Doi studenți la marketing, Rareș Mara și Marius Pascu, au creat un business inedit care are potențialul real de a opri risipa de alimente! Planul este simplu: restaurantele pregătesc meniuri din surplusul gătit și clienții pot cumpăra meniurile la jumătate de preț. Afacerea a început la Timișoara și va pleca în toată țara.
Cei care doresc să mănânce bun, ieftin și sustenabil sunt așteptați în comunitatea CleverEat, disponibil pe Facebook momentan. Invitația este extinsă și restaurantelor. Pentru ca un local să facă parte din comunitatea CleverEat, acesta trebuie să anunțe ora la care poate fi ridicat surplusul de mâncare, câte meniuri poate oferi în ziua respectivă și să bată palma cu Rareș și Marius. Ca să atragă clienți, meniurile vor fi la jumătate din preț, uneori chiar și cu 60% mai ieftine.
„Am fost plecat în Danemarca la masterat timp de un an și am văzut că acolo funcționează deja de șase ani asemenea aplicații. Am făcut un pic de research și am văzut că în România nu există. Am zis «hai să o implementăm pentru că este o idee destul de bună»! Marius a venit cu propunerea să ne apucăm de treabă. A fost la un curs unde cineva de la Innovation Labs a venit, programul de accelerare al start-up-urilor, și așa ne-am apucat de treabă. Conceptul este să ajutăm localurile să-și vândă surplusul de mâncare rămas la final de zi sau din timpul zilei sub formă de meniuri surpriză. Numim acest lucru surpriză pentru că, fiind surplus, restaurantele nu știu exact cu ce rămân. Mai sunt unele care știu cu ce rămân, așa că unele meniuri se mai pot afla între timp, dar majoritatea sunt surpriză.”, a povestit Rareș Mara pentru Express de Banat.
CleverEat a început pe Facebook pentru a testa dacă publicul va îmbrățișa ideea consumului sustenabil de alimente. Pagina și grupul de pe rețeaua de socializare deja strâng mii de membri. Antreprenorii au în lucru o aplicație pentru telefonul mobil prin intermediul căreia clienții să își poată rezerva meniul. De asemenea, Rareș și Marius au în plan să includă și dimineața ca moment al zilei când se pot ridica mic-dejunuri în surplus de la restaurante. Totuși, businessul este preconizat să aibă loc seara, cu un procent de 70% dintre ridicări ale comenzilor planificate pentru acel moment. Antreprenorii s-au gândit și la consumatorii care ar dori ca meniul lor să excludă carne:
„Am făcut destul de mult research, am vorbit cu mulți oameni și au fost câțiva care ne-au spus că este important să știe dacă pot cumpăra un meniu vegetarian sau vegan. Unele localuri oferă acest lucru. Mergi acolo, rezervi meniu vegetarian și nu îți adaugă carne. Momentan, fiind la început, este destul de greu să prinzi localurile vegetariene/vegane, dar vrem ca odată ce avem aplicația să avem o secțiune cu meniuri obișnuite, vegetariene și normale.”, spus Marius Pascu, cofondator CleverEat.
Cei care nu își permit nici măcar la jumătate de preț vor fi ajutați în viitor!
După modelul „cafelei în așteptare”, faimos în străinătate, Rareș și Marius au în plan să introducă o componentă socială în businessul lor. Astfel, atât restaurantele partenere, cât și clienții vor avea de câștigat și risipa alimentară va fi diminuată.
„Vrem să introducem un abonament lunar pe care clientul să îl poată plăti și prin acest abonament să fie asigurat că mâncarea va ajunge la nevoiași. Inițial, vrem să începem pe Timișoara și județul Timiș, apoi și mai departe.”, a explicat Rareș Mara.
