Reabilitarea Spitalului Județean de Urgență Reșița, un fel de „tuning la un Trabant” care consumă zeci de milioane de euro pe an!

Romeo Dunca nici nu vrea să audă de continuarea proiectelor de reabilitare a celor trei staționare din Reșița. Președintele Consiliului Județean Caraș-Severin vrea spital nou prin parteneriatul cu Primăria Reșița. Acesta consideră că investirea câtorva zeci de milioane de lei pentru reabilitarea actualelor clădiri care aparțin de Spitalul Județean de Urgență echivalează cu un „tuning la un Trabant” care are un consum de până la 50 de milioane de euro pe an.

După ce consilierii locali din Reșița au aprobat acordul de asociere cu Consiliul Județean pentru realizarea în comun a achizițiilor privind obiectivul de investiții „Construire Spital Județean de Urgență”, același pas l-au făcut și consilierii județeni în ultima zi a lunii martie. Nu fără discuții aprinse!

Totul este deocamdată la nivel de intenție, de presupuneri, de estimări și de dorințe. Se preconizează că viitoarea construcție va fi ridicată în zona Triaj, acolo unde acum este „un regat” al fierului vechi. Președintele Dunca dă asigurări că a discutat deja cu proprietarul privat care s-ar fi arătat deschis atunci când a venit vorba despre expropriere. „Am discutat deja cu proprietarul celei mai mari suprafețe de teren, mai mult de 10 hectare, am și făcut studiul geo și dorim să scoatem toată această activitate perturbantă pentru oraș din zona respectivă. Suprafața se termină în zona viitorului Aquaparc.”, a explicat Romeo Dunca în plenul ședinței de miercuri.

Flavius Nedelcea, liderul grupului Pro România din Consiliul Județean, a propus și o altă variantă pentru ridicarea unei astfel de unități medicale. „OMV a donat 10 milioane de euro pentru spitalul de la București. Pe Calea Timișoarei au un teren de 14 hectare, iar dacă se va face o solicitare, cred că există șanse să fie donat”. Propunerea nu a fost eliminată, dar nici aprobată de președintele Dunca. „Putem să analizăm și asta, dar în urma studiilor care vor fi făcute, este foarte important să ai spitalul acolo unde există bulevard, având în vedere că se va renova bulevardul. Vom analiza, dar pe asta am discutat și va fi obligația Primăriei, Primăria va pune la dispoziție terenul”.

„De ce e județean atunci? Îl făcea Primăria și rămânea municipal.”, a venit reacția lui Flavius Nedelcea. Președintele Dunca a explicat că, de fapt, cel puțin pentru început, Primăria Reșița se implică chiar mai mult decât Consiliul Județean. „Noi rămânem cu denumirea și împărțim munca și cheltuiala. Primăria Reșița va contribui cu fonduri substanțiale ca să facem toate documentele. Evident, dacă vom reuși, acești bani vor fi recuperați, dar în primul rând trebuie puși. (…) Ei acum contribuie mai mult decât noi. Trenul este al nostru, locomotiva este a lor. Nelu trage și are cu cine, are și cu ce. Noi ne-am pus un pic în umbră că el (n.r. primarul Ioan Popa) stă mai bine cu banii decât noi. Beneficiul este în primul rând al orașului Reșița pentru că de aici vor fi și angajații. (…) Și avem terenul pe care să contăm, avem echipa Primăriei, care este performantă și ne bucurăm că o putem folosi într-un proiect care folosește județului. Am luat în calcul și amplasarea acestui spital în alte locuri, nu chiar în oraș, dar am renunțat, pentru că va avea câteva sute de angajați și vor fi locuitori din Reșița”.

