Ovidiu Badescu, cel mai popular profesor de la Colegiul „Traian Lalescu” din Reșița, consideră vitală dezvoltarea gândirii critice a elevilor

badescu lalescu resita

Badescu pune rezultatele slabe de la evaluarea națională pe seama modului deficitar de predare din sistemul românesc și crede că schimbarea ține de fiecare dintre cei implicați. 

Din cei peste 163.000 de elevi de clasa a opta, care au participat la simularea națională de luna trecută, la matematică, materie pe care o predă Ovidiu Badescu, 57,6% dintre elevi  au obținut note sub 5 iar 14,5% au primit note între 5 și 6. Badescu nu consideră că subiectele au fost neapărat grele, întrucât au respectat programa școlară. Au solicitat însă gândirea critică a elevilor, care este prea puțin dezvoltată de sistemul românesc.

„Există o corelație între rezultatele evaluării la matematică și rezultatele testelor PISA, care măsoară nivelul gândirii critice. Noi nu am dezvoltat gândirea critică a elevilor și, dintr-o dată, aceasta este evaluată. Mai întâi, elevii trebuiau pregătiți să gândească critic. Cred că aici este marele minus, aceste subiecte au venit prea brusc față de cum au fost obișnuiți elevii”, a spus Badescu într-o emisiune difuzată de postul național de televiziune.

Profesorul de la „Lalescu” e convins că materiile trebuie corelate, manualele trebuie redactate în mod explicit pentru elevi și părinți iar profesorii trebuie să-și îmbunătățească continuu modul de a preda. Sunt aspecte pe care le punctează de mai bine de zece ani, atunci când a participat la discuții pe tema revizuirii programelor școlare. „Schimbarea ar trebui să vină de la Ministerul Educației, pornind de la ce competențe trebuie să aibă tinerii în secolul XXI, ce trebuie dezvoltat pentru ca elevii să deprindă acele competențe și să vedem modul cum fiecare materie poate contribui la asta.  Ar fi extraordinar dacă s-ar proceda așa dar schimbarea, dacă nu vine de sus, trebuie s-o pornim noi pentru că depinde de fiecare dintre noi”, a mai afirmat Badescu în cadrul emisiunii tv.

Mulți profesori de matematică vor ca, într-o oră, să facă cât mai multe tipuri de probleme cu elevii. În opinia profesorului reșițean, abordarea este greșită întrucât, dacă elevii sunt pregătiți în felul acesta, sigur li se vor părea foarte grele subiectele precum cele de la evaluarea națională de anul acesta. Însă, dacă ar fi învățați să gândească problemele, subiectele ar deveni abordabile.

O spune cu multă convingere după multele ore la clasă trecute fără să fi rezolvat nici măcar o problemă. Asta deoarece pune întrebări elevilor despre cum poate fi rezolvată aceasta, analizează împreună fiecare variantă posibilă însă nu toate duc spre rezolvare. Apoi reia totul de la prima bifurcație pentru a vedea dacă se poate merge pe alt traseu. „Discutând sub forma aceasta, elevii vor încerca să deducă singuri care este drumul corect spre a rezolva o problemă. Asta dovedește că e mult mai important să înveți elevii să gândească decât să faci cu ei tipuri de probleme”, crede Badescu convins din experiența proprie că aceasta este cheia de a obține rezultate bune.

Despre cele întâmplate la simularea de luna trecută, se arată optimist că, la vară, rezultatele vor fi mult mai bune. Deocamdată profesorii încă predau programa de clasa a opta fără a fi început recapitulările din anii anteriori, lucru care se va întâmpla în perioada următoare. Pentru viitor, Badescu speră că, în învățământul românesc, modul de predare se va schimba pentru ca elevii să învețe să gândească critic.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/