„Am impus transparența în actul de control!”

Tudorița Nicula, președintele Casei de Asigurări de Sănătate Caraș-Severin, vorbește despre modul în care instituția la cârma căreia se află face față solicitărilor zilnice venite din partea cărășenilor.

Criza din sistemul sanitar se resimte la nivelul tuturor spitalelor din Caraș-Severin. S-au încheiat deja contracte cu unitățile spitalicești din județ?

Încă nu s-au încheiat contractele cu unitățile spitalicești cărășene, dar momentan se merge pe acte adiționale. Anul trecut s-au încheiat abia pe data de 1 mai, sper ca și anul acesta cel târziu până pe data de 1 iunie se vor încheia. Așteptăm decizia de la București.

Cunoașteți deja care va fi bugetul alocat spitalelor din județ?

Bugetarea se deschide odată cu contractul. În funcție de bugetare noi vom împărți banii. Dacă facem media pe anii trecuți, vom vedea că media acestui an a fost mai mare decât până acum. Avem o mică negociere cu managerii spitalului, ei și-au făcut o proiectare de buget. Ideea este că dacă păstrăm trendul primelor luni, se așteaptă un buget o idee mai mare decât până acum.

Cum reuşesc să răspundă centrele de permanenţă din Caraș-Severin nevoilor pacienţilor din zonele arondate?

Se descurcă până acum destul de bine. Centrele sunt bine dotate, pot asigura primul ajutor. Practic acest lucru trebuie să îl și facă, prim ajutor și consultații. În caz că sunt mai grave situațiile, atunci pacienții se trimit la centre medicale mari.

Cum face faţă instituția pe care o conduceți avalanşei de solicitări privind dispozitivele medicale?

Le-am cam lichidat anul trecut aproape pe toate, mai puțin cele pentru deficiențe de auz. Am avut patru ani liste de așteptare. Le-am făcut față, anul trecut am avut bani, am fost foarte mulțumită, sper ca și în acest an să se mențină la fel de bine finanțarea. Dispozitivul de auz am considerat că nu constituie chiar o prioritate.

Controalele Curții de Conturi au scos în evidență o serie de nereguli în sistemul sanitar. Cum veți recupera sumele fraudate de la societățile sau medicii vizați?

Nu au fost foarte multe astfel de cazuri, undeva în jur de 10-12 persoane care au avut probleme depistate. Noi ne-am extins verificările, mai ales după controalele Curții de Conturi. Mai avem o problemă cu decedații, pentru că noi nu îi vedem în sistem decât după câteva luni și se întâmplă ca medicii să mai prescrie încă rețete. Unde s-au eliberat medicamente pe numele decedaților le-am și recuperat.

Ați afirmat că ați găsit dezordine la instituție, atunci când ați preluat conducerea. Ce măsuri ați luat în folosul celor care au nevoie de serviciile CAS?

Măsurile nu au fost luate doar de mine, am reorganizat corpul de control și am avut mici divergențe la preluarea mandatului, pentru că am dorit alt stil în ceea ce privește controalele. Prima modificare pe care am impus-o a fost transparența în actul de control.

Ce datorii are instituția și ce sume are de recuperat de la rău platnici?

Casa de Asigurări nu mai recuperează datoriile. Am predat ANAF-ului începând cu anul trecut dosarele. Datornicii sunt ținuți sub supraveghere de ANAF. Mai avem o restanță unde au fost mici nereguli, mai exact avem de recuperat acea sumă rezultată din problema pe care Curtea de Conturi a constatat-o la nivel național.

Ce alte informații de actualitate legate de activitatea CAS ar trebui să ajungă la urechile cetățenilor?

În primul rând, cetățenii ar trebui să înceapă să lucreze mai mult cu mediul online. Avem un site de unde se pot informa și pe care ar fi bine să îl acceseze. Am mers pe o astfel de idee pentru ca fiecare să poată trimite și prin email sau fax actele necesare și noi să le trimitem adeverințele tot prin mediul online. Totul este în avantajul lor, pentru că nu mai trebuie să se deplaseze până la Reșița și cred că aproape toată lumea are un calculator la îndemână.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/