Anul acesta, statistica rezultatelor elevilor la Evaluarea Națională a fost una dezamăgitoare, care trezește un mare semn de întrebare în ceea ce privește viitorul educației tinerilor din România. Din cei 155.020 de elevi care au terminat clasa a opta, înscriși la examen, 48.182 au absentat sau au avut rezultate aflate sub pragul notei de trecere!
„Nu poate fi vorba despre o situație întâmplătoare, este un recul care s-a resimțit sistematic în învățământul românesc și care a condus, în acest an, la un record negativ al procentului elevilor care nu s-au prezentat sau care au luat sub nota cinci, un maxim negativ al ultimilor cinci ani”, constată deputatul liberal Marilen Pirtea, coordonator al Comisiei de Educație a PNL.
Dacă Bucureștiul înregistrează cel mai mic procent al elevilor neprezentați sau cu note sub 5 (doar 16% din cei înscriși la evaluare), la polul opus se află mai multe județe, pe care Ministerul Educației Naționale nu mai poate evita să le considere județe problemă, în care va trebui să se adopte rapid măsuri de dezvoltare accelerată a învățământului dual – o soluție reală pentru această prăpastie a parcursului elevilor, de la finalul clasei a opta. Județele de la finalul acestui clasament sunt: Giurgiu (cu 48,32% neprezentați sau cu note sub 5), Teleorman (cu 45,6% neprezentați sau cu note sub 5), Mehedinți (cu 42,45% neprezentați sau cu note sub 5), Dâmbovița (cu 40,51% neprezentați sau cu note sub 5), Botoșani (cu 48,32% neprezentați sau cu note sub 5), Vaslui (cu 39,52% neprezentați sau cu note sub 5), Călărași (cu 39,27% neprezentați sau cu note sub 5), Satu-Mare (cu 39,04% neprezentați sau cu note sub 5), Arad (cu 39,01% neprezentați sau cu note sub 5) și Caraș-Severin (cu 38,51% neprezentați sau cu note sub 5).
„În timp ce criza demografică se manifestă accelerat, mai ales prin reducerea cohortelor noilor generații, în ultimii treizeci de ani, constatăm uluiți cum aproape 50.000 de elevi înscriși la Evaluarea Națională din acest an nu s-au prezentat sau au luat note sub 5 (31% din cei înscriși la Evaluarea Națională). Devine mai mult decât evident că responsabilii din învățământ nu reacționează prin măsuri adaptate la realitățile critice ale prezentului: în timp ce generațiile de copii intrați pe băncile școlii sunt tot mai reduse numeric, ratele de absolvire ale examenelor naționale sunt tot mai slabe, cu efecte negative pe termen lung”, declară liberalul Marilen Pirtea.
Acesta adaugă faptul că Evaluarea Națională nu a respectat un format adaptat de testare a elevilor aflați în situații dezavantajate, cu diverse dizabilități, întrucât în toți anii școlari, de la clasa întâi până la clasa a opta, aceștia învață după programe adaptate.