Îndrăgostită de tradiții, de muzica populară autentică, Roxana Mag a înțeles de la începuturi beneficiile pe care le pot aduce internetul și tehnologia modernă. S-a adaptat din mers și folosește toate instrumentele pe care le are la îndemână oferite de platformele de socializare.
Pagina de artist roxanamag.ro duce direct către Instagram, Facebook, YouTube și Spotify, acolo unde admiratorii îi pot asculta piesele, pot interacționa sau pot fi la curent cu activitatea ei în imagini. Este mai activă pe Instagram și pe TikTok, dar există facilitatea de a posta pe toate cele cinci platforme deodată. Nu-i de ici, de colo să ai peste 43.000 de urmăritori, pagină purtătoare de bifă albastră (adică artist verificat Meta). Internetul i-a fost de mare ajutor mai ales în perioada pandemiei, când vrând-nevrând a fost obligată la repaus și, cu toate acestea, a rămas în permanent contact cu publicul.
Iubește folclorul și spune că acest gen muzical o reprezintă cel mai bine. Și-a diversificat repertoriul și interpretează cu ușurință melodii din toate zonele țării. Sunt mulți ani deja de când a depășit granițele Banatului, colindă țara în lung și în lat, nerefuzând nicio invitație la evenimente. „Poate doar în zona Sucevei nu ajungem și asta din cauza distanței mult prea mari și a timpului irosit pe drumuri. Tocmai m-am întors de la Sibiu, am fost la Cluj, în Bihor, deci circulăm intens. Repertoriul meu se tot mărește fiindcă cerințele sunt diferite și publicul se emancipează, e mult mai evoluat, folclorul ia o altă turnură, nu mai e ca acum zece ani când am început eu să cânt. Apoi muzica din Banat este plăcută și foarte bine primită în orice zonă a țării mă duc. Împreună cu formația mea oferim „programe”, calupuri de melodii cunoscute și preluate din zona în care mergem. Cei care mă invită sunt la curent cu stilul meu din postările de pe YouTube, deci, da, mă recomandă repertoriul. De pildă la Cluj, dacă nu cânți „M-am suit în dealul Clujului”, te-ai dus degeaba! Oamenii trebuie să simtă emoția, de multe ori cunosc versurile și cântă împreună cu mine. Ei apreciază atmosfera plăcută după un eveniment, rămân cu: ce frumos a fost sau ce bine ne-am simțit.”
Deși este absolventă de drept, timișoreancă get-beget, Roxana Mag a ales muzica dintr-o mare pasiune formată în timp încă din copilărie. Asculta muzică populară de mică, părinții fiind fani ai acestui gen muzical, iar dacă radiourile din casă erau fixate pe emisiuni de folclor, e clar că și gustul s-a cultivat în această direcție. Inițial mama a înscris-o la dansuri populare, dar ea a știut că tot vocea îi va permite să fie „vioara I”. A absolvit cursurile de trei ani, ale Școlii Populare de Artă din Timișoara, clasa cunoscutei doamne a muzicii populare românești, Ana Pacatiuș. Aceea a fost o perioadă extrem de bogată în prezențe scenice și participări la evenimente folclorice, când a luat contact cu atmosfera de concert, cu scena, cu emoțiile.
„De la doamna Ana Pacatiuș am învățat și foarte multe lucruri de culise, mi-a împărtășit din experiența bogată pe care a acumulat-o pe scenă, ceea ce pe mine m-a ajutat extrem de mult. Mă refer la prezență, la prestanță, la tehnica interpretării. Ne-am întâlnit după câțiva ani de la absolvire și s-a arătat tare încântată, s-a bucurat pentru mine. De altfel mi-a mărturisit că nu este surprinsă de faptul că mi-am urmat vocația, de la începuturi mi-a spus: tu o să ajungi departe, doar să vrei și vei reuși.”
Ai nevoie de niște calități fizice deosebite, de voce specială, de plămâni puternici ca să poți rezista unei piese de 3-4 minute, unui colaj de melodii sau unui program muzical de minute întregi?
„Totul înseamnă exercițiu, iar rezistența se formează în timp. Faptul că a fost interzis fumatul în sălile de evenimente pentru noi, artiștii, este un mare beneficiu. Sigur că ajută alimentația, sportul, dar cel mai mult ajută antrenamentul, repetiția. Până la urmă e vorba despre mușchiul diafragm și așa ca orice mușchi se contractă, se dilată, are nevoie să fie lucrat. Eu repet minimum o dată pe săptămână cu toată formația și de două ori singură. Când suntem în plin sezon de evenimente, nu mai am timp de repetiții, atunci lucrăm continuu, nu se mai pune problema antrenamentului.”
