În continuare, în Timișoara pe unele linii de tramvai timpul de așteptare este unul care creează disconfort pentru cetățeni. Autoritățile încearcă să angajeze vatmani, să reabiliteze tramvaie de tip Armonia, dar și să cumpere altele mai mari. Totuși, la ultima licitație, primarul spune că nu s-a prezenta niciun producător, din cauza exigențelor din caietul de sarcini. De asemenea, Primăria a făcut contestație la Agenția de Dezvoltare, deoarece i s-au refuzat 8 milioane de euro pentru tramvaiele deja reabilitate.
Robu a punctat că vrea să cumpere 16 tramvaie noi, mai mari decât Armonia, dar că firmele nu s-au prezentat la licitație, deoarece aparatul de specialitate a făcut un caiet de sarcini prea „exigent”, cu autonomie prea mare pentru tramvaie în caz că apar probleme pe rețeaua electrică. „Din păcate, nu s-a depus nicio ofertă, ieri a expirat ultimul termen. Va trebuie să o luăm iarăși de la capăt cu licitația. Vom analiza să vedem ce putem face. Vom face un caiet de sarcini cu anumite schimbări. Dacă nu a fost nimeni, se înțelege care este pulsul ofertei”, a precizat edilul, care a spus că s-au interesat de caietul de sarcini 12 firme.
În caietul de sarcini se cerea o autonomie prea mare a tramvaielor
Oricum, primarul spune că s-a depus cererea de finanțare pe fonduri europene și că autoritățile nu erau constrânse de finalizarea licitației. Edilul spune că poate aparatul de specialitate nu are „simțul măsurii”. „Nu era obligatoriu să fie făcută licitația pentru a depune documentația pentru finanțarea pe fonduri europene. Însă noi am ținut să fie făcută licitația, pentru că mergeam cu cererea de finanțare însoțită de specificații exacte. E posibil să nu existe simțul măsurii în formularea exigențelor. Ei spun că nu e mare lucru să se facă acea autonomie și prezintă soluții care, pentru nespecialiști, sunt plauzibile”, a explicat primarul.
Contestație pentru 8 milioane de euro
Altfel, edilul spune că Primăria încerca să obțină o rambursare de 8 milioane de euro pe Axa Retro, pentru tramvaiele deja reabilitate. Primăria s-a apucat de proiect înainte ca astfel de obiective să fie eligibile pentru finanțare, dar, din lipsă de fonduri, proiectul s-a oprit la un moment dat. În acest interval, până s-au modernizat tramvaiele, s-au putut cere bani pentru așa ceva. Primarul consideră că este interpretabilă decizia Agenției de Dezvoltare. „Avem un gust amar pentru că s-a considerat că finanțarea pe Axa Retro a tramvaielor Armonia nu ar fi eligibilă. Eu zic că este interpretabil. Noi vom depune contestație la Ministerul Dezvoltării ca autoritate de management. Nu sunt lucruri foarte clare. Putem obține 8 milioane de euro înapoi din ce am cheltuit, fără să se știe inițial că exista o astfel de oportunitate. Noi nu aveam în vedere fonduri europene, pentru că nu se punea problema (n.r. când s-a început reabilitarea de tramvaie). Abia acum, spre final, a apărut această oportunitate. Aduceam 8 milioane României, erau contorizați pentru țară, dacă aveam câștig de cauză”, a precizat primarul.
Robu se gândește la transportul ecologic
Pe lângă cele 16 tramvaie de dimensiuni mai mari pe care Primăria dorește să le achiziționeze, recent a mai venit un tramvai Armonia reabilitat și mai urmează două, din totalul de 30 din proiectul de reabilitare. Reamintim că tramvaiele Armonia păstrează doar șasiul tramvaielor mai vechi. De asemenea, primarul mai vrea 44 de autobuze cu motor electric și 50 de troleibuze, care ar urma să fie achiziționate din fonduri europene.