Programul „Radarul Pădurilor” a demarat, dar a blocat lemnul cărășean în depozite

Lemnul tăiat din pădurile din Caraș-Severin este blocat în depozite sau în stivele din apropierea exploatărilor. Motivul: lipsa noului aviz tip de însoţire a transportului. Direcția Silvică a fost mai rapidă în procurarea documentului și nu are aceeași problemă.

Sistemul informatic SUMAL, cunoscut sub numele de „Radarul Pădurilor”, care permite urmărirea traseului lemnului din pădure până la intrarea pe poarta fabricii a intrat în vigoare ieri, dar este nefuncțional în Caraș-Severin doar la agenții economici privați. Șeful Direcției Silvice a județului Caraș-Severin, Ștefan Stănescu, spune că ocoalele silvice de pe raza județului lucrează deja bine pe acest nou sistem și nu are probleme la transportul lemnului.

Aplicația funcționează foarte bine. Am ajuns acum la Direcția Silvică și în posesia avizelor de expediție, că trebuia un aviz de expediție cu un regim aparte, nou. Toate ocoalele silvice ale județului au ajuns în posesia acestor avize de expediție, deci noi funcționăm la parametri normali, în limita legii. Problema care e la nivel de județ și o aflu și eu de la agenții economici e că aproape toți nu au intrat în posesia acestor avize de expediție și stau blocați în depozite și la pădure. E o problemă acum cu agenții economici. Noi la Direcția Silvică ne-am organizat mai repede, am fost mai activi și am ajuns deja în posesia acestor documente. Agenții economici reclamă faptul că nu pot transporta marfa pentru că nu au aceste noi avize și este o mare problemă pentru ei”, explică șeful Direcției Silvice a județului Caraș-Severin, Ștefan Stănescu.

Hotărârea de Guvern nr. 470/2014 a stabilit că, din 8 octombrie 2014, toate transporturile de lemn, cu excepţia lemnului „pentru foc”, în volum de până la trei metri cubi, transportat cu atelaje, să se facă obligatoriu folosind acest sistem informatic. Fiecare transport de lemn trebuie să fie înscris în acest sistem informatic de către firma care a cumpărat lemnul. Datele de pe avizul de însoţire a transportului vor fi verificate astfel în sistem şi dacă sunt corecte (avizul a fost procurat legal, cantitatea respectivă de lemn a fost recoltată legal), sistemul va emite un cod unic, care trebuie înscris în avizul de însoţire. În cazul în care datele înscrise pe aviz nu sunt corecte, aplicaţia nu generează codul unic şi serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator şi o alertă către organele de control, scrie Mediafax.

Accesarea sistemului se face de pe smartphone. Dotarea agenților economici din Caraș-Severin cu telefoane inteligente sau tablete pe fiecare mașină care transportă material lemnos a fost realizată, mai spune Ștefan Stănescu, care consideră că după rezolvarea problemei de intrare în posesia avizelor speciale de însoțire a transportului de lemn nu vor fi mari probleme în funcționarea „Radarului Pădurii”.

Softul utilizat în „Radarul Pădurilor” permite efectuarea de controale fără a fi oprite maşinile care transportă lemn, prin verificarea numărului de înmatriculare pentru a vedea dacă există un aviz valabil care însoţeşte transportul.