În timp ce organizațiile de mediu sunt în continuare alarmate de incidentul peștilor morți de la Văliug, declarațiile pe care le dau oficialii instituțiilor statului se bat cap în cap. Cei care conduc Garda de Mediu spun că lacul nu va mai fi vreodată populat cu pește.
UPDATE ora 14:30: Ce trebuie salvat, peștii sau barajul?
În urma conferinței de presă de astăzi, problema peștilor morți ce au ajuns în Bârzava este privită într-o altă lumina. CEZ România se află în dificultate cu ce anume ar trebui făcut în continuare: în balanță se găsesc atât siguranța populației cât și protejarea faunei piscicole. Dacă lucrările la baraj continuă, alți pești vor ajunge pe râu, dacă s-ar opri lucrările de renovare a digului există un risc crescut ca barajul să fie considerat prea periculos pentru a funcționa și Comisia Națională pentru Siguranța Barajelor ar putea cere golirea completă a barajului și sistarea activității hidrocentralei: „Ne-a păsat și ne pasă în continuare de mediu, aceasta este și deviza Grupului CEZ. Însă există o autoritate națională care se ocupă de siguranța barajelor și care a solicitat în urma unei evaluări a barajului Gonza anumite lucrări ce trebuie finalizate până în 2014 pentru ca barajul să își poată continua activitatea. Barajul ar mai necesita să fie golit cu încă 13-15 metri pentru a finaliza lucrările necesare, însă acest lucru ar conduce la același eveniment de weekendul trecut”, precizează Daniel Răduț, director general TMK Hidroenergy Power S.R.L.
UPDATE ora 11:00
Situația este cu două tăișuri, pe de-o parte barajul necesita reparat, pe de altă parte aceste reparații trebuia făcute respectând regulamentul de exploatare. Contrar declarațiilor făcute de către CEZ România, cum că lacul Gozna nu a fost conceput pentru exploatare piscicola, ci exclusiv pentru exploatare hidroenergetica, alimentare cu apa potabilă și industrială a municipiului Reșița și atenuarea undelor de viitură, reprezentații GEC Nera susțin că obligația acelei companii este și protejarea faunei piscicole. „Chiar dacă CEZ România se ocupă doar de administrarea lacului, în momentul în care se stabilește renovarea barajului și implicit golirea acestuia, indiferet de specificațiile lacului, aceștia au obligația să protejeze fauna piscicolă. Eu sunt convins că în regulamentul de exploatare era prevăzut și acest lucru”, precizează pentru „Express de Banat” Cornel Sturza, președintele GEC Nera.
Mână în mână cu oficialitățile de la CEZ România merg cei de la Garda de Mediu. Marius Cârpean, prim-comisar la Garda de Mediu din Caraș-Severin, declară că lacul nu era dedicat peștilor și nici nu va mai fi repopulat cu pește. „Lacul nu este piscicol, este hidrotehnic. Compania CEZ a făcut această golire conform normelor. Au fost monitorizați, au acord de mediu, iar situația cu peștii nu este la fel de importantă cât siguranța populației. Nu a populat nimeni cu niciun pește barajul și nu cred că se va face o populare după ce barajul se va umple la loc”, declară Marius Cârpean.
Anchetă la locul „genocidului”
În urma evenimentului de la Văliug, Garda de Mediu va face, totuși, o verificare să vadă dacă întregul proces de golire a respectat normele legale. „Vom lua măsuri dacă cumva a fost încălcată legea, deși nu pare a fi acest lucru. CEZ România a început golirea barajului treptat, tocmai pentru a proteja ecosistemul aferent, lucru care a dus la creșterea costurilor și a perioadei de timp de efectuare a lucrărilor”, explică prim-comisarul Marius Cârpean.
Pe cealaltă parte, președintele Gec Nera, Cornel Sturza, precizează pentru „Express de Banat” că golirea barajului trebuia făcută sub un regulament de exploatare. „Orice astfel de acțiune trebuie să aibă un regulament de exploatare aprobat de Apele Române și de Agenția pentru Protecția Mediului prin care să se stabilească în ce condiții trebuie efectuate golirea lacului și lucrările necesare. Acum trebuie văzut ce anume nu s-a respectat din acel regulament, astfel încât când se vor realiza pe viitor alte lucrări să nu se mai repete povestea de acum”, declară Cornel Sturza.
Situația va fi lămurită de către CEZ România care, în urma evenimentelor de la sfârșitul săptămânii trecute, a convocat presa din Caraș-Severin într-o conferință de presă în locul de unde a început totul: barajul lacului Gozna.
Revenim cu amănunte. Rămâneți pe Express de Banat!
Născut în perioada în care societatea românească era avidă după adevăr și provocare, Express de Banat a pornit acum exact 13 ani pe drumul neobosit spre incendiar și succes....
Societatea Help Trans din Oravița angajează inginer în construcții civile. Se oferă salariu de 3000 de euro, net. Specialiștii în construcții și materiale, al producerii betonului și al exploatării...
Primăria Timișoara a asfaltat trei kilometri din ultimele străzi de pământ din cartierul Ciarda Roșie. A scăzut numărul străzilor de pământ din Timișoara. Asta după ce primăria a turnat...
EVRYO – informare aviz gospodărire apă, izvor Rau, localitatea Văliug, Caraș-Severin
Help Trans angajează inginer construcții civile – 3000 euro net!
Românul distins recent de către Regele Charles al III-lea al Marii Britanii este din Caraș-Severin
Blocaj administrativ la Sânnicolau Mare. Constituirea noului consiliu local, amânată
Informaţiile publicate de expressdebanat.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Vezi termeni și condițiiTel./Fax: 0355.429.481
WhatsApp: 0723.101.061
contact@expressdebanat.ro
publicitate@expressdebanat.ro
Reșița, Str. Făgărașului Nr. 10
Toate drepturile rezervate. © 2024 Express de Banat. ISSN 2248 – 1281