România ocupă penultimul loc între țările europene într-o cercetare a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică în ceea ce privește nivelul coeficientului de inteligență financiară. Asta s-ar putea traduce prin faptul că nu există disciplină, iar românii dețin prea puține informații care să le permită să facă față pe termen lung unor situații grele din punct de vedere economic. Astfel, specialiștii vorbesc tot mai mult despre nevoia unei educații financiare care poate începe timpuriu, încă de la 4 ani.
Educația financiară este esențială pentru români, spune Silvia Bogdan, președintele Școlii de Valori, în contextul în care, în ultimii șase ani, România se situează pe locul 16 din 17 între țările europene, potrivit unei cercetări OECD cu privire la nivelul coeficientului de inteligență financiară. De aceea, adaugă ea, educația, în special pentru copii, începută de timpuriu, are un mare impact asupra viitorului individului.
Școala de Valori organizează la Timișoara ateliere de educație financiară pentru copii chiar și de 4 ani. În cadrul acestora, copiii vehiculează informații legate de bani și își testează înțelegerea referitoare la zona financiară.
„În cadrul atelierelor, copiii au posibilitatea să treacă prin mai multe module care să îi ajute să înțeleagă care sunt categoriile principale de cheltuieli, cum se câștigă banii, care este venitul unei familii și cum ar putea să facă economii astfel încât, pe termen lung, să poată înțelege nevoia de economisire cu un scop precis. Totodată, trec prin exerciții care îi ajută să înțeleagă și mai bine valoarea banilor, a unui obiect, care sunt elementele de gândire critică care îi ajută să facă alegeri înțelepte pentru viitorul lor și cum ar putea să pună sub semnul întrebării modul în care finanțele sunt gestionate în familie în momentul de față.”, a declarat Silvia Bogdan, președinta Școlii de Valori.
Copiilor li se dau informații și cu privire la cum o decizie financiară luată la nivel personal poate influența viața altor oameni care lucrează, spre exemplu, pe un lanț valoric într-o anumită industrie.
„Spre exemplu, un obiect de vestimentație, cum influențează decizia respectivă de cumpărare întregul lanț valoric, de la producție până la comercializare și cumpărarea de către consumator. (…) Scopul nostru este de a-i face pe copii să înțeleagă puterea disciplinei financiare care stă la baza bunăstării personale și să își formeze un comportament sănătos care este bazat pe economisire care ulterior se poate duce către zona de investire, ca pe termen lung să poată acumula bani care să beneficieze de puterea dobânzii compuse.”, a mai explicat Silvia Bogdan.