Timișorenii, campioni la reclamatul vecinilor. Gabriel Almăjan: „Trăim într-un oraș mare în care se construiește foarte mult. Unul din sporturile naționale este reclamația și procesul-verbal de amendă”

gard vecini

Nenumărate controale sunt desfășurate de autoritățile din Timișoara în urma reclamațiilor făcute de timișoreni, care îi vizează în special pe vecinii care fie operează modificări în locuințele pe care le dețin, fie ridică noi construcții. Verificările făcute se lasă de multe ori cu amenzi nu doar pentru proprietarii care nu au respectat întocmai documentațiile proiectului, ci și pentru inspectorii care au comis greșeli în acestea. 

Timișorenii își reclamă vecinii care demarează o construcție, atunci când consideră că aceasta nu respectă documentația eliberată de primărie. De multe ori, verificările autorităților scot la iveală nereguli atât pe teren, în derularea lucrărilor, cât și în acte. Iar de aici curg amenzile și pentru inspectorii din administrația locală.

„Noi trăim într-un oraș mare în care se construiește foarte mult. Unul din sporturile naționale la noi este reclamația și procesul-verbal de amendă. Sunt incredibil de multe reclamații făcute de vecinii care te văd că faci modificări, construiești, faci ceva și cu care tu ai avut poate o neînțelegere. Și te reclamă. Atunci, poliția locală merge și controlează și găsește că nu ai respectat întru totul autorizația de construire la proiectul de casă. Poate ai mutat un perete, ai mai modificat ceva pe parcurs. Beleaua cade la noi. Trebuie să luăm măsurile necesare, nu se pune problema. Avem și cazuri grave când nu s-a respectat autorizația. Cea mai mare problemă e că atunci când se ivesc situații de genul acesta și documentațiile trebuie controlate, se poate să constați că inspectorul a greșit undeva. Greșeala este umană. Problema e că atunci când au fost sancționați au plătit amenzi și au simțit la buget foarte puternic. Când amenda depășește valoarea unui salariu pe o lună a unui inspector, a doua oară va sufla și-n iaurt. Nu e o atitudine productivă. Da, trebuie să ai grijă la actele pe care le emiți, dar nici să ajungi să faci nenumărate adrese de completări. Devii excesiv în controlul tău.”, a declarat arhitectul-șef al Timișoarei, Gabriel Almăjan.

leader board 728 x 90 px

Iar acest exces în controlul făcut de inspectorii de urbanism înainte de luarea unei decizii îngreunează desfășurarea normală a direcției, spune arhitectul-șef: „Oamenii s-au ferit foarte multe de controalele Inspectoratului de Stat în Construcții, iar lipsa unor decizii pe plan intern i-a făcut să pornească tot felul de dispute interinstituționale neproductive care, în loc să fie colaborări în sensul de a preveni și de a corecta, s-au transformat în tot felul de tensiuni de pe urma cărora inspectorii se păzeau foarte tare de orice fel de greșeală, aproape renunțând să își mai asume responsabilitatea, ca să nu plătească amenzi. Ne-am hotărât cu fiecare caz în parte cum vom proceda ca toată lumea să aibă o abordare unitară.”

Pe viitor, înțelegerea făcută cu reprezentanții ISC și cu cei de la Oficiul de Cadastru este ca aceștia să comunice cu privire la constatările făcute în general în documentații, să identifice lacunele pentru ca acestea să fie remediate.

În acest context, arhitectul-șef vorbește și despre acele situații în care sunt semnate proiecte și documentații cu încălcarea unor norme de etică profesională.

„Spre exemplu, se fac locuințe colective mascate sub formă de locuințe individuale sau cu două apartamente. Există și jurisprudență pe subiectul acesta și am apelat în primul rând la respectarea unei veridicități și a intenției investitorului. 100%, discuțiile care au loc între un investitor și un arhitect relevă de la bun început intenția adevărată a investitorului. Dacă tu maschezi sub semnătura ta niște intenții, încercând să beneficiezi de alte reglementări care nu s-ar aplica în situația ta, ai o răspundere profesională. Arhitectul cu drept de semnătură care a făcut o facultate de 6 ani, care a câștigat o experiență și a muncit pentru asta nu trebuie să își asume anumite situații ci să explice clienților. De cele mai multe ori, aceste cazuri sunt acolo unde în vecinătate există proprietăți care sunt afectate. Și de aici provine sursa de stres. Pentru că oamenii vor reclama întotdeauna că le este afectată intimitatea, însorirea ș.a.”, a concluzionat Gabriel Almăjan.