„Important este ceea ce suntem cu adevărat, nu felul în care ne îmbrăcăm”. Crezul unui tânăr designer din Timișoara

andreea plesa 5

Andreea Pleșa a studiat fenomenul „fast-fashion” și modul în care tinerii, de cele mai multe ori, se raportează la obiectele vestimentare. Fenomenul modei pe repede-nainte promovează tendințe scurte și realizează articole vestimentare de o calitate îndoielnică, ceea ce îi face pe oamenii care vor să rămână în trend să cumpere cam… non-stop. Tânărul designer vestimentar are și câteva sfaturi care să îi ajute pe iubitorii modei să își și păstreze identitatea.

Andreea Ana-Maria Pleșa a absolvit studiile de licență și master ale Facultății de Arte și Design din Timișoara, specializarea Modă – Design vestimentar și în prezent este asistent de cercetare în cadrul Departamentului de Design și Arte Aplicate. Căutările tânărului designer au pornit de la promovarea agresivă care se face pentru articolele de îmbrăcăminte din magazine a căror etichete conțin, de cele mai multe ori, o „lumină” ecologică, green, în ciuda calității precare a materialelor folosite. Și astfel ajungem la „fast fashion”, fenomenul care promovează tendințe scurte, cu articole vestimentare realizate din textile de o calitate îndoielnică.

andreea plesa 8

„Am aplicat un chestionar la nivel național și am observat că există o tendință majoritară a tinerilor până în 30 de ani care achiziționează mai mult din mall-uri. Putem să ne raportăm la ideea asta și datorită veniturilor sau, în cazul celor mai tineri, a nevoii de integrare într-un anumit grup social. E bine știut că vestimentația care face din imagine și că prin imagine comunicăm foarte ușor ce suntem și e clar că deseori, mulți tineri, adolescenți în general, doresc să se afirme prin vestimentație. Mi se pare că e o problemă pentru că am ajuns, din punctul meu de vedere, în punctul în care punem acceptul mai mult pe vizual, decât pe identitar și ajungem să pierdem din vedere foarte multe aspecte ale identității personale pentru că analizăm oamenii strict vizual și ne distanțăm de ceea ce nu considerăm că funcționează în aceeași direcție în care ne dorim noi să ne dezvoltăm.”, a declarat Andreea Pleșa.

andreea plesa 7

Designerul vestimentar vine și cu un sfat care să ne sprijine în alegerile pe care le facem la cumpărături.

„E clar că problema consumerismului pornește de la lipsa de informare. Nu considerăm că există o problemă pentru că nu cunoaștem și nu e de judecat. E clar că fiecare este specialist în domeniul lui și că nu avem cum să cunoaștem toate domeniile. Domeniul vestimentației este un domeniu care ne atinge pe fiecare dintre noi și sfatul meu ar fi să încercăm să cumpărăm articole care ne definesc ca persoană și care pot fi purtate în mai multe combinații, să nu ne limităm doar la articole într-o singură experiență stilistică. Să încercăm să găsim articole versatile pe care să le putem purta și să ne gândim că cel mai important este ceea ce suntem cu adevărat, nu felul în care ne îmbrăcăm. Să încercăm să purtăm materiale naturale pentru că ne dau o stare de bine și dacă ne simțim bine cum suntem îmbrăcați, ne simțim confortabil, e clar că ziua noastră o să meargă mai bine.”, a spus Andreea Pleșa.

La Galeria Mansarda a Facultății de Arte și Design din Timișoara încă se poate vizita expoziția doctorală semnată Andreea Pleșa – „InBetween” – prin care designerul militează pentru sustenabilitate și tehnologizare în modă, pentru reducerea poluării din industria textilă. Creațiile Andreei sunt din materiale naturale achiziționate de la o firmă românească.

andreea plesa 2

„Ele sunt făcute cu o tehnologie inovativă, air soft technology, care poate oferi o țesătură ușor aerată care devine durabilă pentru că fibrele nu sunt atât de tensionate. Deci clar vorbim de materiale care fizic sunt mai rezistente. Pe lângă asta, materialele naturale au proprietățile de care știm cu toții: sunt respirabile, confortabile și din punctul meu de vedere, dacă o piesă vestimentară este confortabilă, ne este mult mai greu să ne detașăm de ea. Un alt lucru pe care l-am abordat este ideea de a nu mă încadra în tendințe pentru că tendințele vestimentare cumva îți impun să cumperi foarte des. (…) Dacă calculăm în ideea în care un articol vestimentar e cumpărat o dată și ne ține 10 ani sau e cumpărat o dată și ne ține o lună – nu, nu sunt mai scumpe. Dar depinde cum ne gândim noi la ce înseamnă scump. Achiziționăm cantitativ sau calitativ.”, a mai explicat Andreea.

andreea plesa 4

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/