Primăria Timișoara vrea să scape de sistemul de închiriere al bicicletelor VeloTM? Va intra un nou operator

velo

În viitorul apropiat, sunt șanse ca timișorenii să nu mai poată închiria biciclete prin sistemul VeloTM. Asta pentru că Primăria Timișoara nu este deloc mulțumită de modul în care acest sistem funcționează, astfel că a fost de acord cu intrarea pe piață a unui alt operator.

Sistemul de închiriere al bicicletelor VeloTM a fost implementat la Timișoara acum aproape zece ani, iar cei din conducerea primăriei nu sunt deloc mulțumiți de modul în care acesta funcționează.

La VeloTM avem probleme de hardware și de software. Software-ul e unul închis, care nu poate să fie actualizat. În felul acesta suntem, practic, ca municipalitate ostatici ai acestui sistem cu limitările sale de rigoare, mai ales în tehnologia asta care avansează foarte repede. De asemenea, avem și o problemă de hardware. Mă refer la faptul că multe dintre bicicletele pe care le avem noi nu sunt biciclete industriale, cum ar trebui să fie bicicletele care sunt folosite la bike-sharing. De asta avem defecțiuni dese sau avem o stare tehnică precară care nu este una cumva favorabilă închirierii. Dincolo de modul în care au fost ele utilizate, exploatate și întreținute de către STPT, sistemul actual de bike-sharing are un cost lunar de aproximativ 198.000 lei. Din acești 200.000 lei, undeva la 50.000 lei sunt bani pe care-i dă primăria, îi subvenționează. Deci este un sistem care depinde de subvenția primăriei și care nu reușește să se autosusțină nici măcar într-o proporție minimă”, a explicat Ruben Lațcău, viceprimarul Timișoarei.

În aceste condiții, pentru ca iubitorii mersului pe două roți să poată închiria mai ușor biciclete, Primăria Timișoara a fost de acord ca pe piață să intre un alt operator. Așadar, în ultimul plen din anul trecut, Consiliul Local Timișoara a aprobat încheierea unui acord de parteneriat între Primăria Timișoara și Asociația Green Revolution. Acesta prevede implementarea unui nou sistem funcțional de bike-sharing în capitala Banatului, urmând a fi realizate noi stații de închiriere a bicicletelor, în mai multe locații din oraș.

Noul sistem va fi unul complementar, nu va veni nici să înlocuiască, nici să scoată actualul sistem VeloTM. Instalarea sa, mentenanța, folosirea, suportul și toate costurile adiacente vreme de doi ani vor fi în întregime suportate din fonduri private, din donații pe care firme din Timișoara, și nu numai, le vor face. Iar după cei doi ani, sistemul va fi donat municipalității, liber de sarcini și în mod gratuit. Acest sistem nu va imputa municipiului Timișoara absolut niciun cost în cumpărarea sistemului, a bicicletelor, a stațiilor, operarea lor, mentenanța lor sau orice alt serviciu pe durata acestui acord de parteneriat și nici după. Intenția este să avem două sisteme complementare care să se stimuleze reciproc, să fie un pic de competiție între cel public și cel privat. Iar dacă cel privat va fi donat primăriei, atunci vom putea să avem după doi ani și un studiu de oportunitate bazat pe cazul real de exploatare și de utilizare, să vedem exact care sistem va fi peste doi ani mai oportun sau mai dezirabil a fi dezvoltat pe termen lung. Acest sistem este folosit în București, Brașov, nu numai, și se autosusține în întregime din surse private. Interfața acestei aplicații este mult mai de actualitate, bicicletele sunt mai pretabile închirierii de masă. Este un sistem un pic mai evoluat decât cel pe care-l avem noi în momentul de față și atunci cred că este de bun augur să avem două sisteme care să fie complementare în acest moment”, a afirmat Ruben Lațcău.

Pe de altă parte, Ștefan Sandu, consilier local PNL, a atras atenția celor din conducerea Primăriei Timișoara că nu vede deloc benefic pentru timișoreni funcționarea simultană a două sisteme de închiriere a bicicletelor.

Această firmă vine, ne promite, ne dă, dar în perspectivă vom sparge iar zonele centrale, vom pune la dispoziție domeniul public pentru construcția unor stații de încărcare și depozitare a acestor biciclete. Vom avea, practic, două sisteme în paralel, în loc să ne gândim să-l perfecționăm pe cel pe care-l avem și care ar trebui să-l ducem și spre comunele periurbane. Deschidem o cutie a pandorei care nu aduce nimic bun orașului. Eventual, m-aș orienta la ce fac cei din afară, la posibilitatea de bike-sharing între țări”, a declarat Ștefan Sandu.

Acum aducem altă firmă să facă concurență firmei Primăriei Timișoara, adică să o scoatem de pe piață. Nu mai bine modernizăm flota de biciclete, actualizăm soft-ul? Acum aducem o altă firmă privată să facă concurență firmei primăriei și peste trei luni să spunem că nu este rentabilă și să o desființăm. Adică noi ne facem nouă concurență. Aducem o firmă privată care aduce biciclete mai competente, este firesc să fie mai profitabilă”, a spus și Simion Moșiu, consilier local PNL.

Pe de altă parte, viceprimarul Lațcău le-a răspuns celor doi liberali că „vorbim aici de un sistem concurențial, în care cel mai bun trebuie să câștige. Cred că este un lucru bun să avem un sistem mai prietenos cu utilizatorii, care să permită plata cu cardul, să iei bicicleta din orice loc al orașului”.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/