Conflict imens la Săcălaz, după ce 7 consilieri locali au rămas fără mandat, la inițiativa primarului localității. Consilierii îl acuză pe edilul local de abuzuri repetate și de faptul că a convocat în decursul unui an peste 30 de ședințe extraordinare, de îndată, fără a justifica urgența, spun ei. La rându-i, primarul consideră măsura legitimă, câtă vreme aleșii au absentat de la ședințele la care au fost convocați. Instituția Prefectului a fost chemată să arbitreze conflictul, însă situația se va clarifica, cel mai probabil, în instanță.
Mandatele a 7 din cei 15 consilieri locali de Săcălaz au încetat, de vineri, în urma unei decizii luate în consiliul local, într-o ședință extraordinară convocată de primarul Nicu Viorel (PMP). Cei 7 consilieri sunt: 2 de la USR, 2 – PNL, 2 – PSD și unul de la ALDE. Lor li se reproșează că au absentat de la 3 ședințe consecutive de consiliu, desfășurate pe durata a trei luni calendaristice.
Primarul, inițiatorul proiectelor de hotărâre de încetare a acestor mandate, invocă art. 204 alin (2) din Codul administrativ, potrivit căruia „calitatea de consilier local, respectiv cea de consilier judeţean încetează de drept înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în următoarele cazuri: d) lipsa nemotivată de la mai mult de 3 şedinţe ordinare şi/sau extraordinare consecutive ale consiliului, desfăşurate pe durata a trei luni calendaristice și e) lipsa nemotivată de la 3 întruniri ale consiliului, convocate pe durata a 3 luni calendaristice, care determină imposibilitatea desfăşurării, în condiţiile legii, a şedinţelor ordinare şi/sau extraordinare.”
„S-au împlinit două condiții: una de absențe – 3 absențe pe durata a 3 luni calendaristice -, din cauza cărora nu s-a putut ține o ședință de consiliu local legal constituită, în sensul că nu a fost cvorum. Practic, consilierii cu bună știință au absentat și de aici s-a și făcut proiectul de hotărâre. Ideea e următoarea: secretarul general are obligația să anunțe primarul în cazul în care se întâmplă așa ceva, adică cel puțin 3 absențe pe o durată de 3 luni calendaristice, absențe din cauza cărora nu se pot desfășura ședințele de CL. După ce secretarul general a întocmit referatul, l-a transmis cu număr de înregistrare către mine și am inițiat proiectul de hotărâre obligatoriu prevăzut în legislație. Nu am făcut-o de capul meu sau cum se aude și cum postează fiecare consilier că am eliminat opoziția. E o minciună, nu am eliminat opoziția, s-au eliminat singuri nu știu pe consultanța cui, asta nu mai e treaba mea.”, a declarat primarul Nicu Viorel.
Ședințe extraordinare fără număr la Săcălaz
Unul dintre consilierii locali care și-a pierdut mandatul vineri spune că va ataca în instanță decizia. Mai mult, el îl acuză pe primarul PMP că a organizat ședințe extraordinare în repetate rânduri, fără a justifica urgența convocării acestora sau a dezbaterii „de îndată” a proiectelor înscrise pe ordinea de zi.
„Acesta a fost scopul lui, de asta a ținut foarte tare să facă ședințe extraordinare de îndată, să discute proiectele de pe convocatorul de ordinară în extraordinară, iar la ordinară să nu se mai prezinte consilierii locali care sunt susținători ai primarului, pentru că așa se putea dizolva consiliul local. Vrea să dizolve consiliul local fiindcă punem prea multe întrebări.”, a declarat Cătălin Sfarghiu, consilier USR.
Întrebat cu privire la majoritatea politică formată în CL Săcălaz, Sfarghiu a declarat: „Primarul este PMP și mai are încă 3 consilieri PMP, în susținerea lui și a proiectelor există un consilier PNL, unul PSD și doi consilieri Pro România. Iar cei care fac acum opoziție și care doresc să citească proiectele și sunt interesați să respecte legea sunt doi consilieri USR PLUS, doi PNL, 2 PSD și un consilier ALDE. Acum au încetat mandatele a 7 consilieri, din opoziție, cu excepția unuia de la PNL care a intrat de o lună și jumătate, după ce a fost dat afară consilierul intrat pe liste la alegeri, pentru un vot în fals, la care acum există pe rol un dosar penal.”
