Autoritățile române și cele din Serbia lucrează împreună la un proiect pentru ca pe canalul Bega, să se poartă circula din nou între cele două țări, atât în ceea ce privește transportul de mărfuri, cât și cel de persoane, inclusiv activitățile de agrement. Mai e mult de lucru deoarece proiectul de cooperare transfrontalieră e realizat la mai puțin de jumătate, dar autoritățile promit că totul va fi gata în 2021, an în care Timișoara va fi Capitala Europeană a Culturii.
Pentru ca pe Bega să se navigheze ca până după Al Doilea Război Mondial, e nevoie de un proiect amplu de reparare a infrastructurii de navigare. Practic, dacă pe Bega se va naviga din nou, Banatul va fi conectat la Marea Neagră, dar și Marea Nordului, prin marile canale europene. ”Relansarea canalului înseamnă conectarea Banatului la Marea Neagră și Marea Nordului. Principala provocare comună a proiectului este îmbunătățirea accesibilității general și îmbunătățirea mobilității persoanelor și a bunurilor eo canalul Bega. Provocarea este îmbunătățirea infrastructurii de transport, dar și promovarea canalului Bega ca destinație turistică”, spune Mihaela Juguleț, managerul de proiecte din cadrul Administrației Bazinale de Apă Banat.
Practic, proiectul depinde de reparații la trei noduri hidrotehnice. Este vorba de nodurile Klek și Srpski Itebej, din Serbia, dar și nodul de la Sânmihaiu Român. ”Proiectul e realizat în proporție de 35-40%. Termenul de finalizare este august 2021. Se lucrează la baraje, la stăvilar, pe care sperăm să-l terminăm la începutul anului viitor și apoi să începem lucrul la ecluză”, a mai precizat Mihaela Juguleț.
Obiectivul este ca Bega să ”salte” două clase în ierarhia europeană
Cei de la Administrația Canalului Navigabil Bega au fost deja în vizită pentru a discuta cu autoritățile din Serbia, fiind vorba de un proiect transfrontalier. Gheorghe Tătar, directorul ACNB spune că se va discuta mult și cu primarii din localitățile române din apropiere de Bega, pentru a realiza cât mai multe porturi și debarcadere. Obiectivul e ajungerea la clasa 4 de navigație, conform standardelor UE. ”Pentru a ajunge la o navigare performantă conform normelor europene trebuie să intrăm în clasa 4, adică la o adâncime de minimum 2,5 metri minimum, pentru a putea circula cu navele cu încărcături. Avem discuții cu primarii de pe traseu, pe mine mă interesează locațiile cele mai apropiate de drumurile naționale și de căile ferate, pentru a putea realiza porturi și debarcadere” spune Gheorghe Tătar.
Discuții s-au purtat și cu Nicolae Robu, deoarece primarul Timișoarei este foarte interesat de redeschiderea portului din Timișoara, care era amplasat între Podul Muncii și Pasarela Gelu. Autoritățile spun că odată ce Bega va primi categoria 4 de navigație, vor putea circula din România în Serbia și invers nave inclusiv care ajung la 600 de tone. condiția va fi ca navele să fie și înmatriculate, pentru a circula în două state diferite. ”Orice navă sau ambarcațiune care va intra pe Canalul Bega trebuie supravegheată atât de noi, cât și de sârbi, în orice moment. Toate ambarcațiunile înregistrate și înmatriculate pot circula pe Canalul Bega”, a mai spus Alexandru Bărboi, șeful Căpitaniei Portului Timișoara, care a mai precizat că acum, Bega nu prea se încadrează nici la categoria 2 pentru navigație.
Bega navigabilă, un sprijin real pentru ecoturism și pentru punerea în valoare a unor locații turistice
Din punct de vedere al turismului, un Canal Bega navigabil poate atrage turiștii la plimbări, pe apă sau pe pista de biciclete din jurul malurilor, dar și pentru a aduce turiștii la diverse locații. ”Din punctul nostru de vedere, aceste proiecte creează în ceea ce privește turismul, oportunități nelimitate de dezvoltare a zonei și aduce cel puțin două avantaje, de a completa două proiecte europene deja în derulare: cel prin care s-a realizat pista de biciclete de-a lungul canalului și proiectul Eco Timiș, cel care promovează în Timiș parteneriatul cu Serbia ca zonă de turism. Am vrea să contribuim la dezvoltarea localităților cuprinse în acest areal, comunele și satele, de la Sânmihaiu Român, Sânmihaiu German, Sânmartinu Maghiar și Sânmartinu Sârbesc”, a precizat Delia Barbu, directorul executiv al Asociației pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului Timiș.
Consiliul Județean Timiș speră ca navigația de agrement de pe Bega să deschidă interesul turiștilor și pentru sanctuarul muzeal de la Parța. ”În locația de la Parța se va realiza un punct muzeal, va fi reconstruit sanctuarul și din acest punct de vedere, pista de biciclete va deveni o atracție care să aducă oameni din Timișoara în Sânmihaiu Român. Proiectul include și o rută ciclioturistică”, spune Adrian Lupuț, managerul de proiect pentru navigația pe Bega din cadrul CJ Timiș.
Proiectul pentru repararea infrastructurii de navigație pe Bega se ridică la 13.850.687,41 de euro. Aproape 12 milioane de euro vin de la UE. În rest, bani mai vin de la Administrația Bazinală de Apă Banat, Consiliul Județean Timiș, Secretariatul Provincial pentru Cooperare Interregională și Autoguvernare Locală și Compania Publică de Gestionare a Apelor ”Voje Vojvodine” Novi Sad.
Senatorul PNL Marcel Vela a transmis un mesaj ferm înainte de căderea cortinei peste campania electorală a alegerilor prezidențiale de duminică: Votați cu cel mai serios, pregătit, înțelept și...
„Ciucă nu are experiența și maturitatea politică a lui Ludovic Orban”
1989 în memoria colectivă. Dezbateri internaționale, la Timișoara
Hurduzeu: Marcel Ciolacu, prietenul puternic al cărășenilor la Cotroceni
Informaţiile publicate de expressdebanat.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Vezi termeni și condițiiTel./Fax: 0355.429.481
WhatsApp: 0723.101.061
contact@expressdebanat.ro
publicitate@expressdebanat.ro
Reșița, Str. Făgărașului Nr. 10
Toate drepturile rezervate. © 2024 Express de Banat. ISSN 2248 – 1281