Timișorenii se plâng adesea de transportul public din oraș, unul gestionat de societatea primăriei, fără firme private, așa cum se întâmplă în alte orașe. În general, marea problemă e reprezentată de timpii de așteptare mari pe majoritatea liniilor. Primarul a promis însă că angajările de șoferi și vatmani vor schimba situația, iar directorul STPT a detaliat planurile pentru perioada următoare.
În principal, Societatea de Transport Public Timișoara recunoaște problema frecvenței autobuzelor, a tramvaielor și a troleibuzelor. Conducerea spune că ar fi mult mai multe mijloace pe traseu, dacă nu ar fi o lipsă acută de personal. „Am făcut angajări încă de anul trecut. Pe lângă categoria D de permis auto, șoferii de autobuze trebuie să obțină și atestat pentru transport persoane, care se obține de la o firmă privată. Avem două loturi noi acum de șoferi și vatmani, și mai avem alte loturi în pregătire. Un lot e format din șase persoane. Ne-am dori să avem mai mulți, dar din păcate, asta e situația.”, ne-a declarat directorul STPT, Nicolae Bitea.
Din 3 februarie, STPT va mai suplimenta numărul de mijloace de transport. Sunt vizate linia de autobuz spre aeroport, transportul școlar, dar și două linii importante de tramvaie. „De luni, vom suplimenta cu un autobuz linia E4, vom da drumul la o nouă linie de transport școlar și vom suplimenta tramvaiele pe liniile 1 și 2, unde acum aveam probleme.”, a explicat Bitea. Ultima suplimentare s-a făcut la finalul anului trecut, pe liniile E7 și E8, dar fără zilele de weekend. „De două luni analizăm și posibilitatea de a suplimenta garniturile în week-end. Problema este că nu avem personal.”, a spus Bitea. Sâmbătă și duminică, pe linia E8, un autobuz vine la un interval de timp de peste 45 de minute!
Transportul școlar din Timișoara, cel mai bun din țară
În Timișoara, transportul școlar, cu microbuze, a fost implementat de aproximativ un an și se bucură de mare succes. Dintre șoferii angajați, o parte sunt repartizați și pe aceste linii. „Avem cel mai dezvoltat transport școlar din țară. Avem 11 linii în prezent, iar de luni, vom avea 12. Deservim 16 unități școlar, și vom deservi 18 în curând. Transportul școlar s-a dovedit a fi foarte util și pentru copii, și pentru părinți, și pentru trafic.”, spune directorul STPT. Linii de transport școlar mai există în Cluj sau București, dar în număr mai redus ca la Timișoara.
Acum o medie de 720 de elevi folosesc zilnic transportul școlar. Nicolae Bitea își propune ca media să ajungă la 1000.
Liniile metropolitane nu văduvesc orașul de șoferi
Societatea de Transport Public Timișoara a legat majoritatea zonei periurbane și nu numai de Timișoara, cu multe linii de autobuze și cele două de troleibuze, spre Dumbrăvița și Ghiroda. A fost înființată recent linia M47, care leagă Timișoara de localitatea Satchinez și care trece și prin Hodoni. Unii timișoreni reproșează faptul că STPT trimite șoferii pe aceste linii și că astfel sunt mai puțini pentru liniile din urbane. „Nu se pune deloc problema așa. Liniile metropolitane nu văduvesc deloc transportul în comun.”, a mai spus Nicolae Bitea.