În plină pandemie tinerilor le este tot mai greu să își găsească un loc de muncă. Opt din zece tineri spun că absolvirea școlii nu e de ajuns ca să își găsească un loc de muncă. Spre deosebire de anii trecuți, a scăzut interesul pentru jurnalism și imobiliare.
Transformările semnificative prin care trece economia, scăderea cererii în piața HR și lipsa unei perspective afectează puternic generația abia ieșită de pe băncile școlii. Potrivit unui barometru realizat de Frames, 8 din 10 tineri spun că absolvirea școlii nu este de ajuns ca să își găsească un loc de muncă.
Școala românească scoate șomeri cu diplomă pe bandă rulantă. O realitate crudă, care afectează sute de mii de tineri. Dacă înainte de criza COVID mulți dintre ei, după ce terminau școala, își găseau rapid un prim loc de muncă în special în HORECA, servicii, construcții, retail, participau la stagii de pregătire în companii sau porneau pe calea antreprenoriatului, în prezent oportunitățile în marea lor majoritate au dispărut, iar opțiunile de angajare le poți număra pe degete.
78,9% dintre respondenți sunt în căutarea unui loc de muncă sigur, cu contract de muncă pe durată nedeterminată și numai 16% mai sunt dispuși să lucreze pe forme de colaborare, care să le permită opțiuni multiple.
Mai mult, 52,6% dintre ei își doresc un job de birou, la care să meargă în fiecare zi, în timp ce numai 14,5% și-ar dori un loc în care să aibă muncă de teren.
Ca să își găsească un loc de muncă, școala nu mai e de ajuns, este concluzia a 80,3% dintre cei chestionați. 77,6% consideră că pentru a reuși să își găsească un job mai bun au nevoie de un training, de un curs de specializare.
46,1% consideră că cea mai bună formă de pregătire este una mixtă (online/offline), 39,5% ar participa la un training în mediul virtual și numai 14,5% ar urma un curs de pregătire clasic, într-o sală de curs.
Întrebați în ce domeniu și-ar dori să lucreze, mulți dintre tineri au menționat, printre altele, domeniile marketing (8,9%), evenimente (8,3%), vânzări (6,5%), turism (6,5%), IT (6%), administrație (6%), cultural (6%).
„Interesant este că, spre deosebire de anii trecuți, a scăzut interesul pentru jurnalism (1,2%) și imobiliare (2,4%), două dintre domeniile preferate de tineri în perioada anterioară crizei. În schimb, a crescut semnificativ dorința de a lucra în antreprenoriat (13,7%), un semn că, la nivel declarativ, mulți tineri au idei și vor să dezvolte afaceri, și în zona de social media – influencer/ blogger/vlogger (7,7%), un fenomen care atrage tot mai mulți tineri din România.”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Barometrul mai arată un lucru interesant: faptul că tinerii sunt conștienți de ce au nevoie pentru a lucra în domeniile respective. Cei mai mulți dintre ei (42,3%) afirmă că, pentru a-și schimba jobul, trebuie să aibă în primul rând cunoștințele necesare și să urmeze cursuri de specialitate.
Întrebați ce le lipsește să lucreze acolo unde își doresc, dincolo de cunoștințele necesare, 16,5% au menționat problemele financiare, 6,2% – voința, 1% – situația familială, în timp ce 34% au bifat răspunsul „alt motiv”.
Tinerii se dovedesc a fi realiști în privința salariului pe care pot să îl primească, având în vedere nivelul de pregătire. Cei mai mulți dintre respondenți (39,5%) se așteaptă la un salariu între 2.500 și 3.500 lei. 27,6% și-ar dori un salariu între 3.500 şi 4.500 lei și numai 15,8% se așteaptă la un salariu peste acest nivel.
17,1% dintre respondenți s-au declarat dispuși să lucreze pe un nivel salarial minim, între 1.500 și 2.500 lei.
Barometrul „Tinerii si locurile de muncă. Ce își doresc, unde vor să lucreze” a fost realizat în perioada 25 ianuarie-1 februarie. Eșantionul a numărat peste 250 de tineri cu vârste cuprinse între 18 și 26 de ani.