Consilierul USR care și-a pierdut mandatul va merge mai departe în instanță. „Pe lângă sesizarea făcută către Prefectura Timiș, noi vom angaja avocați și vom fi reprezentați în instanță fiindcă referatul doamnei secretar general face referire la 3 absențe, una din 30.09.2021 și două din 5.10.2021 și, conform art. 204 alin. (10) din Codul Administrativ, trebuie făcut acest referat în termen de maximum 3 zile de la data apariției presupusului eveniment. Iar doamna secretar, din data de 5.10 până în data de 8.10 trebuia deja să facă acel referat. Iar noi în continuare am participat la ședințe, am fost convocați la ședință, ba mai mult, au fost ședințe la care atât eu, cât și colegul meu, am participat la ședințe extraordinare de îndată sâmbăta, pentru aprobarea unor hotărâri în vederea depunerii proiectelor pe Anghel Saligny, și în care am fost 9 prezenți, ceea ce înseamnă că dacă eu și colegul meu nu participam nu exista cvorum.”, a explicat Sfarghiu.
„E rea-voință și o politică de a șicana, de a epuiza acest consiliu local”
Consilierul local PNL la care face referire Sfarghiu, intrat în CL în urmă cu o lună și jumătate, a scăpat de „pedeapsă”. El îl acuză pe primar de nerespectarea legii, când vine vorba de organizarea ședințelor de consiliu. Sorin Kemecsei spune că a și părăsit ședința de vineri, în semn de protest.
„Primarul a înaintat proiectul chiar la începutul ședinței. Nu au fost lăsați nici să vorbească, nici să semneze condica de prezență, deja proiectul ,în ochii primarului, era considerat executoriu. Am ales să mă retrag de la ședință în semn de protest față de această ilegalitate și în cazul în care eu m-aș retrage nu s-ar mai fi întrunit cvorumul. Asta este iarăși o întrebare care suscită multe discuții. Cvorum referindu-se la ce număr? Dacă ne referim la cei 8, da, a fost cvorum. Dar dacă ne referim la cei 15 prezenți, nu a fost cvorum. Noi toți 15 am fost prezenți, dar primarul nu a dorit să îi ia în considerare pe cei 7 care din punctul lui de vedere erau deja excluși. Nu s-a votat nicio hotărâre de pierdere a calității de consilieri. Pur și simplu a existat o înștiințare cu privire la ordinea de zi, s-a citit ordinea de zi și din start au fost considerați excluși. Așa ceva nu se poate, fără să poată fi supusă la vot, o hotărâre de consiliu local nu poate avea rol executoriu. Până la sentința definitivă, ei rămân fără mandate. Din punctul meu de vedere, primarul nu are dreptate. De aceea am și plecat din ședință. Nu vreau să dau gir acestor ședințe nenumărate. Că nu e prima, sunt foarte multe ședințe ilegale. (…) Avem parte de convocări de îndată cu jumătate de oră înainte, în care ni se dă documentația fix înainte de momentul începerii ședinței. Este imposibil să citești zeci de pagini, să le analizezi în timpul ședinței și să votezi pentru ele. (…) Unele sunt de o importanță mare, altele erau complet inutile, nu justificau urgența acestor ședințe. Colegii mei o să facă o listă lungă și o să conteste o grămadă de astfel de ședințe. Peste 30 de la număr în decurs de un an, din care nici jumătate nu justifică urgența. Inclusiv în data de 31 s-a trezit domnul primar să ne convoace și să ne pună pe ordinea de zi 18 puncte. Când el avea timp în ultimul trimestru, conform legii, să facă acest lucru. E o rea-voință și o politică de a șicana și de a epuiza acest consiliu local. Deocamdată noi am stat uniți, am rezistat la toate șicanele și la toate convocările ad-hoc, de îndată, imediate, care s-au făcut de dragul de a se face.”, a declarat Sorin Kemecsei, consilier local PNL.
Nicu Viorel: Primarul stabilește oportunitatea desfășurării unei ședințe de urgență
„Oportunitatea unei ședințe o stabilește primarul, nicidecum consilierii locali sau nici măcar secretarul general, nici măcar prefectura. Primarul stabilește maxima urgență a unei ședințe, atunci când primește o adresă de la o autoritate, vă dau un exemplu: AFIR și știi că trebuie să dai o hotărâre de consiliu local, îl convoci de îndată. Domnii consilieri uită că există telefonie, internet, putem intra telefonic la fiecare ședință și dacă urmăriți ședințele transmise pe pagina de Facebook a primăriei o să vedeți că de fiecare dată au fost sunați să intre în ședință. Și au invocat tot felul de motive, motive pe care bineînțeles le-au invocat degeaba, regulamentul de funcționare al consiliului local spune foarte clar: secretarul trebuie anunțat pentru orice absență de la ședință, trebuie anunțat înainte, urmând ca ulterior să aducă și motivare.”, spune primarul Nicu Viorel, ca răspuns acuzațiilor aduse de consilieri.