Nemulțumit s-a arătat și consilierul Ioan Crina. „Noi nu ne asociem acuma ca să construim un spital. Ne asociem ca cineva, alții decât noi, să conducă achizițiile astea, participând cu 50%. Nu era corect să ne informați cam despre ce sumă era vorba? Asta nu puteți să stabiliți dumneavoastră. O să veniți la buget și o să spuneți «costă atât»? Facem un acord de asociere ca la tren și la domeniul schiabil. Achizițiile, când le vom facem, le vom face cu un achizitor, cu beneficiarul, nu poate să fie achiziții în numele unui acord de asociere. Chiar nu aveți încredere? La tren, Municipiul Reșița. Pe Semenic, Municipiul Reșița. La spital, Municipiul Reșița. Acum probabil o să faceți unul cu Muntele Mic. Tot Municipiul Reșița o să fie? Ne discreditați, până la urmă”.

Romeo Dunca a răbufnit și a subliniat curajul pe care l-a avut pentru a renunța la o finanțare importantă pentru reabilitarea celor trei staționare, o finanțare care însă presupune și o contribuție destul de mare din partea Consiliului Județean. „Ideea de a face acest spital județean a fost ideea mea. Nu a domnului Popa. Cât de neobișnuit trebuie să fii să ai curajul să renunți la 3 proiecte europene care valorează în total 71 de milioane de lei, la cele trei staționare, din care 35 de milioane sunt neeligibile și practic facem tuning la un Trabant. Și am zis că asta e o prostie, nu rezolvă problema de sănătate a județului, ce ar fi să renunțăm la reabilitarea acestor trei staționare și să facem un spital județean. A fost ideea mea și m-am bucurat că Nelu a îmbrățișat-o. Ați avut timp înainte să faceți același lucru. Atunci când ați vrut să dați 35 de milioane de lei, cheltuieli neeligibile, dintr-un buget pe care acum nu-l aveți (…) În Trabantul dumneavoastră oamenii mor și Trabantul dumneavoastră moștenit de mine consumă 40-50 de milioane de euro pe an”.

„Bune, rele, aceste proiecte au primit finanțare”

În discuție a intervenit și liderul PMP, Ionuț Popovici, care s-a arătat ușor neîncrezător în reușita acestui proiect, lăsând să se înțeleagă faptul că acest demers, pornind de la preluarea terenului, plus renunțarea la reabilitarea celor trei staționare, nu este atât de simplu precum pare. „Noi acum suntem în faza în care dăm pasărea din mână pe cea de pe gard. Dumneavoastră vorbiți de proprietari privați în zona fierului vechi. Să știți că am mai întrebat și eu pe ici, pe colo și au niște condiții care sunt greu de îndeplinit ca solicitări materiale în ceea ce privește renunțarea la proprietățile lor. Iar procesul de expropriere nu se face într-o lună sau două, nici măcar în 6 luni. Credeți că o să ne aștepte cineva să expropriem terenuri, să recompensăm pentru aceste terenuri? Din punctul meu de vedere, nu ați putut să duceți mai departe aceste proiecte, cum spuneți dumneavoastră, păguboase. Iar cum ați putut să dați 1 milion de euro pentru un studiu de fezabilitate la o idioțenie, puteați să gândiți și alte variante pentru a suporta aceste proiecte care nu sunt chiar atât de proaste cum vreți să scoateți în evidență”.

„Sunt foarte proaste, nu proaste.”, a conchis Romeo Dunca.

În ceea ce privește pierderile care ar interveni odată cu renunțarea la proiectele câștigate pentru cele trei staționare, acestea sunt mult mai mici, spune Dunca, în comparație cu cele 35 de milioane de lei pe care ar trebui Consiliul Județean Caraș-Severin să le plătească acum ca valoare neeligibilă. „Trebuie să dăm înapoi niște bani, dar sumele sunt mici. Sunt vreo 800.000 de lei versus 35 de milioane”. 

În cele din urmă, așa cum era de așteptat, consilierii liberali au fost singurii fără obiecții la acest punct de pe ordinea de zi, care a trecut fără probleme.