O rupere de ritm, un mare gol în activitate a însemnat perioada pandemică însă după doi ani de restricții, repetițiile intense de trei ori pe săptămână, au readus la normal activitatea Roxanei Mag și a formației sale de instrumentiști alături de care cucerește inimile iubitorilor acestui gen muzical. Spune că repetițiile conferă și o anume siguranță pe scenă. „Sunt foarte mulți factori care îți pot distrage atenția atunci când tu cânți. De la oamenii care doresc dedicații, la cei care au un mesaj, vor să spună sau să transmită ceva. Și tu trebuie să știi unde ai rămas, ce cânți, ce urmează, iar dacă nu ai siguranța asta, nu poți! Te fură peisajul, pierzi firul și rămâi suspendat… Tu trebuie să fii în filmul tău și să nu lași pe nimeni să-l rupă.”
Cât despre pandemie, profesional vorbind, a fost o perioadă pe care a traversat-o mai greu decât s-ar fi așteptat. I-au lipsit evenimentele, interacțiunea cu publicul, i-a lipsit agitația, ritmul în care pleca de acasă la nunți, botezuri, sau diferite alte festivități devenite obișnuință în ultimii mai bine de zece ani. Pe de altă parte a fost cea mai bună perioadă în care și-a putut dedica tot timpul maternității, devenind mămică, cu normă întreagă.
Roxana Mag și-a adaptat din mers nu doar repertoriul și prezența de pe scenă pe rețelele de socializare, ci și îmbrăcămintea. Nu mai folosește portul popular clasic așa ca în urmă cu zece ani ci ținutele și le-a adus în modernitate. Cu ajutorul mamei sale, care îi poate susține cele mai ingenioase idei, prind viață veșminte stilizate inspirate din folclor, care, trebuie să remarcăm, i se potrivesc foarte bine.
„Oamenii gustă și altceva, lumea se schimbă și atunci adaptez costumul popular la ceva comercial: o ie mai decupată, o cotrință purtată pe jumătate, broderie aplicată pe o fustă lungă din tul…așa că apelez la tot felul de artificii vestimentare.” Interpreta mărturisește că este conectată la tot ce se întâmplă în jur, este ancorată la prezent și se regăsește în viața artistică aflată în continuă mișcare. Cea mai mare susținere vine din partea soțului său, Mircea Știopon, profesor de clarinet și saxofon la Liceul de Muzică „Ion Vidu” din Timișoara, cel care asigură și orchestrația. Poate că suflul nou în muzica sa vine și de la unii membri mai tineri, cooptați în formație, și care aleg să colaboreze punctual doar pe proiecte sau pentru anumite perioade de timp. „Cele mai recente sounduri (înregistrări în studio) au fost făcute de @Sean Norvis, un artist format la cea mai importantă Casă de Discuri din România, Cat Music. Sper ca ceea ce vom scoate pe piață în aceste zile să placă publicului la fel de mult ca și până acum.”
Cât privește imaginea, Roxana Mag lucrează cu același videograf din 2016 și face echipă bună. „Soții Roteliuc nu sunt amatori de folclor și nu au idei preconcepute despre cum ar trebui să arate zona de nișă în care eu mă manifest. Poate că tocmai de aceea ne completăm atât de bine, Cristina Roteliuc fiind fotograf de revistă glossy iar soțul său specialist în imaginea video.” Dovadă stau fotografiile frumoase rămase mărturie ca dovadă a unor momente speciale.
Este bună adaptarea aceasta la nou, cui slujește modernismul, ar trebui să rămânem închistați în trecut?
„Da, înțeleg nevoia de păstrare a tezaurului, conservatorismul, dar eu vreau să trăiesc pentru prezent și dacă nu ar fi cererea continuă poate nu ar fi nici provocarea aceasta pentru mine. E foarte greu să învingi mentalitățile din ce în ce mai diferite și mai dificile. E un lucru obișnuit să ai opinie despre oricine și orice. Dacă nu aș fi fost criticată pentru stilul meu nonconformist, prea comercial, nu aș fi ajuns astăzi aici. Eu mă adresez publicului care mă dorește pentru evenimente private, nu pentru spectacole sau spectatori de 40-50 sau 60+ de ani. Tineretul vrea asta, ceea ce eu sunt astăzi este dovada unor ample transformări. Altfel nu m-aș fi schimbat, așa, peste noapte, fiindcă totul implică timp și costuri. E absolut normal să evoluăm. Dacă ne uităm înapoi în timp, constatăm că totul a suferit o modificare: cum era dacă Petrică Moise nu crea albumul sârbesc „Acuși am 50 de toamne” sau dacă Nicoleta Voica nu avea ideea de a da o nouă tentă portului popular cu batic și poale lungi înlocuind ținuta scurtă? Și atunci au fost destule voci care au criticat…Așa că eu cred cu tărie că sunt pe drumul cel bun și îi îndemn și pe cei mai tineri care au aplecare către folclor (dar nu numai, fiindcă e valabil în orice domeniu) să își pună limitele cât mai aproape de cer să poată atinge măcar stelele. Asta e legea nescrisă: dacă tu visezi, înseamnă că creația există, deci posibilitatea este la un pas de tine. Trebuie doar să îți dorești tare!”