Primarul mai spune și că motivările aduse de aleși ca justificare a absențelor lor vor trebui probate în instanță pentru că: „am și observat că sunt mai mult falsuri și niște adeverințe fără numere de ieșire de la… asta e altă chestiune, alt caz”.
„Să fim realiști. Unul din consilieri, în special cel de la USR, a adunat pe lângă el un grup de consilieri, mă refer la 2 de la PNL, 2 de la PSD, 2 de la USR și unul de la ALDE, care la orice proiect de hotărâre, în loc să vină cu îmbunătățiri… practic mă duceam în fața unui complet de judecată: nu-i legal, nu-i legal. Ok, în regulă. Ce anume nu-i legal? Păi nu-i legal nu știu ce. Ok, hai să vedem cum facem să fie legal. Bineînțeles că respingeau orice proiect, aproape orice proiect. Au fost ședințe cu 17 proiecte, a trecut unul singur. Au fost ședințe în care un aviz de oportunitate pentru un investitor nu a trecut, iar un aviz de oportunitate în aceeași cheie al copilului fostului primar a trecut… vă dați seama că toți sunt cumva vorbiți să nu treacă, iar primarul să nu poată face absolut nimic în ăștia 4 ani de mandat, tocmai pentru ca în următoarele alegeri să se spună că nu a făcut nimic. Eu îmi văd de treabă, proiectele sunt depuse, pe linia de finanțare sau pentru bani europeni momentan nu sunt, ici colo pe la PNRR începe să își dea drumul, Anghel Saligny ar fi cumva salvarea noastră a primarilor în raport cu cetățenii, adică să facem și ceva pentru oameni.”, a mai explicat Nicu Viorel.
Situația, tranșată de instanță
Primăria Săcălaz a trimis luni către Judecătoria Timișoara documentele pentru validarea următorilor 7 consilieri de pe listele partidelor care au candidat în alegerile locale. Din punctul de vedere al primarului, chiar și acum CL este perfect funcțional, cu cei 8 aleși rămași în funcție. Pe de altă parte, Prefectura Timiș verifică legalitatea documentelor care au stat la baza adoptării proiectelor cu privire la revocarea mandatelor celor 7 consilieri, adică legalitatea convocării de urgență a ședințelor extraordinare de la care aleșii cu pricina ar fi absentat.
„Noi le-am spus că nu am apucat să ne pronunțăm asupra legalității convocărilor inițiale, pentru că există deja câteva sesizări și plângeri din partea consilierilor locali că acele convocări nu au fost făcute legal și noi am spus că până nu ne pronunțăm să amâne ședința de vineri și în momentul în care avem o adresă prin care le spunem da, a fost legal, pot adopta și această hotărâre de consiliu local. Nu au ținut cont de această recomandare, i-am rugat să înțeleagă că în două zile nu ai cum să verifici activitatea unui consiliu local pe o perioadă de 3 luni, având în vedere că sunt și câteva sesizări, trebuie atent verificare. Nu au ținut cont de acest lucru, au mers mai departe cu procedura lor. La revenire în instituție am prezentat această situație domnului prefect (n.r, subprefect cu atribuții de prefect), s-a întocmit o adresă atât către consiliul local, către primar, dar și o înștiințare către Judecătoria Timișoara prin care le-am expus care este situația, fiindcă ne gândim că s-ar putea să se meargă din eroare în eroare, să valideze următorii de pe listă, să se adopte o hotărâre de consiliu local cu noii consilieri locali și dacă după constatăm ilegalitatea, ce se întâmplă cu hotărârile care sunt adoptate de consilierii validați nelegal și de aici e o întreagă nebunie. De aceea i-am rugat să clarificăm prima dată situația acelor convocări, dacă este legal, mergeți mai departe. Nu au ținut cont de acest lucru și, din păcate, ne găsim într-o situație conflictuală acum și între consiliul local – primar, dar și între consiliul local – primar și Instituția Prefectului, dacă se constată că acele convocări au fost făcute ilegal.”, a declarat Mircea Băcală, secretarul general al Prefecturii Timiș.