Multe întâlniri și adrese au demonstrat motivul, fie el economic sau turistic, pentru care prima cale ferată montană din țară merită salvată. Acțiunile asociațiilor sau ale parlamentarilor deocamdată au primit doar un răspuns, ce se poate concretiza însă într-o reușită.
Lupta pentru salvarea Semmeringului Bănățean se consumă la nivel local, cu adrese către ministerele vizate, cu întâlniri și strângeri de semnături, proiecte și motive pro care să demonstreze necesitatea și utilitatea căii ferate. Constituită în Reșița, o campanie de promovare formată din membrii Cartel-Alfa, dar și oameni de cultură din județ s-a ocupat de transmiterea adreselor către București.
„Noi am trimis diferite adrese și scrisori cu sintezele audierilor publice și cu toate propunerile ce s-ar putea face în cazul acesta. Am trimis lista cu semnături în favoarea acestui obiectiv, acestea au ajuns pe masa Guvernului, la Parlament, atât la Camera Deputaților, cât și la Senat. Din păcate, până în momentul de față un răspuns am primit, prin intermediul Prefecturii, doar de la doamna Maria Grapini. Aceasta doar confirmă că a primit adresa noastră și spune că există o discuție cu cineva din administrația Vârșeț, Serbia, care este deschis să facă un proiect comun care să cuprindă un traseu turistic între Serbia și România și unde să fie inclusă și această cale ferată. Trebuie să urmeze o discuție la nivelul administrațiilor locale de la Vârșeț, Anina, Oravița, poate și Consiliul Județean”, explică Marian Apostol, preşedintele Cartel-Alfa şi lobbyst în campanie.
Administrațiile locale, pregătite de o colaborare
În urma intenției administrației locale din Vârșeț, menționată de către ministrul delegat Maria Grapini în adresa sa, a venit și răspunsul primăriilor din județ. Pentru că refacerea traseului ar revigora întreaga zonă, primarul orașului Anina a explicat că este deschis spre orice fel de colaborare. „Dacă într-adevăr doresc să facem ceva împreună eu sunt de acord, însă deocamdată nu am primit nicio cerere oficială. Ținând cont de situația actuală a localității, aș face orice pentru a dezvolta o oportunitate în zonă”, a precizat Gheorghe Românu, primarul Aninei.
Soluția vine din partea deputaților
Implicat în această problemă, deputatul PSD Ioan Benga susține că operațiunea de salvare a traseului trebuie în primul rând să se demareze la nivel local. „Am spus-o și cu alte ocazii. Dacă rămâneam la conducerea Inspectoratului Școlar aș fi avut o idee de urmat. Toate excursiile organizate de către școli trebuie să obțină avizarea inspectorului școlar general. Eu nu aș fi aprobat nicio excursie decât cu condiția ca elevii să fi vizitat cel puțin trei obiective turistice din județ. Elevii noștri trebuie să cunoască întâi frumusețile locale până să plece mai departe. Iar în acele obiective aș fi inclus și calea ferată Anina-Oravița”, a declarat acesta pentru Express de Banat.
Din noua postură, deputatul Ioan Benga trece la planul B și urmează să mai aibă o discuție cu Maria Grapini, cea care ar putea să devină un pion important în atragerea investițiilor necesare pentru renovarea traseului și punerea lui în funcțiune. „Urmează să mă întâlnesc din nou cu doamna Grapini, care a fost chiar deschisă în participarea la această inițiativă de salvare. Nu mă voi opri aici. Așa cum am rezolvat problema UCMR-ului, voi reuși să mobilizez persoanele implicate pentru refacerea și acestui traseu. De altfel, voi avea discuții și cu administrațiile locale din Anina și Oravița și cu cei implicați în acea campanie de promovare, Marian Apostol și Nicolae Vlădulescu, să vedem ce putem face”, a mai adăugat deputatul.