„Avantajul nostru este că aducem bani restaurantului, pe lângă faptul că este un business sustenabil. Este mai probabil ca restaurantele să accepte să vândă surplusul decât să îl doneze. Până la urmă, sunt niște bani aruncați la gunoi odată cu mâncarea nevândută. Ei au libertatea foarte mare să facă tot ce vor cu meniurile surpriză, să spună ce fel de mâncare și câtă mâncare vor să adauge în meniu.”, a precizat Marius.
Ați avut pe cineva care să vă îndrume la început?
„Au fost foarte mulți care ne-au ajutat foarte mult. Fiind primul business pe care îl deschidem și primul pas în antreprenoriat ne-am dus cu gândul că nu are cum să nu meargă lucrul acesta. Oamenii de la Cowork Timișoara și mentorii de la Inovation Labs ne-au pus întrebări care să ne trezească la realitate. Dacă nu ar fi fost oamenii de la Cowork, nu am fi făcut grupul de Facebook și ne-am fi aruncat direct în piață.”, spune Marius.
Ce planuri aveți?
„Planul nostru este ca până la final de august, cel târziu început de septembrie este să avem aplicația gata și să ne extindem pe toată Timișoara. Până acum, avem o parte mică din Timișoara, 11 localuri din 300 și ceva. Mai avem loc destul. Vrem să creăm o comunitate în Timișoara, să facem gălăgie în jurul nostru cu acest concept și de la anul să plecăm în alte orașe. De asemenea, mai căutăm să ne extindem echipa. Suntem patru deja, dar avem nevoie de cineva pentru postul de developer și mentenanța aplicației. Până la urmă, este un start-up de tehnologie și avem nevoie de cineva în zona tech.”, a declarat Rareș pentru Express de Banat.
„Am auzit că au fost o grămadă de start-upuri cu același concept la fel ca noi prin București și Cluj, doar că fondatorii erau developeri, nu aveau partea de marketing și au dat fail. Am discutat cu unul dintre ei și ne-a spus povestea lui, nu au putut să se extindă, nu s-au prea înțeles cu localurile și totul pentru că le lipsea marketingul.”, a menționat Marius.
Care au fost primele stagii ale proiectului vostru?
„Totul a început printr-un chestionar pe care l-am trimis unui număr de 300 de oameni. În procent de 80%, respondenții spuneau că sunt interesați să comande de pe o aplicație, să mănânce mai ieftin și mai sustenabil. Apoi, ca să validăm restaurantele, pur și simplu am mers la ei. Am mers la foarte multe localuri, am văzut că se aruncă foarte multă mâncare și foarte multe ne-au spus că sunt interesate dar au așteptat să avem ceva concret înainte să se alăture. Am făcut grupul de Facebook și s-au alăturat tot mai multe.”, ne-a explicat Marius Pascu.
„Am început în mai cu un singur local testul. Din 10 meniuri, s-au dat șase. Apoi am lăsat pe stand-by din cauza cursurilor și acum, din iulie, am mers din nou la localuri, am făcut grupul de Facebook și le-am spus că vrem să ne apucăm de acest lucru. Am început cu Kartoffell, Bella Italia și Grill Sârbesc, după care Fifty-Five din Giroc și La Grecu din Bega Center ne-au scris. Am atras oameni pe grup și totul este într-o continuă creștere. Sunt 1.800 de oameni în trei săptămâni, aproape 400 de meniuri vândute în două săptămâni și 11 localuri partenere.”, spune Rareș.
Ce le transmiteți celor pe care i-ați făcut curioși în legătură cu CleverEat?
„Îi așteptăm la noi pe grupul CleverEat, momentan doar în Timișoara. Ne bucurăm că au citit articolul până la final și suntem mândri de cei care citesc și deja fac parte din comunitate. Fără ei, businessul nu există și încercăm să tranformăm businessul într-un stil de viață. Este un win-win-win situation. Câștigă restaurantul, clienții și planeta! Ne bucurăm să vedem oameni interesați de concept și le mulțumim din tot sufletul.”, spun antreprenorii.