Munca de la domiciliu a fost cel mai atractiv beneficiu înainte ca pandemia de coronavirus să explodeze. Potrivit unui sondaj realizat recent de Asociația Business Service Leaders în România (ABSL), industria serviciilor pentru afaceri pare să stea cel mai bine la capitolul izolare la domiciliu.
La nivel național, 98% dintre companiile din industrie au luat ca principală măsură telemunca. În 43% dintre companiile industriei, aproape toți angajații lucrează de acasă în această perioadă. 20% dintre companii au răspuns că în jur de 70-80% dintre angajații lor lucrează acum de la domiciliu, în timp ce în 16% dintre companii procentul angajaților care nu se mai deplasează la birou se află cuprins între 50 și 60%. Această măsură a fost luată în mare proporție și la Timișoara.
„Estimez că peste 95% dintre cei 12.000 de angajați ai industriei de business services din Timișoara lucrează acum de acasă. Pentru acei angajați care nu pot lucra de acasă, companiile au impus măsuri stricte de dezinfectare, dar și de distanțare socială, inclusiv prin dispunerea birourilor. Munca la domiciliu a fost în trecut unul dintre cele mai apreciate beneficii oferite echipei, astfel încât colegii noștri s-au adaptat rapid contextului.”, a spus Ciprian Dan, vicepreședintele ABSL și reprezentant al industriei locale.
Multe companii participante la sondaj au luat măsuri stricte încă de la finalul lunii februarie, prin limitarea călătoriilor și a participării la evenimente. De asemenea, au fost limitate întâlnirile interne, a fost schimbat programul de lucru pentru evitarea orelor aglomerate, iar birourile sunt dezinfectate zilnic. Reprezentanții companiilor au pus la dispoziție și diferite echipamente tehnice pentru ca oamenii să își desfășoare activitatea de acasă. „Din fericire industria noastră este poate cea mai bine pregătită pentru izolare. Chiar termenul de outsourcing spune intrinsec acest lucru. Sunt activități care sunt făcute prin definiție la distanță. 57% dintre companiile industriei au apreciat în sondaj că vor lucra astfel pe termen nedeterminat, în timp ce aproximativ 40% dintre companii au luat aceste măsuri până la finalul lunii martie, cu posibilitatea de prelungire în funcție de situație.”, a spus Cătălin Iorgulescu, vicepreședinte ABSL.
Conform sondajului, munca la domiciliu a fost în ultimii ani unul dintre cele mai atractive beneficii acordate angajaților, înainte de pandemia COVID-19. Astfel, 71% dintre companii acordau ca beneficiu angajaților posibilitatea de a lucra de acasă cel puțin o zi pe săptămână.
Impactul pandemiei asupra afacerilor
Referitor la impactul pandemiei asupra businessurilor, 51% dintre companii estimează că situația va avea un impact mediu asupra veniturilor realizate în acest an. Companiile s-au adaptat la situația neprevăzută, dar este nevoie de sprijin de la centru pentru ca industria să nu fie dată peste cap. O propunere în acest sens este eșalonarea datoriilor către stat pe o perioadă mai lungă de timp.
„La finalul lui 2019 estimăm o creștere de 10% pentru anul curent. Probabil că acest obiectiv va fi greu de îndeplinit în contextul actual. Deși ne-am adaptat cu ușurință la noua situație și la modul de lucru de acasă, într-un procent atât de mare, clienții noștri din Europa, USA și Asia vor fi afectați, ceea ce va avea impact și asupra industriei de business services din România. Probabil că nu vom mai avea un volum de proiecte atât de mare, fiind afectate mai ales companiile care au clienți din zona producției, asigurărilor și a creanțelor. Este clar că mediul de business are nevoie de măsuri coerente și sprijin din partea administrației centrale. De exemplu, datoriile companiilor aferente acestor luni către stat, ar putea fi eșalonate pe o perioadă mai lungă, de până la 2 ani, fără dobânzi. Aceasta înseamnă o creștere de 2-5% a taxelor lunare obișnuite, corespunzând unei perioade de activitate scazută de 1-2 luni.”, a declarat Dragoș Ștefan, președinte ABSL.
Pentru a limita orice impact negativ asupra calității și productivității muncii, majoritatea companiilor din industrie stabilesc ședințe și rapoarte online zilnice, obiective foarte clare și utilizează instrumente de comunicare, monitorizare și de analiză a performanței. Există și angajați care nu pot lucra de acasă precum cei din departamentele de HR, servicii clienți sau personalul tehnic care trebuie să asigure mentenanța echipamentelor. În aceste cazuri, companiile au asigurat servicii plătite de taxi sau ride sharing, au pus la dispoziție mașini sau combustibil, astfel încât oamenii să nu circule cu mijloacele de transport în comun. Birourile au fost aranjate la o distanță de cel puțin doi metri, temperatura angajaților este monitorizată permanent, iar spațiile sunt igienizate zilnic.
Industria serviciilor de business a generat anul trecut venituri în creștere de peste 4,5 miliarde euro, ajungând la peste 2% din PIB. Sectorul cuprinde 280 de companii și peste 131.000 de angajați, adică 2,4% din totalul angajaților din economia românească. La sondaj au participat 49 de companii, totalizând un număr de aproximativ 27.000 de angajați. Sondajul a avut loc în perioada 12-16 martie.
Asociaţia Business Service Leaders în România este cea mai importantă organizație care reprezintă sectorul de business services și adună în componența sa cele mai importante companii din piață, care își desfășoară activitatea în domenii precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D). Rolul ABSL România este de a susține expansiunea sectorului de Business Service și transformarea acestuia într-un vector important al creșterii economice a României.