O anchetă sociologică derulată de Organizația „Salvați Copiii” și Consiliul Național al Elevilor relevă faptul că deși 86% dintre elevi admit că au primit la școală date satisfăcătoare privind prevenirea infectării cu SARS-CoV-2, doar 36% dintre ei spun că au fost informați în ceea ce privește vaccinarea.
Potrivit sondajului făcut de „Salvați Copiii”, 86% dintre elevii chestionați au spus că au fost informați despre metodele de prevenire a infectării cu SARS-CoV-2 și au înțeles informațiile primite. Însă informarea cu privire la vaccinare s-a făcut într-o măsură mai mică – doar 36% spun că au primit informație relevantă. Dintre materialele destinate prevenirii transmiterii bolii, dezinfectantul este cel mai răspândit, urmat de măști și teste.
Pentru 30% din elevii cuprinși în eșantion, existența sau inexistența testelor în școli rămâne un mister. Dintre cei cu colegi infectați, doar 23% au fost testați în școală, în timp ce 37% spun că, deși testele există, nu au solicitat testarea.
În opinia elevilor, profesorii respectă mai mult măsurile de siguranță – 32,6% indică o măsură egală, iar 63,5% dintre respondenți spun că adulții sunt mai disciplinați. În ceea ce privește sentimentul de siguranță în școală, peste jumătate dintre elevi (55% la nivelul întregului eșantion și aproape 52% dintre cei cu colegi afectați) au indicat scoruri mari (4 și 5). Procentul este mult mai mare decât al celor care afirmă că elevii respectă măsurile de siguranță (35,5).
De asemenea, aproape jumătate dintre elevii chestionați spun că au avut, de la începutul anului școlar, cursurile suspendate la nivelul clasei lor, din cauza îmbolnăvirii unui coleg, înainte ca Ministerul Educației să ia decizia unei vacanțe forțate pentru toate unitățile publice de învățământ. Procentul celor care au experimentat suspendarea cursurilor din cauza îmbolnăvirii unui profesor este mult mai mic (6%).
Ancheta a fost derulată on-line pe un eșantion de 21.581 de elevi, în perioada 15–25 octombrie 2021. În context, Salvați Copiii România a organizat o dezbatere cu privire la repercusiunile restricțiilor sociale și ale pandemiei asupra copiilor.
„Școala este locul în care copiii experimentează un foarte mare sentiment de siguranță și unde percep informațiile primite ca fiind validate de autoritatea profesorilor și a mediului. De aceea, întreruperea cursurilor nu poate aduce beneficii, ci, din contră, slăbește încrederea copiilor în informația primită pe alte canale. Școala contribuie major la receptarea informației științifice, crucială într-un astfel de moment pandemic.”, a declarat Gabriela Alexandrescu, președintele executiv „Salvați Copiii” România.
În cadrul discuției, consilierul ministrului Educației, Radu Szekely, a admis că nu există în momentul de față un instrument prin care să fie colectate date privind sănătatea psiho-emoțională a copiilor și chiar dacă există, în rândul elevilor, anxietate, aceasta nu este observată suficient.
„Într-o astfel de perioadă se activează anxietatea, pot să apară tulburări din sfera anxietății sau depresiei, pe termen lung. E important să îi învățăm pe părinți să dezvolte mecanisme de coping și reziliență. Un copil sănătos emoțional are nevoie de un părinte echilibrat psiho-emoțional.”, a spus Mihaela Dinu, psiholog în cadrul Salvați Copiii România.
Majoritatea părinților (70%) care au apelat la psihologii Organizației Salvați Copiii România în primul an al crizei sanitare s-au confruntat cu crize de furie și irascibilitate la copiii preșcolari și școlari mici. În ceea ce îi privește pe adolescenți, principala problemă pentru care părinții au cerut ajutor de specialitate a fost creșterea stărilor de anxietate și depresie.