre, a venit la finele lunii martie în fața consilierilor locali pentru a le explica faptul că nu poate continua cu actele de binefacere. Mai exact, că este obligat să mărească prețul biletelor pentru a mai putea rămâne în oraș. Cioloca susține că pentru firma sa nu este niciun fel de afacere, că nu înregistrează profit de pe urma serviciului public pe care îl prestează și că a acceptat contractul cu Primăria doar pentru că a vrut să vină în sprijinul cetățenilor. Acesta a mai spus că firma sa înregistrează profit doar datorită contractului pe care îl are cu compania Delphi și că niciun alt operator nu ar putea asigura transportul public în Moldova Nouă la un preț rezonabil, pentru că e imposibil să scoți profit într-un oraș mic dintr-un astfel de serviciu.
În nota de fundamentare prezentată aleșilor locali se indică faptul că prețul corect pentru o călătorie ar fi de aproximativ 4 lei. Adică de patru ori mai mare decât în prezent! Pavel Cioloca e dispus însă să accepte jumătate, adică un preț de doar 2 lei. Și asta pentru că nu ar urmări nici de acum încolo să obțină profit din transportul public, ci doar să-și acopere cheltuielile. „Noi ne desfășurăm activitatea din 2011 aici. Nu am avut până acum nicio obiecție vizavi de preț. Încercăm să intrăm cu un coeficient minim de profit, de câștig, dar să ne scoatem măcar cheltuielile. Au crescut foarte mult cheltuielile, cu asigurările, ITP, clasificări, mașinile pe care am încercat să le introducem sunt mașini noi, am încercat să facem transport pe toate rutele, am extins traseul pentru călători. În nota de fundamentare se vorbește despre o majorare de la 1 leu la 4 lei pentru că prețurile au fost raportate la anul 2011. Acum salariul minim brut a crescut cu 216 la sută, asigurările cu 270 la sută, carburantul cu 11 la sută, costul cu piesele cu 19 la sută. În nota de fundamentare e un preț de 3,87 lei, dar noi putem să ne rezumăm la 2 lei pe bilet pentru a putea continua să desfășurăm activitatea. Dumneavoastră nu faceți nicio investiție, nu aveți nicio cheltuială”, le-a explicat Cioloca aleșilor locali.
Și asta pentru că orice majorare a prețului biletelor se poate face doar cu acceptul consilierilor locali. Primarul Adrian Torma a cerut timp pentru a se găsi soluția optimă, dar în același timp a exemplificat problemele cu care se confruntă alte orașe ale județului în ceea ce privește transportul public de persoane. „Toate orașele mici au probleme cu transportul public. Oravița nu are, Bocșa a luat două autobuze, dar e un dezastru financiar, nu scoate nici motorina, nici salariile. Caransebeșul a achiziționat pe fonduri europene acele autobuze și a băgat o mulțime de gratuități, e un dezastru! Ro-A Tir pleacă din Reșița. Dacă operatorul nu avea contractul cu Delphi, pleca! Ei au apărut și sunt aici datorită celor de la Delphi”, a afirmat edilul-șef.
Primăria și Consiliul Local Moldova Nouă subvenționează transportul elevilor, care înseamnă în prezent un efort financiar în valoare de 7.000 de lei pe lună.
„Am făcut transport gratuit pentru o grămadă dintre copiii orașului. Am încercat să introducem curse unde nu s-a circulat niciodată, am încercat să facem un transport civilizat. Ca să ne putem scoate cheltuielile, acceptăm un cost minim de 2 lei. Atunci vom rămâne în continuare în acest oraș. Am transportat ani de zile gratuit copiii din Vechea” – Pavel Cioloca, administrator firmă transport