Primăria Timișoara vrea metrou, autostradă de biciclete și tren-tramvai cu bani europeni. Lista proiectelor de mobilitate urbană

Autostradă de biciclete, metrou în Timișoara, tren-tramvai, inelele II și IV de circulație – toate sunt proiecte pe care Primăria vrea să le realizeze cu bani europeni și care au fost introduse, prin votul aleșilor locali, în Planul de Mobilitate Urbană. USR acuză că multe dintre aceste proiecte nu ar fi eligibile pentru finanțare. 

Consilierii locali au aprobat în unanimitate proiectele prioritare de mobilitate ale Timișoarei care s-ar preta să primească bani, în perioada 2021-2027,  în baza OUG 88/2020. Prin acest document, Executivul asigură finanțare pentru eliberarea documentației tehnice pentru un proiect din cinci domenii – mobilitate urbană, regenerare urbană, infrastructură rutieră de interes județean, inclusiv variantele ocolitoare și/sau drumuri de legătură, centre de agrement / baze turistice /tabere școlare și infrastructură și servicii publice de turism, inclusiv obiective de patrimoniu cu potențial turistic.

În acest context, aleșii au votat actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Polul de Creștere Timișoara, aprobat inițial în 2015. „Planificarea mobilității urbane reprezintă o provocare complexă pentru orașele de astăzi, care au sarcina de a gestiona nevoi și cerințe la nivel local, de multe ori contradictorii, în scopul creșterii atractivității și locuibilității acestora, dar și în scopul atingerii obiectivelor Europene privind schimbările climatice și eficiența energetică”, se arată în raportul care însoțește proiectul de hotărâre aprobat de aleșii locali.

Proiectele pentru care primăria vrea să primească finanțare nerambursabilă:

Extinderea linii de tramvai pe Calea Torontalului (de la bdul. Cetăţii până la limita orașului); autostrada pentru biciclete, extinderea Căii Buziașului (de la sensul giratoriu Gheorghe Domăşnean – până la limita orașului); sistem de transport public integrat metropolitan utilizând rețeaua de tramvai urbană și rețeaua feroviară în zona aglomerației urbane Timișoara; realizarea unui sistem de transport în comun de tip metrou în Timișoara, realizarea drumurilor de legătură și a utilităților aferente între str. Popa Șapcă, Calea Aradului și str. Oituz; extindere la 4 benzi str. Pictor Zaicu – Demetriade; amenajare zona Procopiu (str. S.Procopiu, E. Coșeriu, T. Tzara și H. Hulubei); achiziție tren-tramvai – 15 bucăți; achiziție utilaje pentru întreținere și mentenanță transport public; coridorul integrat de mobilitate pe Inelul IV Calea Torontalului, bdul. Cetății, Calea Bogdăneștilor, Gara de Nord, bdul. Dâmbovița, bdul. Liviu Rebreanu, Piața Ghe. Domășnean, Calea Dorobanților, str. Măcin,  str. Constructorilor, Calea Sever Bocu, str. Armoniei, Calea Aradului, str. Grigore Alexandrescu, Calea Torontalului; coridorul integrat de mobilitate pe Inelul II de circulație Calea Torontalului, Piața Consiliul Europei, Calea Circumvalațiunii, Podul Jiul, bdul. Vasile Pârvan, Splaiul Nistrului, Podul Ilsa, str. Baader, str. Aristide Demetriade.

USR: Proiecte din PMUD, neeligibile pentru finanțare

Cei de la USR acuză că multe dintre propunerile pe care administrația Robu vrea să le includă în Planul de Mobilitate Urbană nu ar fi eligibile pentru finanțare.

”Filosofia anilor ’60 (de a încuraja traficul motorizat) nu mai primește finanțare europeană. Rolul PMUD-ului este astfel viciat. Bani pe fonduri europene pentru mobilitate primim doar pentru proiectele din PMUD, care susțin mobilitatea sustenabilă. Bani pentru infrastructură auto nu mai primim de la Comisia Europeană. Extinderile de benzi, extinderea Căii Buziașului la șase benzi sau a străzii Pictor Ioan Zaiciu la patru nu sunt finanțabile din fonduri dacă sunt gândite pentru mașini. Metroul lui Robu și sistemul tren-tramvai sub forma propusă de «specialiștii» administrației, nu sunt nici ele finanțabile. Trebuie să încetăm cu aceste abordări făcute pe genunchi. Timișoara are nevoie și mertită planuri serioase, fundamentate științific pe studii și modele matematice”, este de părere Ruben Lațcău, vicepreședintele USR Timișoara.