Retim a formulat o plângere prealabilă împotriva unui act administrativ al Consiliul Local Lugoj. Primăria susține însă că este o greșeală.
Retim solicita revocarea parțială a Hotărârii de Consiliu Nr. 175 din 2023, în sensul eliminării din articolul VII, teza a doua, a următoarei prevederi: „utilizatorii casnici vor putea încheia individual contracte de prestări servicii de salubrizare”. Operatorul serviciului de salubrizare considera că această prevedere este nelegală, legea nepermițînd locuitorilor din blocurile de locuințe sau condominii să încheie contracte de salubrizare individuale.
Proiectul ar putea rămâne în forma inițială
Primăria respinge această plângere prealabilă. Luând în considerare punctul de vedere al directorului Direcției Venituri, primarul Bogdan Ștefan Blidariu propune aprobarea proiectului de hotărâre în forma inițială.
În practică s-a ajuns la situația în care a fost reziliat contractul de servicii existent la nivel de asociație de proprietari, caz în care beneficiarii serviciului de salubrizare, proprietarii înscriși în asociație, devin utilizatori fără contract, cu toate că o parte din aceștia au achitat tariful aferent serviciului, fiind de bună credință.
Firesc este ca ei să poată beneficia în continuare de furnizarea serviciului, cu achitarea contravalorii tarifului de salubrizare către Retim, prin încheierea de contracte individuale.
Nu există temei legal
Taxa de salubrizare este instituită ca o formă de penalizare doar a celor care refuză încheierea unui contract și ca element de coerciție în vederea stimulării încheierii de contracte cu operatorul. Plecând de la o situație existentă, Primăria municipiului Lugoj a apreciat că se poate impune taxa specială doar în sarcina utilizatorilor care refuză să încheie contract de salubrizare individual.
„În contextul în care nu există niciun impediment legal, care să atragă imposibilitatea încheierii de contracte individuale de către proprietarii de apartamente aflate în condominii (în prezent la nivelul municpiului Lugoj existând, de altfel, în derulare, astfel de contracte), situație generată fie de inexistența la nivelul condominiilor a asociațiilor de proprietari, fie de faptul că nu toți proprietarii fac parte dintr-o asociație, înscrierea într-o asociație fiind un drept, nu o obligație.”, spune Florin Toth, director executiv al Direcției Venituri, care apreciază ca fiind oportună și legală reglementarea a cărei eliminare a fost solicitată.